Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterintressantteorier
Läst 3987 ggr
Magi-cat
0

Numerologi och sifferenergi?

Pythagoras, (569 – 475 f. Kr) den grekiske filosofen, förste kände (?) matematikern och visionären känd för sin rätvinkliga triangel var också övertygad om talens mystiska innebörd och helgd. Enligt berättelserna kunde han vara på flera platser - samtidigt.

Det här var före den tid när vetenskapen skiljdes från filosofin och matematiken från musiken.

Pythagoras stod i spetsen för ett hemligt sällskap där medlemmarna var fixerade vid trianglar  och siffror. Det utvecklades till snarast en religion, som lutade åt ockult Numerologi, mitt bland alla snillrika matematiska upptäckter. Alla i sällskapet hade avlagt tysthetslöfte. Om någon av dem bröt det och avslöjade en talgåta gick det illa för honom. Så småningom begick Pythagoras själv självmord, kanske utlöst av förföljelse.

Finns det en inneboende energi i siffror, en kraft, en kvalitet?

Jag tänker på ett nutida snille, Daniel Tammet (boken Född en blå dag). Han slog ett rekord som gällde att rabbla upp decimaler på talet pi. Jag tror han kom upp i 25 000 på ca 5 timmar. Han kan också göra komplicerade beräkningar i huvudet, snabbare än räknedosan.

Det som är så speciellt är att han känner talen, de har form, färg och känsla av olika textur, alla olika. En lång talföljd är som att känna ett landskap med händerna. Han identifierar omedelbart ett primtal, det känns annorlunda. Jag tror han upplevde dem som behagliga…

Finns det en stiliserad energi i siffrorna, som kan ”öppnas”, upplevas med sinnena?

Kan ni känna siffror? Skriv siffror på lappar, vänd dem upp och ned och känn. Kanske upptäcker ni en ny värld…..

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

och så finns det olösta matematiska gåtor att roa sig med på lediga stunder.

Goldbachs förmodan är en.

Han menade att varje jämnt tal kan skrivas som summan av två primtal, t.ex. 4=2+2, 12=5+7 osv….

Gäller det om man räknar hur långt som helst? ingen vet säkert….

Någon som kan fler gåtor?

Pagan
0

Detta var ju intressant. Finns det en stiliserad energi i siffrorna, som kan ”öppnas”, upplevas med sinnena? Är det en sorts förenkling du ser då?

_Finns det en inneboende energi i siffror, en kraft, en kvalitet?
_

Gillar dina formuleringar., Nu måste jag ju fundera lite på kammaren

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Magi-cat
0

#2 Tack så mycket för responsen, Pagan! Glad

Kanske inte riktigt förenkling, för i förenkling tappar man bitar, reducerar. Mer som en sammankokning, en essens, där allt finns inuti symbolen, bara att öppna för den som har nyckeln.

Att man ser färger i samband med siffror, tal och t.ex. musik kan förklaras med synergieffekter, en variant som hjärnan har för sig.

Men Daniel Tammet upplever talen med alla sinnen, hela talserien som ett landskap. Han har också ställt sig till förfogande för forskningen och deltagit i många test för att försöka utreda hans förmåga så mycket som möjligt. Man kan inte lura honom heller: om man lägger in ett fel i en talserie upptäcker han det, det blir liksom ett gnissel som känns…

Mycket fascinerande.

Magi-cat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man behöver inte ens vara bra i matte i skolan för att nyskapa inom matematiken….

se här konstnären Escher:

http://www.ur.se/Mega/Matteverkstad/MC-Escher/

"Eschers konstnärliga experiment med olika färger och figurer utvecklade faktiskt matteforskningen. I sina anteckningsböcker som bara var tänkta för hans eget arbete studerade han utan att veta det själv helt nya områden av kristallografi." (ur länken)

Titta på bilden…änglar eller demoner?

