Cirkelformad våg i sjö?
Två nära vänner till mig åkte bil nära en sjö i Dalarna. När de tittade ut över vattnet såg de en cirkelformad våg på sjön. De blev mycket förvånade och stannade bilen för att se bättre. Det fanns ingen båt eller liknande på sjön. Den cirkelformade vågen var ca 1,5 m hög. När jag frågade dem närmare om det, sa de att vågformen såg ut på samma sätt som om man hade släppt en sten i vattnet (men mycket större naturligtvis). Jag skulle kunna tänka mig att det kanske är något som uppstått av ett "slukhål", men jag har inte hört dessa förekomma i Sveriges sjöar.
Vet någon här vad det kan ha varit som de såg? Vad som orsakade den stora cirkelformade vågen?
låter väldigt märkligt..var det som ett hål nedåt, som en skål eller var det mer som vallar uppåt…
Det var vallar uppåt, som att något stort hade släppt ner. Men de såg inget nedslag av något.
Bör tillägga att det var en stor cirkel. Har för mig att när de först såg den var den ca 20 m tvärs över (har jag för mig, den kan ha varit större) och expanderade.
Häftigt! Så stor och med så pass höga vallar!
Tänkte på ett par saker:
En lokal Nessie som tittat upp strax innan?
Ett litet meteoritnedslag. Sådana förekommer ju, om än sällsynt att man får syn på dem.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vad jag vet finns det inga rapporteringar om något lokalt sjöodjur i den sjön. 
Meteoritnedslag skulle det kunna vara visserligen 
#5 synd. Det hade varit kul. 
En annan idé: gasbubbla som stigit upp från botten, och så - poff?
Fast det låter som en väldigt hög och mäktig våg i så fall…..
Låter spännande,,,Tänk att få se sånt.
Kan det inte vart ett UFO? Har hört att de har sina platser på sjöars botten…Om det nu är sant.
om det varit som en virvel med hål nedåt då kunde det kanske varit "slukhål" som när man släpper ut vatten ur badkaret…men med vallar uppåt…det låter märkligt…mer ufologiskt
# Ja, jag önskar att jag hade kunnat varit där och sett det också :)

#4 Det kan vara väldigt svårt att bedömma hur hög en våg är, så uppgiften om 1.5m skall man nog ta med en nypa salt.
#8 När vattnet rusar in och fyller hålet kan det avslutas med en "krock" mellan vatten från alla riktingar. Den krocken kan ge upphov till vågen.
Jag gissar att det var en hålighet i marken som kollapsade under det ovanligt höga vattentrycket. Vågen orsakades endera av den effekt jag beskrev ovan eller helt enkelt av den enorma luftbubbla som pressades upp till ytan och trängde undan vattnet i sin väg.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag pratade med dem idag igen för att vara säker på att jag hade uppfattat allt rätt. Och de sa att de tyckte att det såg ut som att det var som en virvel i mitten av cirkeln. Dianmeten var lite större än jag uppgav, de uppskattade den till ca 20-40 meter.
Ja, visst är det märkligt! Det händer underliga saker i Dalarnas sjöar 
#9 ja det förstår jag. vem skulle inte vilja det
men jag träffade en kille en gång i norrland som sett ett ufo..han och hans kompis körde av vägen så rädda blev dom, skeppet var alldeles nära…han kissade på sig av skräck
men det där skulle kanske vara mer lagom att se.
(vad det nu är för konstigheter…)
kan du inte be vännerna göra en skiss av hur det såg ut scanna och lägga in…eller blir det överkurs..du har väl mycket att stå i annars
#12 Oj! Hahaha! Ja, det lät inte som att det var någon trevlig upplevelse. Stackarna 
Det ska jag absolut höra med dem, men jag kommer inte att träffa dem på ett par veckor, så det kommer lite längre fram 
#13 haha ja det var tydligen inte så roligt… ufot hade varit stort där det tornade upp bakom grantopparna framför dom…dom fick en chock…stora starka karlarna. samt sin världsbild omkullkastad i ett enda slag…
Vad kul! då ser vi fram mot skiss!
