Huskurer?
Hälsa och välbefinnande - ett fenomen så gott som något!
Det vore kul om vi kunde dela med oss av våra huskurer, gamla beprövade grejer från mormorsmors dagar, eller nya innovativa - allt som får oss att må bra!
Har DU någon huskur?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kan tipsa om en av mina favoriter: pepparmyntsolja. Smärtstillande, mot värk, huvudvärk och uppiggande om man känner sig lite trött och trögtänkt…..
Bra med några droppar i vatten också, vid resfeber och illamående.
Går knappt utanför dörren utan den!
Bra tips!
Hur många droppar och hur mycket vatten?
Sajtvärd på Övernaturligt
Tjaa, förutom att jag mediterar bort mycket dumsaker så säger jag ingefära till det mesta 
- Jag dricker ingefära nästan varje dag för att lindra sötsuget. Det drar också "ihop" magsäcken (om man vill gå ner i vikt) och sätter fart på fettförbränningen.
- Matolja är bra för att dra ihop huden (tex när man har fött barn)
- Vichy nevou mot halsbränna/magkattar
Ska klura på några fler. Jag älskar "husmorsknep"
Sajtvärd på Övernaturligt
#2 efter behag
Det blir rätt starkt om man tar för mycket….
En del katter älskar f.ö. pepparmynta och slickar frenetiskt om man har det på handen, medan andra ryggar tillbaka och tycker det är jätteotäckt.
#3 Visst är det bra med äkta husmorsknep!
#3 ingefära är både gott och nyttigt. och blodförtunnande. folk som äter tabletter typ waran bör inte äta ingefära. jag tar gärna ingefärspulver i te. men så har jag tjockt grisblod 
vitlök! känner jag av förkylningsymtom drar jag i mig en rå vitlök…har lärt mig att man ska ta den direkt…inte krossa för då försvinner de eteriska oljorna. Så jag tar lite vatten i munnen och tuggar och undvker direktkontakt på tungan..sväljer i vatten och tar en näve havregryn efteråt så att det inte ska vara för starkt i magen.
man kanske inte luktar så gott men hellre det än att bli förkyld
sen går jag tidigt till sängs
det brukar funka!
har man lite persilja hemma så kan man neutralisera lukten lite..plus vitlök med kött tex brukar ändå lukta mer,, så det luktar inte så mycket som man kan tro att ta en hel rå.
Kommer inte på någon huskur
Har ju provat många huskurer men inget som jag fastnat för vad jag kommer på nu…
Jag dricker vetegräspulver varje morgon, lägger det i min morgondrink, man får mycket protein och fiber samt vitaminer och mineraler.
Jag är mycket piggare och jag är sällan förkyld och magen fungerar bättre som jag började dricka det.
www.theresekostresa.blogg.se
ja vetegräs…det är tydligen superbra…min pappa höll på med det där fast han gjorde rejuvelac tror jag det hette..men det var vetekorn som skulle ligga i vatten och så drack man vattnet och det skulle visst vara supernyttigt!
bra tips alltihop!
Och så spikmattan! Den som var så populär för några år sedan! Glöm den inte, den är fortfarande bra! 
Så avslappnande om man behöver det och uppiggande när man behöver det. Smärtstillande om man har ont t.ex. i ryggen. Och bra för trötta ben….
#6 Vitlök är kanon! Jag har använt den för att läka ihop sår med, fungerar helt enormt mot alla slags "styggelser" av alla typer.
Det är viktigt att saften från kärnan/grodden och själva löken, "det vita köttet" blandas omedelbart innan det ska in i kroppen. vitlök är en slags tvåkomponentkur, två olika ämnen som hålls isär bildar ett nytt ämne då de möts men det nya ämnet, Allicin tror jag det heter, har väldigt kort hållbarhet och kan inte lagras.
i min verkliga ungdom jobbade jag som flyttgubbe, eller "matsäck" som det kallas. Jag fick en jättestor sticka i underarmen av en gammal byrå en gång, rakt igenom både jacka och tröja så de satt fastnaglade i armen. Flisan var bred som en glasspinne fast tjockare och kilformad, och den trängde in under skinnet men inte in i muskeln utan låg emellan. Chefen öppnade verktygslådan och drog ut stickan med en papegojtång "så att jag kunde kavla upp ärmarna så vi kom härifrån nån gång".
Åka och sy gör man på fritiden nämligen.
Ja, det var ju ingen trevlig historia och inte speciellt renligt heller, gammal dammig möbel, skitiga kläder osv. Det såret måste ha varit en provkarta över det mesta man kan få i sig genom ett sår. När jag kom hem på kvällen delade jag en vitlöksklyfta, pressade fram lite safter och såg till att både grodd och fruktkött var fuktigt, höll det mot såret i en liten stund, 10-20 sekunder räcker. Dagen efter såg såret jättefint ut och jag behövde inget bandage så jag struntade i att gå till vårdcentralen. Dagen efter det föll sårskorpan av och det hade läkt ihop! En vecka senare syntes inte ens ett ärr!!! Jag har ett och annat ärr från betydligt ytligare sår än så där så det är definitivt bevis för mig på hur bra vitlök är!
