Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettnaturfenomen
Läst 3310 ggr
Maikailoa
0

Blå floden

Kinas längsta flod, Yangtze, den blå floden, har helt plötsligt blivit röd.

http://www.youtube.com/watch?v=F1_2UAxnTEA&feature=em-uploademail

Maikailoa
0
Magi-cat
1

Måste vara rätt läskigt att se, att den tidigare djupblå sjön plötsligt är blodröd…..

"“The strawberry [color] is produced by salt-loving organism Dunaliella salina. They produce a red pigment that absorbs and uses the energy OF sunlight to create more energy, turning the water pink,” Michael Danson said.""

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
0

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
0

#4 Antaligen metaller eller så. Tror faktiskt att järn kan missfärga vatten rätt ordentligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

mulac
0

#5 troligen , men vad som utlöser så stora mängder på olika platser???

Geru
1

#6 Slump, heter det. Och det sker rätt ofta på sina platser, bara det att folk faktiskt raporterar det nu pga att aftonbladet skrev om det. Illusion, är ordet.

-Stephen Hawking

Magi-cat
0

#7 geru, hur VET du att det är en slump?

Hur vet du att det inte finns någon gemensam faktor? Man kan tro och förmoda att det är en slump, men hur kan man veta är det jag vill veta.

Glad

Järn tycker jag faller bort, eftersom det verkar osannolikt att så pass mycket järn faller ut samtidigt att hela floder blir röda.

Bakterierna i så fall troligare, men det borde vara väl värt att undersöka närmare, inte bara som ett sätt att avfärda. Och har det något med solutbrotten att göra, eller någon annan utlösande faktor?

Geru
1

#8 Allt jag har att säga "hör du hovar, tänk hästar, inte zebror".

Hur, exakt, skulle ett solutbrott kunna påverka :)?

-Stephen Hawking

Magi-cat
0

#9 beror helt på om det är skodda hovar jag hör, eller oskodda….Flört

Har inte den blekaste, varken exakt eller ungefärligt. Men man kan ju alltid ställa frågan: finns det ett samband mellan alla dessa rödfärgningar, just nu? Undersöks det ens ordentligt eller står man bara där och tittar?

Geru
0

#10 Lite dålig come-back tycker jag:p

Varför ska man kolla det? Jag ser det som ett facinerande naturfenomen. Det är typ som att säga att Norrsken skapar vuxhusgaser eller what-not.

-Stephen Hawking

Magi-cat
0

#11 Men det är väl solklart att man ska kolla det, lika väl som allt annat man inte har förklaring på! Alltså ta reda på varför något sker, inte bara stå och titta och säga "ojdå, hela alltet bara rött liksom, men det är säkert helt naturligt och vanligt förekommande av sig självt - gäsp."

Fascinerande naturfenomen helt visst, men det var när det började uppträda på vitt skilda platser som man skulle vilja veta lite mer……

(Jaså var det "dålig come-back"? Tungan ute)

Geru
1

#12 Visst, om man är intresserad av det så :) Ja, jag antar att det mesta sådant som sker är naturligt faktiskt. Naturen är speciell. Den gör som den vill när den vill.

-Stephen Hawking

sisela
0

Fast även om det är rätt skumt, så hände det med vattenfallet i Kanada redan 2010 och efter en mycket våldsam storm med regn, den lilla bäcken i Oskarshamn var tidigare i somras. Alltså, INTE samtidigt.

Magi-cat
0

Ok, inte exakt samtidigt…Glad

Men på vitt skilda platser - finns det en gemensam nämnare?

Astell
0

Det brukar ofta hända flera likadana händelser ungefär samtidigt..om vi tittar på när det föll fåglar från himlen så kom det lite här o där över jordklotet  etc..

[Norpan88]
0

Får mig att tänka på det som står i uppenbarelseboken att allt vatten ska färgas rött.