Ännu en gång...
…Så ska medier hålla på att förlöjliga oss troende
Detta är från Aftonbladets Nöjesbilaga idag och skrivet av Karolina Fjellborg:
Iskallt. Sjuan fortsätter att rikta in sig på målgruppen folk-som-tror-på-spöken, med nya dokumentärserien "Livet på andra sidan" - om tre mediums vardag. Jag har inte sett nåt avsnitt, men får en kraftig förnimmelse av bullshit.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Jag har inte sett nåt avsnitt, men får en kraftig förnimmelse av bullshit.
Jaså "kraftig" också? Inte sett nåt avsnitt - men med rätt att uttala sig med eftertryck!
Använde hon sin Intuition, eller vad?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#0 Menar du Sjuan eller aftonbladet
. Som jag kan se det så är det ett medium* (Sjuan) som är vänligt inställt och ett annat (Aftonbladets Nöjesbilaga, eller snarare Karolina Fjällberg) som är mer kritiskt. Det låter snarare som balanserad rapportering än som ett unisont förlöjligande. Balanserad kritik får "ni" nog räkna med så länge ni vill bo i en demokrati…
* 'medium' blir lite tvetydigt i den här diskussionen 
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

#1 "Använde hon sin Intuition, eller vad?
"
Det var väl det hon försökte antyda, men underförstått så menar hon givetvis att hon väntar sig att det blir precis som andra liknande serier som hon har sett.
#3 Javisst, JD, men hur går balanserad kritik ihop med "Jag har inte sett nåt avsnitt, men…."?
Liiiite tendentiöst får du nog medge att det är….

#4 Det är i en nöjesbilaga och hon visar med all tydlighet att det är hennes egen åsikt, så jag vet inte om tendentiöst är rätt ord (tendentiöst ser jag mer som en subtil vinkling av en text som är avsedd att vara neutral).
Texten är subjektiv men det är ju skrivet av en TV-recensent/krönikör som inte förväntas vara objektiv.
Givetvis måste man kunna berätta att man förväntar sig att något blir en totalflopp bara utifrån konceptet? Om någon sa "nya säsongen av Mad Men blir den bästa någonsin" bara efter att ha läst en sammanfattning av säsongens upplägg, skulle du då protestera mot att man inte kan veta det innan man sett något avsnitt? Om man sa "sämsta någonsin"?
#5 ok, jag har ju ärligt talat inte läst hela artikeln heller…

Bra poäng (inte jag heller givetvis)
Magi-cat - Det stod inget mer än det.
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

#8 Utifrån formatet så ser det ut lite som en liten bihangstext till en krönika (där man till exempel uppger bästa och sämsta i veckan eller så)? (frågan är alltså: har Fjellborg en krönika på samma sida?)
Det verkar lite kort för att ha en egen by-line…
# ang tendentiös: snarare att man medvetet vinklar något för att stöjda en åsikt. Behöver inte vara särskilt subtilt. Inte heller i detta fall.
Jag tycker dock att hon kunde finna något mer nyanserat än "bullshit" - med tanke på att hon inte sett något av det.
#8 aha! Lätt avfärdat alltså, ett par meningar bara…..Nåja, jag tror nog ingen bryr sig…:-)