Stjärnhimlen just nu
Passa på att njuta av stjärnhimlen nu när kvällarna blir längre och mörkare men innan det blir för kallt för frusna stjärnskådare!
Karlavagnen syns nu tydligt i väster, ganska lågt, snyggt och prydligt på rätt köl. Det är en stjärnbild som alltid är "uppe" på våra breddgrader.
Följ tistelstången på Karlavagnen neråt, så finner du den lite rödlätta Arcturus i Björnvaktaren.
Titta mot sydväst, där man ännu ser den s.k. sommartriangeln med Deneb i Svanen, Vega i Lyran och Altair i Örnen.
I öster börjar Orion komma upp över horisonten med Betelgeuse som främsta blickpunkt.
Mitt uppe på himlen kan man se ett dubbelwe, det är Cassiopeja.
Det är tunnsått med de ljusstarka planeterna just nu, men Jupiter befinner sig i stjärnbilden Oxen en bit över horisonten i öster.
Den vackra ljusstarka Venus har nu gått varvet runt och återfinns för de morgonpigga i sydost vid gryningen.
Fullmåne den 30 september!
(bild från publicdomainpictures.net)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Å tack Magi-cat!
Det är så fantastiskt att titta upp mot dessa vackra stjärnor. Får nog införskaffa mig en stjärnkikare så man ser ännu bättre. (på riktigt)
Sajtvärd på Övernaturligt
Visst är det! 
Funderar också på stjärnkikare! De är inte så dyra som man skulle kunna tro…..(men man ser faktiskt en hel del mer med en vanlig kikare också….)
fantastisk video med årets prisbelönta bilder från London….beskåda dem på plats i Greenwich eller titta här! Mars, venuspassagen, spagettinebulosan, Jupiter, Milky Way….se och njut…..
(copyright förstås på alla bilder, så jag lägger bara länk här:)
Åhhhh….det är synd man somnar så tidigt om kvällarna….och nu har det vart mulet.
Men ska hålla utkik nu i helgen…