Men det är starkt. Första gången jag provade vitlök på sår så skar jag en skiva och lade på ett litet skrubbsår under ett plåster, förstod inte hur starkt det var. Efter några timmar började huden bokstavligen dö under lökskivan, det var en chock att lyfta på plåstret och se vad som pågick. Jag tog bort löken och fick dras med ett sår i stil med det man får på armen av TBC-sprutor. En stor rund blåsa som en ring runt där lökskivan legat och en rutten grop i mitten, alltihop i storlek som en femkrona ungefär. Det tog fyra veckor innan det var någorlunda läkt. Så överdriv inte användningen!
Varför är det så starkt? Eftersom vetenskapen inte ens är intresserad av vitlök så tar vi den paranormala varianten, som faktiskt besvarar många frågor om än med en terminologi och en begreppsvärld som vetenskapen inte har lärt sig att tolka än. Vitlök är starkt negativt, så starkt att andra negativa varelser tappar sin kraft till vitlök, måste underkasta sig vitlökens styrka, bli dominerade av sin "mästare". Så det är bara att sticka därifrån eller gå under, "bli fängslade" av vitlökens negativa kraft.
Det förklarar varför vitlök hjälper mot Vampyrer. Det förklarar varför min hand bokstavligen började dö under vitlök på så kort tid. Det förklarar varför det fungerar så starkt desinficerande i rätt dos.
Använd den, men med respekt, det är bra grejor! Jag brukar äta råa klyftor också ibland, men jag tycker ändå det ger bäst effekt vid utvärtes bruk. Det aktiva ämnet är nog inte stabilt länge nog för att hinna spridas i kroppen i tillräcklig dos om man äter den, är mitt intryck.
#6, #11 Tack för underbara tips och redogörelser om och runt vitlök!
läste f.ö. just i Allt om vetenskap 04-12:
Pollenallergi! En naturlig immunterapi är att äta honung, ca en tesked om dagen 4 månader. (före pollensäsongen får man förmoda)
Helst lokalproducerad honung som innehåller små mängder av det pollen som finns runtomkring där man bor….
Detta har forskare vid Finlands Allergi- och astmaförbund kommit fram till.
Bättre, billigare, godare och skonsammare än att genomgå doktorns kur med hyposensibilisering….
Tack för att du väcker så intressanta frågor! 
Har ingen större erfarenhet eller gjorda iakttagelser av detta men det sägs ju att om man äter vitlök så tycker inte myggen att man smakar gott… Funkar tydligen likadant på fästingar.
Mygg och fästingar är typiskt negativa varelser som parasiterar på andra, som tar fighten "man mot man" och inte samarbetar (även om fler myggor än en kan vara ute efter en samtidigt). Men vitlök är tuffare än Chuck Norris och stjäl deras kraft! En positiv varelse som genom sin livsinriktning samverkar och stödjer andra, får också del av kollektivets motståndsförmåga vilket tillsammans med den fria viljan utgör ett kortvarigt skydd mot den negativa vitlökens påverkan, även om den tydligen kan bryta igenom vid långvarig exponering. Inte säker dock på vilken slags polariserad varelse jag var vid just det tillfället att jag tog skada av vitlöken. En positiv varelse som av fri vilja gör vitlöken till viljes kommer att dränera kraft/polaritet från vitlöken eftersom det negativa vill ta och försvagas av att få det den eftertraktar som en gåva, men en negativ varelse som accepterar spelets regler, dominera och vinn, förlorar ögonblickligen mot vitlöken i denna av de båda valda kamp om herravälde och kraftstöld från andra.
Som princip betraktat rätt tänkvärt även till vardags, och förklaringen till varför det goda alltid segrar i längden! 
det goda alltid segrar i längden
Det låter bra det!
Och tänkvärt!
Vitlöken fungerar säkert mot mygg. Det är t.o.m. visat i forskning….
Men jag undrar om det funkar på fästingar? Du talar om energi och negativa/polariserade varelser. Jag undrar om inte mygg och fästingar energetisk är olika!? (Har inget stöd för det mer än att jag själv inte är utsatt för mygg alls, men dock för fästingar, otäcka kryp. ) Mygg är nyttiga för fåglar, men fästingar är inte nyttiga för någon…..
Fästingar kanske är mer negativa än vitlök? Nej jag vet inte, jag har ingen riktigt bra "spaning" här. Men det verkar ju som att vissa har lätt att få fästingar och andra inte.
Jaaa spikmattan är också min huskurerare..den använder jag en del..ger så skön avslappning..Vad gäller vitlök så är det framförallt gott som krydda i maten..men den sägs vara skapad med den intentionen att skydda oss..
