Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettboktips
Läst 3139 ggr
Magi-cat
4

Äta djur?

Varför äter man djur? Är djuren till för att ätas av människan? Varför heter det KÖTTdjur? Varför är frågan om ätande av djur så laddad?

Äta djur heter en bok av Jonathan Safran Föer. Jag tror det är en viktig bok, en ovanlig bok. Den tar upp frågan om djurätande ur ett perspektiv som är filosofiskt, politiskt, historiskt och etiskt.

Ur boken: "Den industriella djurhållningen kommer att upphöra en vacker dag på grund av sin vettlösa ekonomi. Den är helt ohållbar. Till slut kommer jorden att skaka av sig djurfabrikerna som en hund ruskar av sig loppor. Frågan är bara om vi kommer att flyga av samtidigt."

Från baksidestexten: "Äta djur är en oundgänglig och omtumlande berättelse om vår paradoxala hållning till djur som föda. Den är ett mästerligt facklitterärt epos om plågade kycklingar och innerliga familjemidagar, om antibiotika och biffstekar, om sanning och konsekvens".

Läs den. Vad man än tycker om köttätande - den lämnar ingen oberörd.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sökerskan]
1

huga…jag såg en gång på TV det var om kött och industrin

någon man uttalade sig entusiastiskt om effektiviteten…han kallade kor för kött-enheter.

[GunillaR]
1

Ja egentligen borde man inte äta dessa djur som är fullproppade med antibiotika och som enbart lever för att bli föda, ibland på det mest nedvärderande sätt.

Jag förstår mycket väl varför så många människor blir vegeterianer. Själv har jag önskat bli vegeterian under många decennier, men det brukar inte fungera.

Vi människor är ju allätare vilket innebär att vi behöver kött/fisk/fågel. En gång i tiden så levde vi på jakt och fiske, och det är egentligen så vi fortfarande är skapta.

Men vi behöver inte äta så mycket kött som vi gör, vi i de rika länderna. Och varför i helskotta ska man proppa djuren fulla med antibiotika?

[sökerskan]
2

#2 ja jag var mer eller mindre vegetarian ett tag men jag märker att jag behöver kött och fisk…så de blir ett dilemma..men jag försöker hålla mig till viltfångat…och som du säger man behöver väl inte äta så mycket.

JonasDuregard
0

#0 Jag håller med om att köttindustrin är ohållbar men jag är inte lika optimistisk om att planeten kommer lösa problemet (om det är vad som menas att jorden skakar av sig köttfabrikerna).

#3 "jag var mer eller mindre vegetarian ett tag"

Varianter av den meningen fast i presens hör jag väldigt ofta ("jag är i princip vegetarian" eller "jag äter nästan inte kött"). Det verkar som nästan alla som äter kött tror att de äter mindre kött än genomsnittet (vilket förefaller osannolikt).

Carrolinline
0

Jag hade klarat mig utan kött om jag hade velat, men jag vill inte .. de e ju så gott :)

Magi-cat
1

det tar boken också upp Glad

varför det är så svårt och varför det är så otroligt känsligt

[sökerskan]
4

#4 eller så kan det var så att de som inte äter så mycket kött gärna talar om det..medans de som är stora köttätare sällan skryter om det.(förutom vissa killar som gillar att framstå som lite macho…jorå förf*n en stek till frukost vettu annars blir jag grinig å rå ska den va!)

och JA jag var mer eller mindre vegetarian ett tag till SKILLNAD mot numera då jag äter rätt mycket kött och fisk.

måste du alltid säga emot?

är du säker på att du gick ur sängen i morse? många tror sig gått upp ur sängen men så visar det sig att de legat kvar HELA dagen och inte gått upp försen imorron eller i övermorgon  eller typ på torsdag…sen när de blir intervjuade så säger nästan alla jo jag gick upp i morse…men det är väl knappast troligt några låg säkert kvar?

[sökerskan]
2

och när jag säger att jag äter rätt mycket så äter jag nog ändå mycket mindre än genomsnittet…jag har helt enkelt inte råd med att trycka i mig stora mängder viltkött…brukar köpa viltskav och renskav..

man behöver inte så mycket kött..jag äter linser och bönor istället och en del ägg blir det.

JonasDuregard
0

"måste du alltid säga emot?"

