Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettermiljödjur
Läst 3688 ggr
wingren
0

Vilda djur

Hej, vet inte om detta är rätt forum eller riktigt hur jag ska förklara detta eller om det ens har något med det övernaturliga o göra. Men iaf, nu till saken. Den senaste veckan har jag sett otroligt många vilda djur, först trodde jag det var på grund av älgjakten, men den är ju slut(?) och det har inte bara varit älg jag sett. Jag bor i ett samhälle som vilket annat och det finns inte ovanligt mycket vilt här o inte heller något speciellt reservat eller mycket skog.

Vet inte vilken dag det började eftersom jag inte började tänka på det fören i fredags. I torsdags såg jag tre hjortar, i fredags en älg, i lördags en älg samt en hare som jag var nära o köra över. Igår var jag inne det mesta utav dagen så då såg jag inget (vad jag vet) och ikväll var jag nära på att köra på en räv. i mitten på förra veckan men minns inte vilken dag var jag även nära på att köra över en katt. Som tur är har både jag och djuren klarat sig. Men jag tycker det är väldigt…. ovanligt eller vad man ska säga.

Älg har jag bara sett två gånger tidigare och det var mitt i skogen, långt ifrån dessa två ställena, som för övrigt är skilda åt och inte nära varandra.

Hur som haver, kan detta betyda något? Tänkte posta det i andra "mediala" trådar eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig. Funderar fortfarande på om det är någon signal inför något, ett tecken eller bara slumpen och tillfälligheter.

Tacksam för svar.

Magi-cat
0

Hej Wingren! Kul med så mycket djur!Glad Fast inte kul att nästan köra över förstås, men bra att de klarade sig och du också förstås…..

Kanske det är mycket djur i farten just nu? Det är eller har varit jakt på många ställen, då rör de sig mer.

Enligt en del traditioner betyder alla sammanträffanden med djur någonting. Om du vill läsa mer om det kan du t.ex. läsa Cassandra Easons bok om Kraftdjur.

Tror att du lade in din fråga på ÖN också? Där kanske du får mer svar….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wingren
0

Hej, ja jag lade in den lite överallt, främst för att jag inte visste vart jag skulle fråga eller om jag ens skulle få svar. Folk tycker väll jag är fjantig men inte varit med om såna "sammanträffanden" här nere i halland, eller hört om det förut för den delen. Precis slutat min anställning så att ha råd o köpa en bok är tyvärr uteslutet.

Har fått tips om att gå ut i skogen och fråga där "vad den vill" eller hur man säger. Försöker nu ta reda på hur man gör det på "rätt" sätt :P

Magi-cat
0

Godmorgon! Att fråga är ALDRIG fel; så klart du inte är "fjantig"!

Föreslår att du lånar boken på bibliotek - man behöver inte köpa allt!Cool

Hoppas du får svar på ett eller annat sätt och lycka till med allt!

wingren
0

Men angående det här med kraftdjur, "har" man inte ett som ens kraftdjur?

Magi-cat
0

Enligt traditionen har man flera. Men kanske ett som är speciellt. Samt att vissa kan ha extra betydelse vid speciella tillfällen.

[Drolly]
0

Snor tråden lite då jag letar efter böcker på mitt bibliotek om just kraftdjur men hittar inga. Sitter och söker på mitt biblioteks hemsida. Tror jag söker fel då detta är första gången jag är inne och snurrar bland oförklarliga fenomen. Undrar om jag kan få lite hjälp av dig Magi-cat?

Magi-cat
0

Hej Drolly!

Den bok jag föreslår, Cassandra Easons: "Stora boken om kraftdjur" verkar inte finnas på ditt bibliotek. Men du kan alltid kontakta dem och be om ett fjärrlån! Det kan möjligen kosta ett brevporto, men inte mer.

En annan omtyckt bok om vad djuren "betyder" är Carina Solögas: "Djurens språk".

(Den fanns inte heller på ditt bibliotek men kan säkert också fjärrlånas.)

Och så har vi förstås Ylva Trollstiernas alldeles nyutkomna bok om totems! Den kan jag rekommendera fast jag inte läst den för jag har hennes kurs.

Hoppas du finner vad du söker!

[Norpan88]
0

Djur brukar ju känna av jordskalv och annat. Hoppas att det inte är så att dom känner av jordskalv eller nåt!

Astell
0

Bor också i södra Halland..vi har haft en älgko med kalv här i en månad el mer inne i vårt samhälle, de har passerat vår trädgård 2 ggr..något som inte hänt på de 32 år jag bott här..bor vid havet så inte i Getinge där det skrivits om älgko med 2 kalvar…

Magi-cat
0

Härligt med havet och älgarna, Astell!

Vi har rådjur som bor i vår något vildvuxna trädgård.

Djuren ändrar beteende på många ställen, det blir liksom mer att de flyttar fram till människoboningar.

(Trevligt, så länge de skjutglada håller sig i skinnet.)