I boken "Salvekvick och Kvacksalveri" listas diverse växter, dess medicinska effekt och hur pass stark evidens de har. Här är ett urval:
- Aloe Vera - herpes, psoriasis, sår - svag
- Brännässla - Godartad prostataförstoring - måttlig
- Hagtorn - Hjärtsvikt - stark
- Hästkastanj - åderbråck - stark
- Ingefära - illamående - måttlig
- Lavendel - sömnlöshet, oro - svag
- Pepparmynta - irritabel tarm, matsmältningsproblem - måttlig
- Rödklöver - klimakteriebesvär - stark
- Tranbär - hämmar urinvägsinfektioner - måttlig
- Vitlök - högt kolesterol - stark
- Vitpil - smärta - måttlig
Som ni ser finns det ett antal olika växter i vår närhet som har en del positiva effekter. Dock bör man vara försiktig innan man använder någon av dem, eftersom de har en del bieffekter också. Om tar någon annan medicin innan kan det mao vara bra att konsultera sin doktor innan:
- Aloe Vera - Kan som dryck orsaka diarré, njurskador och urlakning av elektrolyter(salter). Det interagerar ibland med diabetes och hjärtmedicin. Den har inga kända bieffekter när den används utvärtes.
- Brännässla - Växten kan interagera med blodtryckssänkande medicin.
- Hagtorn - Kan förstärka verkan av blodtryck- och hjärtmediciner.
- Hästkastanj - Kan interagera med blodtrycsmedicin.
- Ingefära - Kan ge blödningar och interagerar eventuellt med blodtrycksmedicin.
- Lavendel - Kan orsaka illamående, kräkningar och frossa. I sällsynta fall har den orsakat förstoring av bröstvävnad.
- Pepparmynta - Kan interagera med hjärtmedicin.
- Rödklöver - Har förknippats med blödning och kan ingeragera med hjärt- och blodmediciner.
- Tranbär - Kan i sällsynta fall ge upphov till en sjukdom som minskar blodplättarnas antal och orsaka blödningar.
- Vitlök - Kan få blodsockervärdet att sjunka. Kan också påverka annan medicin.
- Vitpil - Har i enstaka rapporter förknippats med leverskador. För övrigt är denna växt ursprunget till läkemedel som innehåller Salicylsyra.
#18 tack för listan!
Ser att du passar på att puffa för favorit-mot-alternativ-boken….;) Boken är skriven av Simon Sing och Edzard Ernst, välkända för att "såga" all alternativmedicin, Homeopati och kurer som använts med framgång i tusentals år.
En bok som enligt min mening inte är skriven FÖR människors hälsa och valfrihet, utan i syfte att begränsa vårt självklara val, vårt eget tänkande, beslutsfattande och förmåga. (ok, jag har inte läst den själv ännu)
Läs den gärna, men läs också motboken, där Singh/Ernsts tillvägagångssätt utreds och granskas: Medicinsk motbok : för myndigare medborgare, av Ulf Brånell. (den har jag läst :-))
allänt:
Sedan kan man ställa sig en fråga….vad som räknas upp ovan, såsom tranbär, nässla, pil osv är örter och livsmedel som växer på vår Jord. Människan växer på samma Jord. Människan har utvecklats genom evolutionen jämsides och i samklang med växter, örter och vad de ger oss som föda. De har gett oss näring och hälsa för kropp och själ under eoner av tid.
/…/M-c
Varför kallas det naturliga som vi hör samman med för alternativ? Det som fört oss ända hit?! Och vad är då läkemedel - som de underligt nog kallas - som står för en stor del av sjukvårdskostnader, sjukdom och även död? Icke-alternativ, rättesnöret, grunden för liv och hälsa?
fortsätter lite….
det stämmer att flera av de uppräknade medlen "interagerar" med läkemedel. Det beror på att "alternativen" har en effekt, inte att de i sig är farliga.
Man kan också fråga sig om det inte vore bättre att då i första hand använda dessa örter istället för alla dessa piller med allehanda biverkningar. Om vi håller oss till enklare åkommor (så blir det mindre kontroversiellt) - ta i första hand valerianan för sömnen. Ta johannesört mot nedstämdhet. (har för mig att t.o.m. herr Ernst ansåg att det dög.) Slipp biverkningarna från pillren. Ta örter i första hand som blodförtunnar istället för det svårinställda och vanskliga waranet. Ta nässla, blåbär och ingefära för blodtrycket. Gymnema för blodsockret.
Hagtorn är en fantastiskt fin stärkande ört för olika hjärtåkommor och för åldershjärta. Tyvärr har försäljningen av örten inskränkts. Inte för att den är dålig eller verkningslös. Inte för att den är farlig. Utan för att den är så bra att den kan hindra folk från att gå till doktorn,…
Med detta sagt kanske jag ska tillägga att man måste skaffa sig kunskaper och om man inte är tillräckligt kunnig själv, ta hjälp av en duktig örtmedicinare. Att bara läsa på internet räcker inte.
Något helt annat:
Någon som vet en bra huskur mot fästingar?
Jag har faktiskt köpt något på djuraffären som ska hålla fästingar borta. En shoo-tag, som fungerar magnetiskt på något sätt….Är beredd att pröva!