Jag tror det handlar mer om att du och jag tycker olika ofta. Du säger ofta mot mig och jag säger ofta mot dig. I det här fallet vet jag dock inte vad du syftar på - sa jag emot något som du påstod? Syftet var inte att ifrågasätta hur mycket kött du åt när du nästan var vegetarian (men jag kan förstå om du tolkade det så) utan bara en allmän association på ämnet "att äta kött".

"är du säker på att du gick ur sängen i morse?"

?

Du får förklara liknelsen här tror jag.

"jag har helt enkelt inte råd med att trycka i mig stora mängder viltkött…brukar köpa viltskav och renskav.."

Det låter dyrt, men jag har inte direkt koll på prisläget Glad. Jag kommer ihåg att renskav med gräddsås var min favoriträtt när jag var liten…

[sökerskan]
2

du citerar MIG sen kommer du med nåt motvalls mot citatet…

du är liksom killen på tvären hela tiden inte bara mot mig…även i ganska vardagliga samtal ska du komma stickandes med nåt tvärtemot…till slut kan det bli liiiite tjatigt.

min liknelse var lite skämtsamt sagt..inte kliniskt exakt en motsvarighet till ditt vegetarianutlåtande…men jag menade lite som: är du säker att du är "nästan" vegetarian…är du säker på att du gick upp ur sängen.….fattaru?

men låt oss nu vara överens en sekund:

renskav i gräddsås,,det var en av mina favoriter också!

Magi-cat
1

det är så mycket som är så himla sjukt med allt det här….Rynkar på näsan

Undervattenssadism heter ett kapitel.

Merparten av den lax vi äter är odlad. Man skulle ju lätt kunna tro att odling av lax skulle kunna förhindra att vild lax utfiskas.

I stället har utarmningen av vilda laxbestånd intensifierats. Samtidigt som laxodligen växte explosionsartat mellan 1988 och 1997 ökade fångsten av vildlax globalt med 27 %.

Miljön i laxodlingen är allt annat än bra: så smutsigt vatten att fisken har svårt att andas. Fysisk stress och näringsbrist. Kannibalism. Ett myllrande av löss i det smutsiga vattnet.

Slakten är vidrig och smärtsam för fisken. (besparar er detaljer)

Vildfångat då? Där lever fisken åtminstone ett fisklikt liv innan den blir mat åt oss. Men skörden ur haven är lika med en skövling av haven. 80 till 90 % som hamnar i trålen är bifångst som kastas över bord igen.

Frågeställningar ur boken.

"Att …djurhållning är plågsam för djuren och skadlig för miljön, betyder det att alla alltid måste bojkotta alla produkter från djurfabrikerna? Duger det med att delvis ta avstånd från systemet - en sorts önskelista över livsmedel som är framställda på annat sätt, en bojkott på privatplanet? Eller går situationen inte alls att påverka genom de privata matvalen, utan måste lösas med lagstiftning och kollektiva politiska åtgärder?"

JonasDuregard
0

"Eller går situationen inte alls att påverka genom de privata matvalen, utan måste lösas med lagstiftning och kollektiva politiska åtgärder?"

Jag tror dessvärre det är så. Om man förlitar sig på privatmoral i sådana här frågor så blir det den lägsta gemensamma nämnaren som avgör (och den är otroligt låg i en stor befolkning).

Det skall å andra sidan inte tolkas som att man kan göra vad som helst i väntan på att någon bestämmer något, så helt enkel är inte frågan.

[sökerskan]
1

ja det hela med utfisket är en skandal…hur kan man låta trålare av gigantiska slag ligga utanför en kust och dag som natt dammsuga på fisk…jag har hängt vid en kust och känner fiskarna där…dom brukade få jättemycket fisk förut men numera ligger en sån där fiskdammsugafabrik och lyser som ett hotell för jämnan så nu kan de knappt få nån fisk längre.

sjöpiraterna från afrika som alla hatade, var tydligen fd fiskare som inte längre fick fisk den hade på samma sätt tankats up av de multinationella fiskerierna som roffar och roffar…det är väl meningen att vanligt folk ska svälta ihjäl - annars hade detta förbjudits för länge sen.

