Pellbo i Dalarna
Hej! Nu ska jag snacka lite om Pellbo.
Pellbo lägergård är belägen fem kilometer nordost om Folkärna kyrka längs vägen mellan Backa och Fors. Den byggdes ursprungligen som skolhus år 1866. Under 1930-talet sjönk antalet elever och 1940 lades undervisningen ner.
Pellbo, är ett ställe som våran klass brukar åka till innan skolavslutningen. Egentligen är det ett rätt så mysigt ställe, med små stugor att sova i och nära badsjö, men, alltid detta 'men'. Det spökar något hemsk där. Det finns många historier om pellbo lägergård. Våran lärare brukar berätta historier om Pellbo, några läskigare än andra, historier om barn som försvunnit och inte kommit tillbaks med mer. Våran andra lärare arbetar som spökutdrivare och säger att det är mycket negativ energi där. Många åkte hem den natten för att dom vaknat av att dom hört en vagn komma körandes på gruset eller att någon har smekt dom på ryggen mitt i natten. Jag har själv varit vittne till saker som har hänt där, jag har blivit väckt mitt i natten av att någon skakade mig, jag har hört klampande steg, fötter som går i gruset och skrik. Det är verkligen inget trevligt ställe på natten, fast jag är ju lite små feg också ;) Nu undrar jag ifall ni har vart där eller hört talas om pellbo?
TACK för att du berättar! Vad intressant! Det kan inte ha varit trevligt att gå i den skolan på den tiden det begav sig…..
Låter iaf som ett ovanligt spännande ställe att åka till på skolavslutningen!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1 Ja, det var ju spännande på ett sätt, för man visste aldrig vad som skulle hända!
Våran lärare skulle gå på toa på natten, och det gick ju sådär kan man säga xD Först drogs stolarna mot henne, stackarn :/ och sen väl inne på toan lekte någon med lyset.
Hon hörde stampande hela tiden och allt blev knäpp tyst när hon till slut skrek
-TYST! KAN JAG FÅ GÅ PÅ TOA I IFRED ELLER???!!
Stackarn xD Jag tror nog dom spökena var lite busiga 
Antagligen små barn som nog inte hade sin bästa tid där, Huh!
haha! Måste var kul för klassen när läraren råkar ut för något sådant!
Såvida det inte var nutida barn som passade på att skämta med sin lärare?

Men om det nu var spöklig aktivitet där så….kan det inte ha varit något barnvänligt ställe. Tyvärr var det väl inget vidare på institutioner förr, och man behöver inte gå långt tillbaka i tiden heller….
Det sitter väl en hel del i väggarna kan man förmoda…
Det är nog inte nutida barn som gjort det då nu detta var något alla lärarna hade gjort, sovit över där en natt tror jag!
Vi ska dit igen för sista gången om några veckor, då detta är vårat sista år i den skolan! Men jag undrar vad som egentligen hade hänt där, om det nu pågar så mycket där så måste ju något ha hänt. Historierna säger att lärare piskade barn som gjort fel och sen slängde ner dom i källaren och andra historier om en lärare som alltid kom i en mörk vagn till skolan dragen av 4 svarta hästar, och att hon kidnappade barn och sedan gömde dom i ett skrymsle bakom en garderob i skolan. Man vet ju inte vad man ska tro på..
Ingo! varför fortsätter skolan att åka dit med ungdomarna när de vet om att det spökar så mkt där?
#5 Det är en rolig grej våran klass brukar göra innan vi lutar skolan och det blir sommarlov, Pellbo hyrs nämligen ut, så man kan hyra det och sova där över en helg eller liknande, och det är helt frivilligt att sova över ;)
#4 ruskiga historier verkligen, inte underligt om de inte får ro…
Låter som ett solklart mission för det Okända….
#6 stackars lärare!
Ha så kul i år också, och glöm inte att berätta för oss!
Jag har aldrig hört om det stället, men skulle gärna vilja vara där ett par nätter
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
7# Nej jag glömmer inte att berätta! och stackars små lärare xD Men dom gjorde det ju på fri vilja! :D haha det okända xD det är sånna program som får mig att sen tro att det ligger spöken under sängen xD Usch jag är en liten fegis :)
8# Ja det är spännande! Du kan hyra det och sova över där en stund, det är ett stort hus, skolhuset tror jag det var och sen en massa små stugor runt om, egentligen är det för gulligt :)
#8 låter som något för dig Ghost! 
10# Ja det skulle nog passa! Och då ska man ju sitte beredd med kameran ;)
Magi-cat - japp, passar perfekt för mig…
Ingo - ja och med EMF-mätaren, diktafonen, IR-Tempmätaren…etc…etc..
Värmland"
#12 haha, du är välförsedd med utrustning hör jag! 
Bara att sätta igång!
Jo och jag har mer än det….jag är ju spökjägare..
Värmland"
#14 wow! Du hade verkligen mycket prylar! O.O När jag är på spaning (innan jag springer iväg skrikandes) så sitter jag bara med en chokladkaka och kameran i högsta högg ;)
Åh, en ny spökjägarutrustning….en chokladkaka….hahahaha
Värmland"
#16 ;) Japp! Gott och det lugnar en aning :P *LOL*
Visst gör det……jag är dessutom en riktig chokladälskare…*mums*
Värmland"
#18 :D Ja, om inte någon hade skapat chokladen hade jag nog gjort det själv ;) Inte så svårt, lite kakao, socker och sådant så är den klar! Jag är ett geni! 
hehe
Värmland"