30 dagars återköp!
Sedan kan man ta homeopatiskt ledum om man blvit biten…
Fler idéer?
Jag går igenom pälsen på min hund istället varje dag…de flesta sätter sig i pannan..
fann den här om medel mot fästingar (Ticks) Neem olja används ofta i Indien t ex mot skabb…finns på Örtagubben har jag för mig
http://www.emaxhealth.com/1275/fight-ticks-lyme-disease-natural-tick-repellents
Natural tick repellents are easy to make
Here are a few natural tick repellents you can make at home for yourself and for your pets. You should get a spray bottle (one that holds at least 16 oz) for some OF these combinations.
- In a small container or bowl, combine 4 tablespoons vegetable oil or almond oil, 2 tablespoons aloe vera gel, and 30 to 40 drops geranium essential oil. Mix it well and use an eye dropper to apply the mixture to your skin and rub it in. You can also apply two to three drops to your dog’s collar to repel ticks.
- Make the same combination but use lavender essential oil instead OF geranium. You can also use half geranium and half lavender essential oils.
- Combine 1 cup water, ½ cup apple cider vinegar, and 6 to 10 drops OF geranium or lavender essential oil in a spray bottle. This tick repellent can be sprayed on clothing, your pet’s fur, your skin, and your lawn.
- Neem oil is an effective tick repellent for both humans and dogs, but you must use the mixture within 8 hours OF preparing it, because the neem oil will lose its potency. First combine 16 ounces OF warm water with 2 ml OF mild detergent. Slowly add 5 ml OF neem oil and stir vigorously. Use the mixture in a spray bottle. This tick repellent can be applied to the skin and to a dog’s fur.
- Another way to use neem is to bring 2 cups OF water to a boil and add ½ cup dried neem leaves to the water. Steep the leaves for one hour, then strain off the liquid into a spray bottle. This neem water can be used on clothing, skin, and pets (rub into their fur). Avoid contact with the eyes or ears on pets and yourself.
- Ticks are not fond OF citrus, so you can make a citrus tick repellent. Boil 2 cups OF water and add any combination OF 2 sliced citrus fruits: lemons, limes, oranges, or grapefruit. Allow the mixture to boil for about a minute, then simmer for one hour. Remove the fruit and put the liquid through a strainer. Pour into a spray bottle and use on your skin, your pet’s fur, and on your lawn.
- Combine 16 ounces OF water and 20 to 25 crops OF peppermint essential oil in a spray bottle and spritz onto clothing, your dog’s fur, and your lawn.
Fint, tack för tips!! Neem-olja låter bra!
Edzard Ernst bok ska man ta med en stor låda salt
#24 Vassego 
Hehe :) Jag hade på känn att mitt inlägg skulle röra om lite i grytan.
"Ser att du passar på att puffa för favorit-mot-alternativ-boken….;) Boken är skriven av Simon Sing och Edzard Ernst, välkända för att gå till ytterligheter när de är i tillfälle att "såga" all alternativmedicin, Homeopati och kurer som använts med framgång i tusentals år."
På vilket sätt menar du att författarna går till ytterligheter i deras kritik mot alternativmedicinen? Jag kan hålla med om att författarna inte är speciellt positivt inställda till alternativmedicinen, men jag bedömer ändå det mesta av det de skriver som fakta som är baserad på forskning. Om du vill låna den av mig så kvarstår fortfarande mitt erbjudande att bytlånas med den där antivax-boken ;) Dock kanske du bör ha lite nässla, blåbär och ingefära till hands för att sänka ditt blodtryck vid behov. Speciellt homeopatidelen tror jag kan ge upphov till en viss blodtrycksökning hos dig ;)
"En bok som enligt min mening inte är skriven FÖR människors hälsa och valfrihet, utan i syfte att begränsa vårt självklara val, vårt eget tänkande, beslutsfattande och förmåga. (ok, jag har inte läst den själv ännu)"
Jag tycker boken fyller en alldeles utmärkt funktion för att FRÄMJA människors hälsa. Det är väl bra att man får reda på hur forskningsläget ser ut innan man testar en alternativ metod? Vissa av metoder kan ju dessutom ge biverkningar vilket är bra att känna till. Till exempel kiropraktik är inte helt ofarligt och som vi kan se ovan så kan även de "naturliga" örterna också orsaka en del problem.
"Sedan kan man ställa sig en fråga….vad som räknas upp ovan, såsom tranbär, nässla, pil osv är örter och livsmedel som växer på vår Jord. Människan växer på samma Jord. Människan har utvecklats genom evolutionen jämsides och i samklang med växter, örter och vad de ger oss som föda. De har gett oss näring och hälsa för kropp och själ under eoner av tid."
De moderna läkemedlen är uppbyggda av precis samma atomer som allt annat på vår planet. Det är väl naturligt och bra?
"Det stämmer att flera av de uppräknade medlen "interagerar" med läkemedel. Det beror på att "alternativen" har en effekt, inte att de i sig är farliga."
