Dagens citat
"Varje någorlunda utmärkt människa, var och en som bara inte hör till mänsklighetens av naturen så ynkligt begåvade fem sjättedelar, kommer efter sitt fyrtionde år knappast att kunna hålla sig fri från ett visst drag av misantropi."
Arthur Schopenhauer 1788-1860
(Misantropi = människohat, världsförakt)
hahaha…den var inte så snäll Maikailoa…inte så jolly good-trevlig
Okej här kommer en till i samma anda:
citerar ur minnet men jag tror den är sån
Varför finns det så förbannat mycket folk
och så förtvivlat få människor?
Nils Ferlin
också lite misantropiskt sagt
Jo.
Jag minns en fordom episod där jag i något sammanhang råkade säga att "vi bör tänka på våra medmänniskor", varvid en dam i församlingen utbrister: "Det finns inga medmänniskor, bara motmänniskor!"
Finns det bara motmänniskor? Undrade jag.
Och någon annan fyllde i att "det känns ju så".
Båda två var de 40 åren fyllda, men vilken sjättedel av befolkning de tillhörde vet jag ej.
hahaha, tjosan, här står glädjen högt i tak ser jag!
Ska göra mitt yttersta för att bidra med något misantropiskt senare!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
misslyckades, eländes elände, med att hitta något passande misantropiskt….
kanske får bidra med lite Nalle Puh?
(från dagenscitat.nu)
den här begriper jag inte ett dugg av:
"Kanin är begåvad, sa Puh tankfullt."
"Ja, sa Nasse. Kanin är begåvad."
"Och han har Hjärna",
"Ja, sa Nasse, Kanin har Hjärna".
Det blev tyst en lång stund.
"Jag antar, sa Puh, att det är därför han aldrig begriper någonting".
Källa: Nalle Puh
Att kunna stava är inte det viktigaste. Vissa dagar har det ingen betydelse alls om man kan stava till tisdag. Källa: Kanin (Nalle Puh)
Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh
Ibland är en båt en båt och ibland är den närmast en olyckshändelse. Det beror alldeles på om du är över eller under den. Källa: Nalle Puh
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Källa: Kanin (Nalle Puh)
Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en. Källa: Nalle Puh
till sist, en väldigt bra:
Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar. Källa: Nalle Puh
Gud, vilka citat…
Världsförakt är att förakta sin egen värld, den man skapat tillsammans med sig själv.
I bliss/Jerrie
"Den som vill försöka bli lycklig skall inte lägga an på att öka sina tillgångar utan på att begränsa sina krav."
- Platon
"En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet."
- Platon
#6 kloka ord!
"Epigram
Kapitalets byggnader, mördarbinas kupor, honung för de få.
Där tjänade han. Men i en mörk tunnel vecklade han ut sina vingar och flög när ingen såg. Han måste leva om sitt liv."
Tomas Tranströmer
You need an innocent mind, a fresh mind, a mind which is not cluttered up with the known. An innocent mind is a mind which functions in the unknown, and dying to the known is the door to the unknown. The unknown is not measurable by the known. Time cannot measure the timeless, the eternal, that immensity which has no beginning and no end. But our minds are bound to the yardstick OF yesterday, today, and tomorrow, and with that yardstick we try to inquire into the unknown, to measure that which is not measurable. And, when we try to measure something which is not measurable, we only get caught in words.
So, it is only a mind that has listened to and understood the challenge OF death -it is only such a mind that can die to its own miseries and therefore be in a state OF innocency. And, from that state OF innocency, there is a totally different action altogether. Such action is always in the present; it is the active present. Only the mind that lives completely in the silence OF the active present is open to receive the unknowable, and it is only such a mind that can bring about a new world because only such a mind is in a state OF creation.
- Collected Works, Vol. XII,368
J. Krishnamurti
It is the quality OF freshness, OF newness, that is essential, or otherwise life becomes a routine, a habit; and love is not a habit, a boring thing.
Most people have lost all sense OF wonderment. They take everything for granted; this sense OF security destroys freedom and the wonderment OF uncertainty. - Letters to a Young Friend,13
Vi vill alla bli berömda personer, och i samma stund vi vill bli något är vi inte längre fria.
“We all want to be famous people, and the moment we want to be something we are no longer free”
J. Krishnamurti