#14 det kan inte ha varit lätt!
Norrlänningar också, ska ju som tåla en del…De hade säkert hellre mött både björn och varg…
Jättebra idé med skiss, och bra om man gör det så nära inpå händelsen som möjligt!
"It landed. It did not crash."
THE INVESTIGATION BEGINS
For the last 65 years people have been seeing strange objects crashing and landing in lakes over Sweden. After decades OF trying to unravel the case, the head OF UFO-Sweden Clas Svahn and his team, are now setting out on an expedition to investigate the latest OF these sightings. The Ghost Rockets is a documentary project following UFO-Sweden as they attempt to solve one OF the worlds last unknown UFO-mysteries.
As part OF the search they have gained access to thousands OF documents from the Swedish military. Where the military have failed, we hope to succeed by crowdsourcing the search online. Once the documents are scanned we are going to need your help.
Follow the story as it unfolds on Facebook and Twitter.
meteoriter bombarderar jorden oupphörligt och ett litet fåtal, en bråkdel, når jorden. De flesta av dessa är dessutom mycket, mycket små när de når jordytan. De behöver inte med nödvändighet lämna några synbara spår - men om en sådan liten en träffar en vattenyta med full kraft kan jag tänka mig att det ger upphov till våg, en rund …..
#16 UFO-temat. De UFOs som setts gå ner i sjöar, gör de det i den fysiska världen eller i en annan dimension? Om det är företeelser i annan dimension borde de inte ge upphov till vågor, tänker jag mig. Jag känner inte så väl till dessa.
Eller har man noterat vågor i samband med iakttagelserna?

"meteoriter bombarderar jorden oupphörligt och ett litet fåtal, en bråkdel, når jorden."
Nej, alla meteoriter når jorden
. Ordet du tänker på är meteoroid, men jag håller med om att terminologin är mycket förvirrande. Själv hade jag nog sagt meteorer om de som inte når jorden men det är inte heller rätt.
"De behöver inte med nödvändighet lämna några synbara spår"
Är du säker på det? Jag har letat efter källor som dementerar eller bekräftar det men hittar inte något.
Om det är en meteorit (jag betvivlar det) så är den kanske värd att dyka ner efter, det är inte så vanlgt att man hittar dem och jag hittar ingen information om att man någonsin hittat en som slagit ned i vatten.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#18 Du har rätt, det var slarvigt av mig. Terminologin är inte entydig och begreppen går i varandra. Tidigare sade man meteor så länge gruset höll sig utanför atmosfären och meteorit när de nådde atmosfären/t.o.m. jordytan, men inte ens det var entydigt.
(Jag försöker kort reda ut några begrepp här.)
OM det var en sådan som slog ned kan den vara pytteliten och man skulle knappast hitta den.
Siljan (har jag för mig) är resultatet av ett meteoritnedslag modell större. Söderfjärden i Österbotten ett XL, bara för att ta några näraliggande exempel. Inga rester av själva stenen behöver finnas kvar. Tunguskaincidenten ett annat exempel, om det nu var en meteorit. Inte heller där finns ens en gnutta kvar. Effekterna kan vara stora, t.o.m. förödande, utan att den sten som når jordytan behöver vara ens nämnvärd i storlek.
Bitar av nedslag från rymden säljs ibland som kristaller på mässor och kristallbutiker. Moldavit är ett exempel (lämpligt nog från Moldavien), tektit ett annat. De är då milt sagt väldigt gamla, eftersom det är mycket ovanligt att man verkligen hittar en sten från ett nedslag.
Men självfallet påstår jag inte att det måste röra sig om en meteorit i det här fallet, det kan vara mycket annat.
I 30 år har en oidentifierad farkost på botten i en norrländsk sjö gäckat riksorganisationen UFO-Sverige. Nu storsatsar organisationen, med ordförande Clas Svahn från Mariestad, på en stor expedition för att lösa gåtan.