Det var inte min avsikt att utmåla dem som farliga. I stort sett alla konventionella läkemedel kan ge bieffekter de också, vilket undersöks noga. Nu vet jag inga exakta siffror, men jag har för mig att jag läst att det kan kosta över 100 miljoner dollar och mer därtill att få ett skolmedicinskt lärkemedel godkänt. I fallet med alternativmedicin så är i vissa fall inga såna undersökningar gjorda, vilket man bör vara medveten om. I fallet med till exempel kolloidalt silver så verkar det inte gjorts en enda seriös studie på vad medlet har för verkningar/biverkningar i kroppen. Det kan ju vara bra att veta innan man börjar dricka silvernektaren.
"Ta johannesört mot nedstämdhet. (har för mig att t.o.m. herr Ernst ansåg att det dög.)"
Det skrivs faktiskt en del om denna ört i boken. Jag kan ge ett referat ikväll. Det var intressant har jag för mig.
Nu måste jag jobba lite. Ha det göttans.
#27 I fallet med till exempel kolloidalt silver så verkar det inte gjorts en enda seriös studie på vad medlet har för verkningar/biverkningar i kroppen. Det kan ju vara bra att veta innan man börjar dricka silvernektaren.
Nämn en seriös undersökning om något där alla kan enas om att det är en helt objektiv studie.
Under tiden så får väl dokumenterade erfarenheter duga.
Silver borde det rimligen finnas "seriösa" studier på eftersom det sedan minst 10 år tillbaka används i brännskadeplåster. Min dotter satte handen på ugnsluckan när hon var drygt ett halvår gammal och tränade på att gå och stå. Hela handflatan brändes och hon opererades två gånger för detta medan hon låg inlagd till och från i ett par veckor. Hon fick problem med infektioner och det såg faktiskt inte sådär jättebra ut, "inget" hjälpte, trots intravenös antibiotika osv. Då trollade man fram ett plåster för "specialsituationer" som innehöll en silveroxid som man experimenterade med enligt läkarens uppgift. Foff, det hjälpte direkt. Från en handflata helt täckt av var till ett snyggt läkande sår på ett par dagar. Silver har om inte annat vissa fördelar skulle jag påstå. Varför är en silversked en så populär och traditionell dopgåva tro? Hur många vet idag vad man ska ha den till? 
Magnesium är en underskattad liten metall. Boven till baksmälla om man gillar rusdrycker men inte dagen efter. Levern drar mycket magnesium i alkoholförbränningen så resten av kroppen får ett underskott. Det finns dyra hälsokostpiller men Ramlösa innehåller så höga koncentrationer att det duger som kur. Några andra mineralvatten har också magnesium i sig men Ramlösa har den högsta koncentrationen av de vanliga bordsvattnen i affären. Frugan har problem med restless legs och nerver i kläm efter förlossning, Ett dagligt stort glas med Ramlösa håller det stången. Placebo? Nej, att det var Ramlösa som gav effekt upptäckte vi successivt när vi försökte förstå varför problemet kom och gick, och matvanorna utvärderades. Tyvärr lade jag häromdagen märke till att Ramlösa också innehåller fluor, det aktiva ämnet i vissa typer av råttgift som dessutom lär ackumuleras i kroppen precis som glykol m m. Hum hum, inte bra. Visst, ämnen kan förekomma i flera former men klor är ändå klor vilka ursäkter man än kommer med, så fluor är väl… fluor. Dags att prova något annat kanske…
#27 nässla, blåbär och ingefära till hands för att sänka ditt blodtryck vid behov
Tack för omtanken!
Redan installerat! 
Och jag SKA läsa boken. Plockar hem den nu. Plus motboken igen. Men hav inga förhoppningar, jag tror inte den nämnvärt rubbar mina cirklar.
Riktig forskning, seriös och med hjärtat på rätta stället kan ha sin plats. Forskning i syfte att svartmåla är inte seriös, objektiv ellr trovärdig. Den senare kategorin uppfattar jag herr Ernst höra till.
Hinner inte mer nu tyvärr……läs motboken, ät Naturens underbara örter och ha det gott!
#28 Jag har inte hävdat att det finns några helt objektiva studier. Dock finns det en gradskillnad hur pass bra en studie är beroende på om den är randomiserad, dubbelblindad, innehåller många försökspersoner etc. Jag har för mig att termen kallas impact factor.
Att silver kan användas för utvärtes bruk är som du skriver korrekt och det har det gjorts länge. Det finns också vetenskapliga belägg för detta och testade läkemedel.
Dock finns det mig veterligen inga studier som pekar på att silver är bra att dricka. Jag har debatterat en del med människor som förespråkar att man ska dricka kolloidalt silver och de har inte kunnat visa upp en enda vetenskaplig studie som är gjord på människor. Den informationen anser jag vara mycket viktig att känna till innan man bestämmer sig för att sörpla i sig silvervattnet, eftersom det innebär att den påstådda effekten inte har något vetenskapligt stöd eller att biverkningarna undersöks kliniskt.