[sökerskan]
0

tack Magi-cat för spännande läsning.

har alltid känt att tal, färger, toner hänger ihop

ett tal har en viss vibration som kan jämföras med en färg som kan jämföras med en ton

slår man på en sträng vibrerar den…ger en ton som strömmar ut i in i evigheten…

fast det var bara lite lösa tankar från mig

Magi-cat
0

Vackert sagt, sökerskan! Ungefär precis så tror jag det är  - sådant är inte bara en isolerad företeelse utan det hänger verkligen ihop…..

Det där med toner och vibrationer….många framstående matematiker är också lysande musiker.

[sökerskan]
0

haha ja matte som är så dötrist skolplågan nr ett…tänk om skolan hade låtit oss leka med siffrorna mer kreativt istället för att traggla gångertabeller…troligtvis hade vi lärt oss den av bara farten…med båda hjärnhalvorna medverkande

Magi-cat
0

precis!! Se sammanhang istället för att bara peta och påta med strunt! (Fast gångertabellen, den är bra att ha - också. Men skulle vara ännu bättre med båda hjärnhalvorna, mer planterat, inte bara utantillinlärt)

och alla skulle göra likadant, på exakt samma sätt, basta! Stryk under här, skriv svaret där blablabla….

Daniel Tammet var visst inte lysande i matte i skolan….han bara visste ju svaren, någonstans ifrån. Men se det går inte för sig, sitta och gissa - man ska s t ä l l a  u p p  t a l e n och räkna "på riktigt"…..*fnys*

Tänk om man kunde blanda in alla sinnen…..?

I besparingstider tar man ju ofta bort de "praktiska" ämnena från skolplanen, såsom musik. Utan att ha begrepp om hur hjärnan faktiskt fungerar! Det gjordes försök där en grupp elever fick mer matte på schemat och ingen musik. En annan grupp fick både matte och musik. Enligt den för hjärnan oförstående skolan borde ju den grupp som fick bara matte få bättre resultat än de som hade mindre matte men med musik……Gissa hur det gick!Cool

[sökerskan]
0

jag gissarCool

Magi-cat
0

#9 heheGlad

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
1

"Han kan också göra komplicerade beräkningar i huvudet, snabbare än räknedosan."

Det tror jag inte (baserat främst på hur en räknedosa fungerar).

"Det som är så speciellt är att han känner talen, de har form, färg och känsla av olika textur, alla olika. En lång talföljd är som att känna ett landskap med händerna."

Synestesi tor jag det kallas . Häftiga grejer.

"Han identifierar omedelbart ett primtal, det känns annorlunda. Jag tror han upplevde dem som behagliga…"

Det hade varit skrämmande om han kunde göra det för riktigt stora primtal (typ ett par hundra sifror). Då skulle han kunna sätta stop för ganska många saker som vi idag tar för givet, typ handel med kreditkort och annan krypterad kommunikation.

"Han [Goldbach] menade att varje jämnt tal kan skrivas som summan av två primtal, t.ex. 4=2+2, 12=5+7 osv…."

Varje jämnt tal större än två om man skall vara petig. Tungan ute

JonasDuregard
1

#11 "In med det som då var nytt och friskt - metod, bevis och belägg, kunskapsutveckling av stora mått - men man tappade själva själen, innehåll och djup, helhet och höger hjärnhalvas övergripande kompetens med sammanhang och bredd."

Sen visade man till och med att snacket om hjärnhalvornas funktioner (logisk/kreativ) är en myt. Typiskt tråkiga och själlösa vetenskapsmän att slå hål på sådana trovärdiga och användbara faktioider…

Magi-cat
1

#12 tack för synpunkterna!

Föreslår att du tar dig tid att läsa boken! Det gick också ett TV-program om honom för några år sedan. Mycket intressant.

Han kunde även (då) nio språk och lärde sig tala isländska på två veckor.

Synestesi är häftigt. Det visar hur hjärnan kan göra kopplingar mellan sinnena. Men det måste vara lite mer än att uppleva musik och se färger (tror vi hade ett klipp med musikstycke här förut i en tråd) att direkt kunna följa en talserie med händerna och rabbla pi-decimaler i fem timmar…pust! Och exakt rätt, alltid! Det tror jag inte synestesiteorin har behandlat förut, det måste vara unikt.

