sjukvårdande klädesplagg?
eller snarare - övervakande….
Ett linne som trådlöst spelar in och övervakar patientens hjärtslag och temperatur. Det har inbyggd GPS - så patienten kan inte smita heller och det registreras om pat. går, ligger eller springer. Rymningssäkert alltså….
Det har provats på sjukhus i Madrid och meningen sägs vara att förkorta vårdtiderna. Och att kolla patienterna när de fått komma hem. Larmet går om t.ex. hjärtfrekvensen går över ca 100 per minut till den mobilförsedda personalen som förhoppningsvis gör en utryckning.
Jag tycker det låter som rena skräcken. Ett perfekt verktyg att kontrollera och övervaka.
Äkta vård är meningsfull, kärleksfull och omhändertagande. Inte ett linne med GPS.
källa: Allt om vetenskap 3 - 2012
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När du skriver detta kom jag att tänka på åldringsvården i Japan. Där har dom ett stort överskott på åldringar, och inte många som vill ta hand om dom, så man uppfinner robotar för detta.
Likadant blir det i Sverige.
Robotfångvårdare,
Vårdrobotiksar,
Ätrobotar.
hmmm, ja just så ser det ut….
för att inte tala om hybriderna - människa-robot. Oövervinnerlig i strid. Oplågad av något så töntigt och ovidkommande som samvete.
En möjlig s.k. utveckling?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det beror väl på hur det används. Istället för omsorg är det ju skrämmande, men som komplement till hemtjänst kan det vara bra. Tänk om mamma hade haft ett sådant när hon började bli dement och försvann så att vi fick ringa runt och söka efter henne.
Jag tänker också att det kan vara bra som komplement i vissa fall.
Men om det är för att förkorta vårdtiderna då börjar det kännas som effektivisering, och tyvärr minskar människokontakten ofta när det handlar om effektivisering i vården/omsorgen. Med det linnet kanske man kan ha mycket fler patienter/vårdtagare på färre vårdgivare. Man ser om något är fel med pulsen men man kanske missar annat som är väsentligt.
#1 Jisses, en sån skulle jag inte vilja bli vårdad av eller väktad av för den delen. Det känns så kallt och omänskligt med robotar på åldringshem.
Var har människovärdet tagit vägen?

#0 Drar du inte lite väl stora växlar på det här? Jag förutsätter att det är frivilligt att ta på sig linnet, så något särskilt bra övervakningsverktyg är det väl inte (om man inte vill bli övervakad, till exempel om man riskerar komplikationer efter en operation men vill vara hemma istället för på sjukhuset).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Jag tycker så klart att det är bra med medmänsklighet i vården, men samtidigt är det ju så att vi globalt sätt har ett i princip oändligt vårdbehov och väldigt begränsade vårdresurser. Att säga att vi inte bör effektivisera vården för då tappar vi trivseln känns lite snobbigt när det finns så många människor som dör globalt sett för att vårdresurserna inte räcker till…
Ingen enkel fråga alltså. Jag skulle tycka det vara värt det om pengarna man sparade in gick till medicinskt bistånd till andra länder men det är väl mycket att hoppas på.
Dessutom tror jag att till exempel en vårdrobot som klarar tunga lyft som komplement till en mänskligt vårdbiträde kan leda till att man undviker många förslitningsskador. Kanske leder det till slut till att robotorna inte behövs? 
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Jag har nu läst från källan som angavs i #0.
Det är en notis under avdelningen "Märkligt och verkligt". Notisen är skiven på ett lättsamt och humoristiskt sätt i total avsaknad av källor.
Vad det egentligen handlar om är svårt att veta.
Det framgår t.ex. inte om det är frivilligt (vilket jag inte kan tänka mig att det inte är).
Vad är det som gör denna lösning sämre, övervakningsmässigt, jämfört med om patienten ligger kvar på sjukhuset?
Många vill hem från sjukhuset så fort som möjligt..de känner sig mer sjuka då de ligger inne…kanske finns någon i hemmet som kan ge den omsorgen…så det är delade meningar och allt beror ju på…