I Sverige och i många andra länder får KS inte ens säljas som ett kosttillskott utan marknadsförs som en vattenrenare. Detta hindrar dock inte handlarna från att fortsätta att förespråka att man dricka KS, samtidigt som de gör en massa medicinska uttalanden om produkten, som de inte har något vetenskapligt stöd för.
Sorry för sidospåret. /ovidkommande redigerat, Magi-cat/
_**"Och jag SKA läsa boken. Plockar hem den nu. Plus motboken igen. Men hav inga förhoppningar, jag tror inte den nämnvärt rubbar mina cirklar."
**_Jag har inga sådan förhoppningar överhuvudtaget
Men jag tror du kommer tycka den är intressant.
#30 Jag har inte hävdat att det finns några helt objektiva studier.
Nejdå, det är lugnt, jag raljerar lite också även om jag samtidigt försöker ha en poäng. Beslutet att bestämma att en undersökning är att anse som objektiv kommer allltid att vara subjektivt. I hela fastställandemetoden ligger att jag kan underkänna någons resultat på vilka grunder som helst och om "någon" har ett starkare etablissemangsstöd än vad jag har så kan kollektivet svara med att underkänna mig och min värdering. Jag kan då välja att bli en rättshaverist i sakfrågan osv.
Visst, en del lovar kanske saker som de inte har belägg för men det betyder inte med automatik att de har fel. "Säkra sidan" förespråkar att allt är fel till det gått igenom en skärseld av motargument och vunnit genom att opponenten fått slut på inspiration. En fruktansvärt otillräcklig metod även om den är bättre än många andra, den tar ju faktiskt kollektivt medvetande i bruk om än på ett inte helt uppbyggligt sätt. Metoden kan beskrivas som debatt eller diskussion.
Vad hände med dialog? Något bättre sätt än det för att nå objektiva resultat har vi inte sett hittills, så varför tillämpar vi det inte mera?
inte för att det behövs några bekräftelser
men lite kul ändå att man på SLU kommit på att groblad faktiskt gör det vi påstått att de gör: nämligen läker sår.
Passa på och använd läkande groblad nu i sommar!
Vid Pms är det bra att äta nattljusolja, munkpeppar eller roserot. Om man svullnar upp dagarna innan kan man dricka te på maskros, persiljerots-te och brännässla :-)
www.theresekostresa.blogg.se
Örter är spännande grejer.
Har du börjat läsa Kvackboken ännu? Där står det en hel del om örter. Kapitlet om läkeväxter skulle jag nog säga är det som är mest positivt, eftersom många av växterna faktiskt har vetenskapligt bevisade effekter.
Ska man dra fram några dåliga grejor ur hatten så har jag lite problem med röd solhatt, ett av Echinacea-preparaten. Visst, det funkar som avsett mot förkylningen, och det är inte alkoholen som gör det för av sprit blir jag full men lika förkyld för det, det är noga testat på ett särdeles objektivt sätt av undertecknad, men jag tror faktiskt att jag får en släng av sömnapné av det och det är ju inte så bra kanske. Tar jag solhatten så vaknar jag flera gånger på natten av att jag successivt sänkt andningsfrekvensen så lågt att jag i princip slutar andas och måste dra in så mycket luft att gardinerna fladdrar när jag väl blir varse vad som pågår. Det är troligen syrebrist som väcker mig för det känns som "nära svimning" med lite prickar för ögonen och så. Det kan börja redan i halvslummer när jag gått till sängs. Detta ser inte ut att vara en dokumenterad biverkning, någon annan som stött på samma sak? Överkänslighet som leder till svullnader är det enda jag hittade på nätet.
Innan man tar det som något att anföra mot naturläkemedel så finns det åtskilligt att säga om testade "riktiga" läkemedel som är betydligt värre. Så den diskussionen behövs inte. Vissa reagerar också helt annorlunda än "normalbefolkningen" på preparat, jag kanske är en sådan med tanke på lite andra udda biverkningar jag har av vanliga receptfria apoteksvaror. Allt är farligt helt enkelt, en gång bet jag mig i tungan när jag åt kola.
#34 Tack för tips!
När jag hör munkpeppar tänker jag alltid på förr när vi hade häst. Närmare bestämt ett STO med stora bokstäver. Hon hade nog pms i kubik och var "stoig" mest hela året. Så - vi började ge henne munkpeppar i fodret. Det var gott och hon mumsade glatt i sig, och ja alla "besvär" försvann, skönt för oss och säkert för henne.
Kan alltså rekommenderas även för hästar!
#36 slutsatser: du tål inte echinacea, sprit är aldrig bra och kola ska man akta sig för!
(Hoppas det inte var en ekologisk, hemkokt kola från Hälsokosten, för då blir den nog förbjuden.)
