En Chi-mästare....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Flyttar hit ett klipp som sign. Olaf ursprungligen lade in i meditationstråden:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Olaf, Den var verkligen intressant, om chi-mästaren!
Han tyckte det var roligt att testa - ända tills något hände….han hade lovat att aldrig orsaka skada, men så inträffade något under matrasten….och att aldrig "showa" med sin förmåga……nu hade han gjort det och led hemska kval……
Och inga fler tester blev det…….
Så mycket kunskap det finns, och vi är bara i början med att upptäcka något av den.
Det är chi - inte elektricitet…..
Chi - kan var något som "fältet"……

Allt han gör skulle ju vara enkelt att fejka? Och jag ser ingenting i hans agerande som inte skulle passa på en skicklig charlatan.
Här kan man se en glad amatör upprepa tidningseldningen (som jag tycker är det skickligaste tricket, allt annat jag sett honom göra skulle jag nog kunna göra själv):
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#2 förstår att du tror det.
Jag tycker han verkar uppriktig.
Det finns självklart alltid folk som fejkar på samma sätt som en Rembrandt kan vara en förfalskning. Men det betyder inte att Rembrandt aldrig funnits.
Chi är livskraften som kan användas för att hela men likväl för att skada. När man lär sig att rikta kraften kan man flytta fysiska ting utan att röra dem med handen, men det kräver träning och koncentration.
Detta kan alla pröva…bäst börjar man med lätta saker.
Men forskarna då som var där?
Har Jonas provat att meditera ?

#4 "Men det betyder inte att Rembrandt aldrig funnits."
Den liknelsen passar väl inte? En bättre liknelse skulle kanske vara att en kille sitter på en YT video och visar en teckning som han säger är ett samarbete mellan Rembrandt, Picasso och Jesus. Skulle du betrakta det som mer eller mindre trovärdigt än filmen i fråga? Vi vet ju med någorlunda säkerhet att alla påstådda konstnärer funnits, så varför kunde de inte i tur och ordning bättrat på killens teckning?
Min poäng var ju inte att Chi inte finns (även om jag lutar åt att det inte gör det), utan bara att killen i just den här filmen knappast ger någon ytterligare trovärdighet till påståendet. Jag påstår alltså att det här inte är en rembrandt - huruvida rembrandt funnits är ju en helt annan diskussion.
#5 Ja?
#6 Det beror på vad som räknas.

#6 Jag tycker det är en underlig inställning att man inte kan veta någonting utan att testa det själv. Det blir svårt för mänskligheten att komma någonstans om vi aldrig siktar på att besitta mer kunskap än vad en enskild människa kan samla ihop från ingenting under sin livstid. När vi har så fantastiska möjligheter till kommunikation (text, tal etc) varför inte använda dem för att samla kunskap så att alla inte behöver återuppfinna hjulet?
Om jag säger till dig att om du tar 3 äpplen och lägger till 5 så får du åtta äpplen, tror du mig då eller måste du pröva själv? Vad gör du i så fall om jag säger att om du tar ett äpple och lägger till 10000 så får du 10001? Säger du att det är omöjligt att veta?
#8 Förvisso.
Matematik är vackert och ovedersägligt. Ett fungerande språk.
Men hur är det med Livet? Det måste jag leva på en egen färd i min egen farkost. Kunskaper inhämtade under vägen är…. färdkost. 
Vill jag ta reda på säkert hur Meditation fungerar på mitt blodtryck, mitt välbefinnande räcker det inte med att läsa om dina erfarenheter.
För att få nytta av metoden själv, bör jag pröva själv. (Förutsatt att jag tycker det låter vettigt
)
Det är inte antingen - eller utan både - och. Meditationshjulet är hemskt gammalt och snurrar bra. Vi kan, om vi vill, putsa upp det lite för våra behov.
#8 Meditation bör man testa själv om man vill få insikter om vad det är.
Liknelsen med äpplen inte bara haltar betänkligt, den är direkt felaktig.
I fråga om att utforska medvetandet med Meditation så kan ingen annan göra den erfarenheten åt dig.
Den måste man göra själv för att få insikt om vad det är.
"Chi mästarinnan" Nina Kulagina som testades i gamla sovjet och…ja ni kan se själva på inslaget, hon får saker att röra sig.
Om man vill testa själv kan man söka på telekinesis for beginners på youtube. Där ligger många klipp av olika slag (jo fuskare också;). Det kan faktiskt vara lite roligt att pröva själv.
Psychokinesis, telekinesis…och chi projections kan var bra sökord.
Ett annat roligt psykologist fenomen som kan vara intressant att studera är alla de argsinta repliker och överdrina hånskratt som haglar över klippen.

