På stjärnhimlen april
Passa på att titta på Mars, den röda planeten!
Den syns i sydväst i stjärnbilden Lejonet. Här utför den sin oppositionsögla som uppstår när jorden kommer ikapp Mars under omloppsbanan runt solen. Detta fenomen uppträder med två års mellanrum.
"Efter en tur runt Lejonets svans har Mars åter banat sig väg till den ljusstarka stjärnan Regulus vid Lejonets främre ben."
Lättast att hitta mars blir det den 30 april när Månen kommer att stå 10 grader snett till höger och 6-7 grader under Regulus.
källa: Illustrerad Vetenskap 7-12.
Det blir vackert att titta på!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mars har jag koll på men ska titta lite extra nudå 
Mars har jag följt några månader nu. Ska titta lite extra den 30:e!
Saturnus kan man också se nu. Sen kvällshimmel syns den i östlig riktning ganska högt upp på himlen.
#2 ja det har du rätt i!
Titta ut JUST NU:
den tunna månskäran rakt under Venus! Så vackert!!
Tjocka Moln just nu 
åhh…här är stjärnljust!!
När jag åkte hem från jobbet nyss såg jag en väldigt klart lysande "stjärna" rakt ovanför månen. Var det kanske Venus?
Ja säkert Joppo :)
#7 Var du ironisk nu? Jag var allvarlig i inlägg #6. Det var en väldigt starkt lysande stjärna rakt ovanför månen som jag tyckte stämde in på Kattens beskrivning i #3
Jag är typ helt lost när det gäller astronomi så jag kanske är ute och cyklar 
#8 ja Joppo, det var Venus.
Det har varit extra vackert i år med Aftonstjärnan så stark och glimrande. Tidigare också i samband med Jupiter.
Kan inte minnas att jag sett Venus så vacker förut, och så länge.
Och igår med den lilla tunna månskäran under…..*suckar hänfört*
Joppo: söt hatt förresten
Känns den bra?
#9 Coolt… Jag har fram till nyligen inte varit medveten om att man kan se de andra planeterna i vårt solsystem med blotta ögat.
Hatten känns bra 
Joppo, det måste varit Saturnus. Venus visar sig inte vid den tiden på dygnet.
Nej jag var inte ironisk, bara konstaterade :) Iofs trodde jag varenda människa kände till iaf aftonstjärnan (Venus) som lyser så starkt…dåligt med astronomiundervisning i skolan 
#12 Aha
Den enda astronomi jag kommer ihåg från skolan var när vi gjorde planeter i papier maché i mellanstadiet och det är ju cirka 20 år sen för min del. Jag borde kanske fylla på min kunskap lite inom detta område. Det är ju rätt fascinerande med rymden.
#12- Ok jag trodde att du sätt det på sena kvällen.
Det är med all säkerhet Venus du ser ovanför månen - mycket vackert!
#15 Ok, tack för klargörandet.
Det man kan gå efter om det är en planet el stjärna är att planeter inte blinkar..ett stadigt ljus kommer från dem 
Venus, Mars, Jupiter och Saturnus kan man se med blotta ögat…
Venus är som sagt Aftonstjärna just nu. I södra Sverige går hon ner i nordväst vid midnatt. (lär kunna ses som morgonstjärna i norr)
Saturnus är inte lika stark och glimrande. Den är någonstans i öster - söder i stjärnbilden Jungfrun har jag för mig….
#17 Astell: Ibland en del andra också: jag såg Merkurius för ett tag sedan!! Ffg i mitt liv! (Den är inte lätt att få syn på, man måste veta exakt ar man ska titta.) Det tillfället kommer jag aldrig att glömma….
#12 Joppo: vilken sagolikt vacker bild på Månen och Venus!
Grattis om du nu lagt märke till stjärnhimlen, oj, vad där finns mycket att upptäcka och fascineras av!
PS hatten, lite….kantig?….skaver den inte?
Jag älskar att titta på stjärnhimlen. Kan stå och glo mitt i natten. Tyvärr så har jag inte så stor stjärnhimmel ifrån min balkong så om jag ska spana på riktigt måste jag gå ut.
#19 Visst är det härligt! Bäst lite utanför stadens ljus också….wow! 
Hittade den här bra länken om månens faser på Astronomi-sajten:
Ja det stämmer :) minns när det gick att se den men jag missade det tyvärr…