Ang. echinacean har jag inte heller hört talas om de biverkningarna….hittade inget som kunde stämma när jag bläddrade lite snabbt i mina örtaböcker heller. Men - så är det tydligen för dig och det är nog bäst att låta bli echinacean…
Har du provat något annat som fungerar vid förkylning?
#35 Joppo: Har du börjat läsa Kvackboken ännu?
Tålamod! Kvackboken ligger och stampar i startgroparna.
Dock fick Thornell-boken prioritet och varken min tid eller örter räcker till för dem båda på en gång.
Jag har ögnat lite i den, och du har rätt, jag kommer att bli..irriterad.
Hur går det med antivax-boken förresten?
"Jag har ögnat lite i den, och du har rätt, jag kommer att bli..irriterad."
hahaha du har nåt framför dig då…som att dra ett plåster…sakta…
*gnissel, gnäll*
du får lägga på groblad sedan….
#37 Har du provat något annat som fungerar vid förkylning?
Inget så verkningsfullt som Echinacea särskilt vid tidig användning, den stoppar liksom upp sjukdomsutbrottet tycker jag, medan den inte är lika effektiv när man väl är febrig och/eller snuvig. Jag håller mig borta från den nu när jag tycker mig ha upptäckt ett samband, jag gillar att andas och har inte vaknat på det sättet på flera år nu sedan jag slutade med sådan snuvmedicin. Det smög sig på och effekten sitter i några dagar så det tog några år att upptäcka att det kanske kunde vara Echinacean. Tänkte det kunde vara värt att nämna ifall någon annan upplever detsamma men inte hittat orsaken. Det vore ju hemskt om någon gick till doktorn med problemet och blev fulltankade av konstiga, onödiga gifter den vägen.
Men jag vet något annat som funkar och som jag hade tillgång till på ett tidigare arbete: Svavel. I mina arbetsuppgifter ingick att göra vissa saker på platser där rök innehållande svavel fanns och blåste en rätt i nyllet. Minsta tecken på begynnande förkylning så var det bara att gå och ta en sniff så var det stoppat. Det var inte i formen svavelväte givetvis, det är livsfarligt. Numera renas olja från svavel så mycket att det mesta är borta, men lukten av nylagd asfalt är alltså bra mot förkylning, eller var åtminstone det förr! Någon som är händig skulle kunna bygga sig en svavelinhalator som förkylningsmedicin. Enda nackdelen är att ens svett luktar svavel om man sniffar i sig för mycket.
Vad gör man åt gräspollenallergi då? Jag tål inte de receptfria hösnuvetabletterna, jag blir knäpp av dem… Exakt på fjärde dagen av en kur förlorar jag omdömet och saknar helt stubin, inga utbrott utan blir känslokall helt enkelt och utan "normal" förståelse och sympati. Mycket obehagligt. Nu brukar jag bara ta en enda tablett om allergin blir för jobbig och så får det ha den effekt det har, ofta räcker faktiskt det för att få ner det på en "acceptabel" nivå för några dagar framåt men jag skulle ju gärna hellre prova något annat, kroppens tolerans kan ju förändras med tiden och psykisk påverkan är ju riktigt otäckt. Den biverkningen fanns antydd som extremt sällsynt på ett av de medel som apoteket inte längre säljer, men inte på de som säljs idag. Men jag tror det är samma aktiva ingrediens, Ebastin, kanske i lägre doser nu för den biverkningen finns inte med på packsedeln längre.
Jag anser mig annars som skapligt robust och lägger ingen större energi på att känna efter om jag mår dåligt så detta är bara en lite udda egenskap känns det som.
"Jag har ögnat lite i den, och du har rätt, jag kommer att bli..irriterad."
Hrm, har jag kanske en clairvoyant förmåga? 
Hur går det med antivax-boken förresten?
Den har jag inte införskaffat ännu. Jag får göra det när nästa lön kommer in.
#42 Hrm, har jag kanske en clairvoyant förmåga?
Vad-var-det-jag-sa!
Det är ju tydligt!
Antivaxboken kan du låna på ditt bibliotek, man måste inte köpa allt!
(Om man nu inte vill ha den till att tända upp i spisen med sedan…
)
(eller så kan du låna min)
Lite huskurer så här i sommartid:
Akuthjälp vid stick av insekter och tar snabbt bort smärtorna vid getingstick: en sockerbit! Fukta sockerbiten med saliv och gnid in i huden. Har man ättika till hands kan man använda det. Så snabbt som möjligt!
Eller skär en lök och gnid/lägg på stickstället. Effekten visar sig efter 5-10 minuter. Bra vid geting/mygg/broms-stick
Vid bett av knott: gnid med en ituskuren rå potatis. Upprepa vid behov.
Gnid huden med och tugga persilja mot mygg.
Groblad lindrar klådan vid myggbett.
Och så förstås, vid svårare fall: tjärtvål! Gnid huden med tjärtvål innan du konfronterar myggen…
Förebyggande: (lite för sent för den här säsongen, men det kommer ju fler…) Ta vitamin B6 och du slipper mygg. Börja tidigt på våren.
