Pellbo i Dalarna
Hej! Nu ska jag snacka lite om Pellbo.
Pellbo lägergård är belägen fem kilometer nordost om Folkärna kyrka längs vägen mellan Backa och Fors. Den byggdes ursprungligen som skolhus år 1866. Under 1930-talet sjönk antalet elever och 1940 lades undervisningen ner.
Pellbo, är ett ställe som våran klass brukar åka till innan skolavslutningen. Egentligen är det ett rätt så mysigt ställe, med små stugor att sova i och nära badsjö, men, alltid detta 'men'. Det spökar något hemsk där. Det finns många historier om pellbo lägergård. Våran lärare brukar berätta historier om Pellbo, några läskigare än andra, historier om barn som försvunnit och inte kommit tillbaks med mer. Våran andra lärare arbetar som spökutdrivare och säger att det är mycket negativ energi där. Många åkte hem den natten för att dom vaknat av att dom hört en vagn komma körandes på gruset eller att någon har smekt dom på ryggen mitt i natten. Jag har själv varit vittne till saker som har hänt där, jag har blivit väckt mitt i natten av att någon skakade mig, jag har hört klampande steg, fötter som går i gruset och skrik. Det är verkligen inget trevligt ställe på natten, fast jag är ju lite små feg också ;) Nu undrar jag ifall ni har vart där eller hört talas om pellbo?
TACK för att du berättar! Vad intressant! Det kan inte ha varit trevligt att gå i den skolan på den tiden det begav sig…..
Låter iaf som ett ovanligt spännande ställe att åka till på skolavslutningen!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1 Ja, det var ju spännande på ett sätt, för man visste aldrig vad som skulle hända!
Våran lärare skulle gå på toa på natten, och det gick ju sådär kan man säga xD Först drogs stolarna mot henne, stackarn :/ och sen väl inne på toan lekte någon med lyset.
Hon hörde stampande hela tiden och allt blev knäpp tyst när hon till slut skrek
-TYST! KAN JAG FÅ GÅ PÅ TOA I IFRED ELLER???!!