#11 "ja ni kan se själva på inslaget, hon får saker att röra sig."
Ja, det får hon, frågan är hur. Två observationer:
1) Hon sitter alltid vid ett bord.
2) Hon flyttar alltid saker mot bordets kant.
Det får mig att misstänka en tråd som hon drar i med benen.
Här är en video där samma sak görs med hjälp av en tråd: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pYGjtlgGtY4
Ganska likt skulle jag säga.
Jag ser således inte videon som något bevis för telekenesi.
#7 "Det beror på vad som räknas."
Att tömma ditt sinne och följa med dit flödet leder dig.
Är du inte ett dugg nyfiken?
Du borde prova det. Det är inte lätt i början för sinnet vill hela tiden börja tänka på andra saker. Så småningom så går det lättare.Börja med en halvtimme.
Lyssna till vad du förnimmer/känner.
Du borde i alla fall testa så du har en liten aning om vilka krafter som finns i ditt inre. Du är också innehavare av en dylik guldgruva. Denna mystiska kraft som finns i vårt inre.
Det skulle ge dig lite mer trovärdighet.
#12 Då har du förhoppningsvis hittat din förklaring. Trådar. (Många trådar måste det ha varit när ägget hoppade och tändstickorna rörde sig…och hur var trådarna fästade när föremål rörde sig i cirklar? eller när hon separerade äggula från vitan i andra test?) De ryska forskarna som gjorde många tester av olika slag till denna test-villiga kvinna var antingen i maskopi eller riktiga klanskallar som missade trådarna så fatalt. Nobelpris till trots.
Eftersom ingen av oss kan bevisa någonting via ett internet forum så avslutar jag härmed diskussionen med dig….har en känsla av den kan bli oerhört långtråkig och gnetig.
Postar denna film för den som är intresserad av veta mer om denna kvinna och experimenten man gjorde.
Tack för klippen, Olaf! Det ser verkligen intressant ut. Kanske har man varit mer öppen i öst för dylika fenomen?
#16 Ja ryssarna har alltid legat i framkant där. De har en annan öppenhet för det mystiska verkar det som. Amerikanerna hänger efter men mer i hemlighet. (Dom blev ju byxis att ryssarna skulle sopa mattan med dem med fjärrsyn och liknande)

#16, 17 Som jag förstår det så pratar de inte om Chi eller någon annan religiös företeelse i det här fallet? Eftersom det är sovjetbackad forskning så har jag svårt att tänka mig att de skulle vara så värst "öppna" för just sådant…
#17 Jaa, kan tänka mig hur de satt där och fjärrsynade varandra. :-)
Att man inte tror på en sak är ju inte samma sak som att man inte kan använda den, om det kniper…..
Även inom alternativmedicin verkar de ligga långt framme. Boris Aranovich har berättat om det, om frekvensmedicin som verkar väldigt intressant…..
#19 Ja de har en hel del att dela med sig av. Tror dom har syrgaskammare eller vad det heter …sånt som autistiska barn blir hjälpta av.
#20 ja, en sorts tryckkammare. Finns också i England och Norge. Inte i Sverige. Jo, det finns, men får inte användas till de autistiska barnen. Här i Sverige är det ju ordning och reda…..Föräldrarna åker med barnen till England i stället, på egen bekostnad….
Lite OF topic. Det jag läst om var hur svenska föräldrar kämpar för att få tillgång till något som kallas hyperbaric oxygen therapy (HBOT)
http://archive.rubicon-foundation.org/xmlui/handle/123456789/1545
Något som funnits i ryssland länge
Missade ditt inlägg. ja vi tänker på samma
#23 precis :-)