Vitlök gillar de inte heller.
ur: Kärringråd och huskurer av Miriam Wicklund
För att slippa flugor i stall och även andra hus:
häng upp en citron som du stuckit nejlikor i.
eller ställ en skål med vatten med ett par droppar nejlikolja tillsatt.
eller bränn pumpakärnor i ett askfat. (försiktigt, brandrisken…)
Blanda starkt svart te med lika mycket fodervinäger. Smörj på t.ex. häst och ryttare inför uteritten eller ha det i en blomspruta.
Och städa inte bort spindelväven! Spindlar fångar flugor och andra insekter, giftfritt och effektivt!
(ur: Stallmästarens bästa tips, knep och gamla huskurer av Christiane Gohl)
#35 Sådärja. Nu har jag ägnat några sommardagar till att läsa "kvackboken", eller för tydlighetens skull: Salvekvick och kvacksalveri av Simon Singh med Edzard Ernst som galjonsfigur.
Jag kommer inte att här göra någon längre vidräkning med boken. Den kan läsas med viss behållning, Singh är en skicklig och lättsam författare, men läs också motboken: Medicinsk Motbok - för myndigare medborgare av Ulf Brånell, för att få en något fullständigare bild.
Några korta kommentarer bara. Sing är naturligtvis mycket entusiastisk över "vetenskapens" landvinningar och oöverträffbarhet. Mest intressant är den historiska genomgången när han t.ex tar upp hur James Lind via den metod som Singh gärna återkommer till, kontrollerad klinisk prövning, upptäckte hur man kunde förebygga skörbjugg genom att distribuera citron till manskapet på de långa sjöfärderna,. Men vetenskapen var trögtänkt redan då, Trots Linds ovedersägliga bevis kom inte citron (=C-vitamin) till praktisk användning förrän ett halvt århundrade senare….Tyvärr undergrävde också Lind själv förtroendet för sin upptäckt när han kom på att det var lättare att medföra kokt citronjuice (=upphettningen förstörde C-vitaminet) på båtfärderna, något som ju inte hjälpte alls eller mycket litet……
Ett exempel på att den naturliga produkten överträffar den processade.
Något som också är lite roande i boken är att Singh avfärdar med emfas och inte så lite motvilja alla simpla empiriska iakttagelser och anekdotiska berättelser om tillfrisknanden med hjälp av naturmedel. Medan ha inte drar sig det minsta för att anföra detsamma i egen sak! Det är väl skillnad när "vetenskapen" gör det.
En del gott har han att säga om vissa örter, annars hade boken helt tappat i trovärdighet. Johannesört t.ex. vid lätt och måttlig depression, tycks kunna passera nålsögat.
Men för varje positiv iakttagelse måste han ändå ta upp några fasaväckande anekdoter om människor som slutat med RIKTIG doktorsmedicin eller gjort ett eget val och använt naturmedel - och givetvis gick det på tok. Någonstans i världen, finns det alltid något hjärtskärande exempel att finna….(tänk om man skulle använda samma metod angående doktorsmedel? Där iatrogena sjukdomar är tredje största dödsorsak i USA?)
Om doktorn alltid/oftast hade rätt, om doktorsmedlen verkligen hjälpte, om man gick till doktprn och blev frisk, väl bemött och omvårdad skulle naturmedicinen aldrig ha en chans och vi skulle inte behöva den hör diskussionen. Så stark är vår tro på det officiella, så stark vår auktoritetstro, så stark vår tilltro till den vita rocken. Men det enkla faktum att man oftast inte går till doktorn och blir frisk - man går till doktorn och får piller som gör att kroppen måste arbeta med att finna balans igen, piller som dövar symptom men inte botar åkomman, gör att naturmedicinen aldrig förlorat mark och idag är mer aktuell än någonsin. Folk vill bli friska, inte pillrade.
"Något som också är lite roande i boken är att Singh avfärdar med emfas och inte så lite motvilja alla simpla empiriska iakttagelser och anekdotiska berättelser om tillfrisknanden med hjälp av naturmedel. Medan ha inte drar sig det minsta för att anföra detsamma i egen sak! Det är väl skillnad när "vetenskapen" gör det."
tack för ditt inlägg. och för att du besvärat dig med att läsa boken.
#47 Tack sökerskan för att du uppskattar mina ansträngningar!
Vetenskap och beprövad erfarenhet, vad är det? Det låter bra, men sedan? Denna artikel visar att uttrycket är:
ej specificerat
saknar entydighet
lämnar fältet öppet för godtycke i bedömningarna
Det visar sig i praktiken att svenska patienter nekas ersättning för behandlingar som godkänns inom övriga EU.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/26/godtycke-g-r-att-svenska-patienter-nekas-behandlingar
Allt har ett pris, allt har en viss risk.
Denna jämförelse visar att kosttillskott är bland det ofarligaste vi kan utsätta oss för, tätt följt av örter.
I andra änden av skalan kommer däremot skolmediciner med alla dess biverkningar.
En tänkvärd artikel: