Vad tror ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Knepiga linjer i Kina syns på google earth.
Vad kan det vara???
Landningsbanor?
Vad tror ni?
Tack Olaf för intressanta bilder! Men oj, vad är det för något? 
Den stora distans-bilden ser ut som om det varit en stor ljud-poff…
de där andra bilderna…som om man klistrat ihop mosaik…..
Är det någon som frågat kineserna själva?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#0 Min gissning: övningsfält för militärflyg.
#1 "Är det någon som frågat kineserna själva?"
Varför göra på det enkla sättet? 
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#2 Jag har sökt efter kinesernas förklaring men fann ingen. Kanske jag inte letade tillräckligt?
Eller så vill dom bara inte berätta. Precis som area 51 inte precis håller öppet hus. Vad vet jag.
Inte för att jag vet hur övningsfält för militärflyg "ska" se ut, men är inte mosaiken väl….rörig? Och inramad som en tavla…
På den bild man antar är nyare grejer ser banorna väldigt perfekta ut, lika breda, välgjorda
Och distansbilden som ser ut som en efter-"poff" kan ju inte vara flygfält, eller?
Allt kan ju ses från satelliter, undras hur area 51 ser ut uppifrån, skulle vara kul att se….eller klipper man ut det från bilderna kanske…?

Jag vet inte ad du menar med "poff". Men för att förtydliga: jag menar övningsfält som i övningsmål för typ bombmattor, inte flygfält att starta eller landa från.
De är faktiskt ganska lätta att hitta på en karta, men för er som vill titta närmare på den själva:
https://maps.google.com/maps?q=40.452107,93.742118&hl=de&ll=40.447731,93.744364&spn=0.039517,0.069265&num=1&t=h&vpsrc=6&z=14
Den andra formationen hittar man om man zoomar ut lite och reser rakt väster ut.
#5 poff = explosion eller ljudbang.
Mosaiken är lätt att hitta, men jag tycker det är svårt att se position: är den verkligen horisontellt placerad? Jag tycker inte det ser ut så. Eller är det en synvilla.
Om det inte är horisontellt verkar det ju mindre som landningsplats el dyl. (ok, nu ser jag att du inte menar just landningsplats)
Men konstigt ser det ut.
(Tack för länken förresten.)
#5 "övningsfält som i övningsmål för typ bombmattor"
Tack det var ett förslag.
Har du sett något vad kineserna säger om detta? Det vore ju det enklaste som du själv sa
. Men det kanske inte är något kineserna VILL snacka om?
här hittade jag något förslag
"According to a story on Fox News the latest (and most plausible) theory is that “they are almost definitely used to calibrate China’s spy satellites. So says Jonathon Hill, a research technician and mission planner at the Mars Space Flight Facility at Arizona State University, which operates many OF the cameras used during NASA’s Mars missions.”
http://news.discovery.com/earth/chinas-white-desert-lines-111117.html
#7 Aha! Det låter ju mer rimligt!
"The satellite calibration target solution seems as good an answer as any, and better than most. China, like many countries including the United States, is known to have spy satellites in orbit."

#7 "Det vore ju det enklaste som du själv sa
. "
Det var inte riktat mot dig
(det var mer skämtsamt menat, men man skulle kunna rikta frågan seriöst till journalister som spridit "nyheten" - ingen av dem verkar gjort minsta ansträngning för att ta reda på vad det är).
Jag kan inte mandarin men jag skall fråga någon kollega om jag kan få lite hjälp att ta reda på vad som gäller. Det är ju möjligt att det står på första träffen på "streck i Gobi öknen" om man söker på mandarin.
"Men det kanske inte är något kineserna VILL snacka om?"
Du pratar om den kinesiska militären? Jag tänkte mer att man frågar någon som bor i området.
Om kinesiska militären ville dölja det så hade det väl knappast dykt upp i google maps? Till och med Svenska skyddsobkekt är väl dolda där?

#7 Bilden vi tittar på togs ju av en slags "spionsatellit".
Jag läste om satellit-kalibrerings förslaget innan. Jag tycker det låter lite diffust, jag förstår inte vad de är menade att kalibrera? Och varför skulle det behövas en så stor och antagligen dyr infrastruktur för det?
Diffust är ju vad det är alltihop. Det blir lätt knepigt när det är hemligt…..och oförklarat….
Som sagt…oförklarat och hemligt var orden. Vi får väl uthärda ovissheten ;)
Ännu mer Kina-grejer:
Vad är det för runda saker? Ringar för jättar, Stargates eller bara leksaker?
http://gizmodo.com/5961049/what-the-hell-is-china-building-here
Kanske är stargates
14 # Stargates? Intressant.
Skulle vara kul med en mer utförlig hypotes från dig om detta med stargates…det låter som en spännade tanke. (Jag är ganska oinsatt i ämnet)
Vet inte om du sett stargate på tv, men ett
liknande koncept kan finnas.
Det ska tydligen finnas en stargate utanför Jemen, i havet.
Likaså en fallerad stargate vid Bermudatriangeln som orsakar mycket konstigheter.
Man ska då kunna förflytta sig till andra ställen i Universum.
Aha en slags dimensionsportaler.
Tack.