Han har alltså deltagit i väldigt många tester….han kanske inte är intresserad av att sätta stopp för de saker du nämnde….

Ett intressant exempel var - spel! Kunde han vinna pengar? (tror de var vid roulettebordet) När han använde logik och beräkningar gick det inte mycket bättre än slumpen. När han använde Intuition gick det mycket bättre…..

Varje jämnt tal större än två om man skall vara petig

Åh tusan!Tungan ute

Magi-cat
2

#13 delvis ja. Men det var inte riktigt färdigt där.

Men om den tanken kärvar för dig, försök se det som en metafor:

Kombinera logik med helhet inkluderande - själen….

Magi-cat
0

på temat olösta matematiska problem:

http://dvice.com/archives/2012/05/newtons-300-yea.php

En tonåring lär ha löst ett av Newtons problem. Han hade väl lite tråkigt i skolan och tog sig för något mer utmanande…

Artikeln ställer frågan om Newton roterar i sin grav. Tror inte jag, han skulle säkert bli glad, han var inte särskilt egocentrerad av sig….

Återstår frågan HUR den här tonåringen löste problemet…..

Michael C
2

Sen visade man till och med att snacket om hjärnhalvornas funktioner (logisk/kreativ) är en myt. Typiskt tråkiga och själlösa vetenskapsmän att slå hål på sådana trovärdiga och användbara faktioider…

Nja, inte alla. Här vittnar en vetenskapare som fick lite mer empiri under bältet än vad hon bett om att det kanske ligger något i det ändå. Oavsett ståndpunkt är det en fascinerande historia med något för "alla". Flört Men med tanke på hennes upplevelse och dess tänkbara konsekvenser så är hon förmodligen inte att betrakta som trovärdig. Flört

http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

Min slutsats efter den redogörelsen blir att det inte finns "ett rätt" sätt att betrakta världen, det finns "två sätt" som bygger på två olika perceptionstekniker. När de båda kombineras i jämvikt uppstår stora synergieffekter ifråga om kunskapsinhämtning.

Michael C
2

Efter att ha sett filmklippet igen kan jag inte låta bli att fascineras av delningslinjen mellan hjärnhalvorna. Jag kan inte komma på en liknande struktur någon annanstans i en biologisk konstruktion. Om den varit S-formad horisontellt och/eller vertikalt så hade den varit mindre uppseendeväckande.

Kanske Dart Vaders brorsa Pool Vader varit framme med ljussabeln? En liten insats med genetisk fulkod för att hålla oss fast i drömvärlden?

Ja ursäkta men det forskas ju inget nämnvärt på området så utgångpunkten för amatörteorierna blir ju av "Jorden är platt"-typ.

Ursäkt också till Magi-cat, ännu en OT-utsvävning från mig Flört

Magi-cat
0

#18 haha, du skriver så intressant så sväva på!Cool

Pool Vader var en ny bekantskap!Skrattande

Michael C
1

En krogrunda blir aldrig långtråkig med bröderna Vader!

Linda Goodman skrev en intressant bok, "Soltecken" tror jag den heter på svenska, med ett avsnitt om Numerologi. Precis som horoskop kan man efter ett tag tycka att allt stämmer på alla, men om man inte är så snabb att avfärda det börjar man se tendenser som visar att det finns "något" där. Ge det några år och pröva idéerna så fort siffror är inblandade så ser man till slut ett mönster.

Vet inte om boken går att få tag på längre. Här är en länk till en snabbguide till utdrag ur bokens "väsentligheter".

http://users4.jabry.com/chaldeannumerology/numerology/

Magi-cat
0

Tack för snabblänken!

Jag tycker Linda Goodman är/var underbar och hennes böcker kan verkligen rekommenderas! Böckerna finns nog på Bokbörsen….

Jill Bolte Taylor och hennes bok "Min stroke" är också helt underbar och kan verkligen rekommenderas!

Eftersom hon är hjärnforskare och själv fick uppleva en stroke, både praktiskt och teoretiskt, måste man väl ändå säga att hon har verklig Insider kunskap i frågan….