Vart tog Aralsjön vägen?
Aralsjön i Kazakstan var för inte så länge sedan världens fjärde största sjö.
En vacker och livgivande sjö med viktigt fiske för traktens befolkning och ovärderlig för dess flora och fauna.
Den stora sjön finns inte längre, bara en liten rest i norr är kvar. Varför?
Sjön är belägen i ett stäpp- och ökenlandskap.
På 1960- talet skulle området odlas upp och ett gigantiskt projekt inleddes där man byggde ett omfattande nätverk av kanaler och slussar. Detta fick till följd att tillströmningen av vatten till sjön minskade drastiskt. Sedan har det torra klimatet gjort sitt och sjön är nu, trots en sent insatt räddningsinsats, en bråkdel av sin forna storlek.
Oförklarat? Det som är omöjligt att förstå är människans hybris och självpåtagna "rätt" till herravälde över naturen, ett herravälde som i sin destruktivitet kan sluta så här:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag har funderat lite på samma sak, var tog vattnet vägen? Var uppodlingsprojektet framgångsrikt? Finns det lika mycket vatten nu fast spritt över en större yta av kanaler och sädesfält eller blev något fel så att hela projektet havererade och vattnet hamnar i något helt annat kretslopp istället?
För människor som levde omedelbart runt sjön, och kanske framförallt dess södra del antar jag att livssituationen blivit avsevärt sämre om de ens bor kvar, men finns det några andra vars villkor förbättrats istället?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#1 har ännu bara läst artikeln i nätform.
Såg ett tv-program dock för ett antal år sedan. Enligt det verkade det som om livsvillkoren överlag försämrats drastiskt.
Sjön var en biotop, inte bara en pöl med vatten. Det fungerar inte att bara flytta vatten från ett ställe till ett annat. Man riskerar förstöra det känsliga samspelet, extra känsligt kan jag tänka mig i detta område av stäpp och öken. Avdunstningen ökade drastiskt och följden blir en själgenererande effekt pga med mer avdunstning med ännu mer avdunstning…Klimatet opåverkas i stort.
Det är alltså så vitt jag förstår inte samma mängd vatten spritt över en större yta, utan vattnet är….gone…..
Undras varför de inte kunde rädda den när de såg vad som var på gång…var det en förändring till torrare klimat där också?
Det var väl som vanligt skulle jag tro, bara köra på i samma banor, ingen vågar ta de nödvändiga besluten eller utmana ekonomiska intressen…..
Kanske en klimatförändring spelat in också, men själva uttorkningen av den stora sjön har i sig självt påverkat klimatet. Framför allt var det nog avledningen av vattnet.

Nu har jag läst på lite och det verkar som delar av vattnet går till spillo genom avdunstning och läckage ner i berggrund osv. Mellan 30 och 75% av det avledda vattnet enligt uppgift.
Resten går till odlingar, framförallt bomull i Kazakhstan (som genom tilltaget blivit en av världens största exportörer av bomull) men även ris och andra sädesslag.
#3 "Undras varför de inte kunde rädda den när de såg vad som var på gång…"
Det fanns en plan på att rädda aralsjön (den innefattar ironiskt nog att leda om vatten från andra vattendrag än de ursprungliga tillfllödena). Enligt uppgift strandade planerna på att den ryska hemmaopinionen inte var jättesugna på att plöja ner motsvarande 50 mijarder USD i att rädda en sjö mellan Khazakhstan och Uzbekistan…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
ja det är ju oftast lättare att förstöra än ställa till rätta….