felixhaljeskog
1

En fråga, om vi säger att en älg, ko eller ren osv skulle vara köttätare och dom hade större makt än va vi människor har, tror ni dom skulle tveka med att äta oss? tror ni dom skulle bli vegitarianer bara för dom tycker synd om oss? det tror iallafall inte jag :)

Det där med kött är så överdrivet, de finns folk som älskar kött och äter det och det finns folks om hatar kött och inte äter det, sånt är livet och så kommer det alltid att vara :)

Men när man ser hur vissa djur har det innan dom blir slaktade, med allt djurplågeri, då vill man nästan bli vegetarian! Tycker allt djurplågeri mot kor, höns, grisar och alla andra djur e så sjukt vidrigt och jag fattar inte ens hur det kan fortgå! Men jag älskar kött och jag vet inte om just de djur jag äter har haft det skit dåligt, men jag kommer aldrig sluta äta kött för det, jag kan bara hoppas på att allt djurplågeri slutar.

En köttbit, med potatisgratäng och något gott att dricka till går inte att slå, det är det godaste som finns, och det tror jag många håller med mig om :)

JonasDuregard
0

"tror ni dom skulle bli vegitarianer bara för dom tycker synd om oss?"

En motfråga: anser du inte att man kan ställa högre krav på etik hos människor än hos djur? Flört

Att sakna empati för dem som saknar empati låter som ett väldigt primitivt moraliskt system, och om alla tillämpar det antar jag att ingen skulle ha empati för någon annan?

felixhaljeskog
0

Självklart kan man det, men jag menade det som att djuren var oss och vi djuren (iförsig är vi alla djur men endå), då tror jag inte att ett köttätande djur t.ex. skulle gå och äta grönt istället för kött.

Menar du att djur saknar empati?

JonasDuregard
0

"Självklart kan man det, men jag menade det som att djuren var oss och vi djuren (iförsig är vi alla djur men endå), då tror jag inte att ett köttätande djur t.ex. skulle gå och äta grönt istället för kött."

Vad drar du för slutsats utifrån det?

"Menar du att djur saknar empati?"

Det var snarare en tillspetsad tolkning av ditt argument. Min poäng var att även om djuren vill äta oss, så är det ett dåligt argument för att vi skall äta djuren.

Visst finns det exempel på empati i djurriket även om den oftast är lite mer sporadisk än hos (de flesta) människor Glad. Vi har ju en kulturellt betingad empati som jag nog menar att djuren saknar.

felixhaljeskog
0

Ja alltså jag själv tror helt enkelt inte att djur skulle börja äta grönt bara för att dom tycker synd om oss, så som människan gör (vegitarianer, veganer osv). Så varför ska vi tycka synd om djuren? det ligger liksom i människans natur att äta kött, vi har ju alltid ätit kött!

Jaha nu förstår jag vad du menade ;)
Visst kan det ses som ett dåligt argument men det var mer en fråga ifall folk tror att djuren skulle bry sig något om oss :)

[eken77]
1

Hej,

Kroppen behöver både kött och vegetariskt för att må bra. Men jag tror att sinnet och själen mår bättre att äta vegetariskt. Dessutom är det mycket godare!

//eken77.

HellviHumle
1

I alla såna här diskussioner påstår man att köttdjuren är fullproppade mad antibiotika. Det vore i så fall välgörande att skilja på svenskt kött och importerat. I Sverige är det inte tillåtet att använda antibiotika i uppfödningen. Det får bara förekomma på medicinska grunder. Exakt vilka regler som gäller i andra länder har jag dålig koll på.
Jag har fött upp en del köttdjur under 20 år och under den tiden har jag behandlat ETT djur med antibiotika.

Det är ett liknande förhållande när man diskuterar mängden vatten per kg kött som produceras. Mängder som inte har med verkligheten att göra.

HH

yamher
2

vi är allätare snarare än köttare eftersom vi äter det mesta… tång, bark, sniglar, allt på djuren, insekter osv. En del väljer (mer eller mindre frivilligt) road kill. Några kvinnor, enligt rykten o sägen käkar murbruk o liknande, en del tokstolar glas och spik. Så finns det människor som bara lever på sprit, kaffe eller piller. Så kött är knappast det konstigaste vi stoppar i oss om ni frågar mig…

Alis volat propriis Oskyldig