OT: Karate bygger om hjärnan
Vår kära hjärna har en enastående förmåga till anpassning och att "bygga om sig" efter vad situationen kräver. För inte så länge sedan trodde man att hjärnan var färdig i vuxen ålder men ny forskning visar att så inte är fallet.
En som tränat karate kan slå väldigt hårda slag från mycket nära håll.
Man studerade en grupp erfarna karateutövare och jämförde den med en grupp noviser.
Som väntat slog gruppen erfarna utövare hårdare än noviserna. När man scannade allas hjärnor fann man att de skilde sig åt.
Skillnaden var främst i den vita substansen (=fibrer som leder nervsignaler) i lillhjärnan och den primära motoriska barken som kontrollerar och synkroniserar rörelser.
"We're only just beginning to understand the relationship between brain structure and behaviour, but our findings are consistent with earlier research showing that the cerebellum plays a critical role in our ability to produce complex, coordinated movements.
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120815102852.htm
Jag tycker det här är intressant även såtillvida att det visar att hjärnan och resten av kroppen bygger tillsammans. När muskler byggs och tränas, tränas också hjärnan och effekterna är synbara och mätbara. Synkronisering, styrning, snabbhet - allt koordineras i styrenheten. Viktigt inte bara för träning, utan all inlärning.
Jag skulle gärna vilja se om denna motoriska inlärning även fått andra effekter, precis som inlärning av musik kan förbättra inlärning av språk och matematik.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen