Blixt och dunder!
Ett av sommarens fenomen: ÅSKA! Fruktad av många, ett spänningsmoment för andra….
”Fysik, det är att reducera ner de sagor naturen vill berätta för oss till en växelverkan mellan några få elementarpartiklar”
Förfäderna betygade naturscenerierna sin vördnad och åskans krafter blev en gud. Etruskerna som levde norr om Rom fram till 300-talet f. Kr ägnade sig åt framtidsstudier i form av blixtologi. Här i norr stred Tor mot jättarna och naturkrafterna blev lättare att förstå och kanske i viss mån hantera.
Kanske har åskan haft en viktig roll i livets födelse. En gnista atmosfärisk elektricitet har utlöst att ämnen som ammoniak, metan och vattenånga bildat protobiologiska substanser.
Ibland visar sig ljusfenomen inför ett åskväder runt toppen på fartygsmaster. Elmseld kallas det efter helgonet Erasmus, sjöfararnas beskyddare. Numera kan man få se elmseld vid vingarna på ett flygplan i nattligt åskväder, om man har tur.
Franklin lyckades på 1700-talet dra till sig laddningar från åskmoln via en silkestråd försedd med en metallbit fäst vid en pappersdrake. Närmast marken hängde en nyckel av metall. Han lyckades och fick tecknet: åska var ett elektriskt fenomen. Samt överlevde. (För en forskare i Petersburg som senare ville upprepa hans experiment gick det inte lika bra.)
Vad händer då där uppe i molnen en vacker sommardag och molnen på 10 – 15 km höjd blir en reservoar för laddningar?
Fuktig och varm luft stiger upp i den övre atmosfären där ett lägre lufttryck råder. Temperaturen sjunker och hagel bildas som får en polarisation. Molnets laddningar sorteras , plus blir uppåt och minus nedåt. Till slut måste urladdningen komma när spänningen mot jord blir så stor att en laddning hoppar över – flera tiotals kilo ampère i luften! .
Luften hettas upp snabbt och mycket längs blixtens bana, trycket stiger och blir till en våg – åskan mullrar på avstånd.
Det är möjligt att fysiken reducerat ner naturens saga till laddningar och partiklar, men gör det oss mindre beroende av Naturen och dess krafter? Elektroniken är känslig, datorer slås ut, telefoner upphör att fungera
Statistiskt dör ca en svensk per år av blixtnedslag.
Många känner av att det är ”åska i luften”, blir trötta eller laddade, en del är rädda och vill helst gå och gömma sig och andra uppiggade och fascinerade och vill sitta på första parkett för att inte missa en enda blixt.
Källa och citat överst: Sören Törnkvist, ” Fysik per vers”
Hur upplever ni åskan och blixtarnas ljusshow? Har ni sett någon klotblixt? Andra spännande fenomen?
Mer info om åska: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ska
bild från: http://www.publicdomainpictures.net/
Lightning
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Undertecknad var ute igår mitt under åskvädret. Jag hade varit på 3-års kalas till min sondotter och skulle gå till bussen. När jag började gå så regnade det inte så mycket och jag hade paraply med mig.
När jag hunnit ca 100 meter så brakade det loss. Jag vet att man inte ska ha paraply uppfällt med jag resonerade som så att det fanns så många träd som skulle ta blixten. Och sedan kom jag att tänka på att blixten slagit ner i ett hus ganska nära där sonen bor.
Blixtarna såg jag tyvärr inte men dundret hördes. Och våt blev jag. Tur att jag hade sandalerna på så att vattnet kunde rinna ut igen, hi hi.
När jag var 10-11 år var jag på kollo och fick bevittna när blixten slog ner på tomten i en hög gammal gran. Innan dess var jag inte rädd för åskan, med efteråt blev jag. Jag var livrädd i många många år, men numera ser jag åskvädret som en skönhetsupplevelse som kan bli farlig. En kraftfull upplevelse, ibland rentav fysisk.
Bara jag får vara inomhus och slippa bli våt!!! 
Oj Gunilla,praktiskt med sandaler när molnen öpnnar dammluckorna! 
Men visst är det naturkrafter!
Jag tycker åska är rätt häftigt….att sitta och titta ut över en sjö där åskmolnen speglar sig och blixtar formligen häller ner över horisonten, det är naturskådespel man aldrig glömmer….
Fast lite onödigt när telefonerna går sönder, ibland flera stycken varje sommar, när man glömt dra ur jacket…..och när åskan är rakt över, det smäller i kontakterna och luktar bränt, då känner man sig ganska liten……
Jo, att sitta i en lägenhet i ett betonghus kan ju göra en lite kaxig. Men om man befinner sig i ett trähus på en höjd, då är man nog mindra kaxig, tror jag.
Man för säkerhets skull så springer jag runt och drar ut sladdarna, man vet ju aldrig.
Jag satt i en gammaldags telefonväxel en gång (slutet av 70-talet) då åskan slog ner i närheten, och jag fick en ordentlig stöt. Huga!
#4 Aj, det låter inget vidare! Att få en stöt alltså….
Eller som när man fixade med elstängslet till hästarna just som det fick för sig att börja åska….sån't gör också ont…..
Aj aj aj