Solförmörkelse 14 november.....
En tripp till Australien på gång? I så fall kan du ha turen att få se en total solförmörkelse!
Den 14 november är det dags! Vi andra får nöja oss med att se vackra bilder sedan. 
Läs mer:
http://www.space.com/18431-total-solar-eclipse-2012-expedition-tips.html
http://www.spacedaily.com/reports/Total_Eclipse_of_the_Sun_999.html
(bild från publicdomainpictures.net)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack 
Det hade varit spännande att se, men man kan ju alltid resa i fantasin 
Sajtvärd på Övernaturligt
#1 Det får vi göra, vi som inte har vägarna förbi Australien IRL! 
Billigt och riskfritt är det också med fantasiresor!
Den 13 november 2012 inträffar en total solförmörkelse. Liksom många andra solförmörkelser går även denna över havet, i detta fall Stilla havet. Den startar strax utanför Australiens nordvästra kust. Första kontakt mellan sol- och månskivorna inträffar just då solen dyker upp över horisonten och då den befinner sig endast 13o över horisonten är förmörkelsen total. På sin bana österut sveper solförmörkelsen över Cape Yorkhalvön där staden Cairns ligger centralt i skuggan. Skuggan drar sedan ut över havet och passerar inte över något större befolkningscentrum innan den lämnar jorden 800 km från Chiles kust. Som längst varar förmörkelsen, 4 minuter 2 sekunder, ca 1800 km öster om Nya Zeeland.
Verkar alltså bara bli omkring Australien man kan se de magiska 4 minuterna riktigt….!
13 eller 14 november beroende lite på i vilken tidszon man befinner sig….
ur länken: "Australia's total solar eclipse this week will occur at sunrise on Wednesday, Nov. 14 local time, though it will still be Tuesday afternoon (Nov. 13) for observers in North America tracking the event through webcasts."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
filmad
Här kan man välja och vraka lite… http://www.youtube.com/results?uploaded=w&search_type=videos&uni=3&search_query=solar+eclipse+2012
Den här var rätt bra…
#6 Tack!
Så vackert när man ser coronan glittra.
Charmig video från händelsen. Mycket "Oh my God"", "awesome", "insane" och "unbelievable"! 
Någon som upplevde den senaste totala solförmörkelsen i Sverige, i mitten av 50-talet? Blir nästa århundrade det sker här igen.
#10 En släkting till mig tog bilder på den! Man förstår att det måste ha varit en speciell händelse!
# 10 - Jodå jag kommer ihåg. Vi fick sotade glas att titta igenom. Jag har ett svagt minne av att det blev så väldigt mörkt och kallt.
Det var en partiell Solförmörkelse, måste ha varit någon gång åren 1998-2003. Kommer ihåg även denna gång att det svepte en lätt kall vind.