Manna-maskinen
Det finns en historia om några Israeler som gick runt i öknen i 40 år, och det enda dom åt var manna. Enligt en teori så skullle den där mannan kunna ha tillverkats av en maskin, som dom hade snott av Faraon, och som dom bar med sig inuti förbundsarken.
Maskinen producerade alger (mamma) och den drevs av ett litet kärnkraftverk, som också gjorde den rätt farlig; De som inte skötte den riktigt kunde tappa hår och naglar.
Själva maskinen liknades vid en gud, och den måste rengöras en gång i veckan. Sedan efter 40 år blev maskinen dålig, eller om kärnbränslet tog slut, så Israelerna blev tvugna att vandra ut ur öknen, i brist på manna; Detta stämmer rätt väl med när Moses och guden försvann.
märklig historia..ska kolla videon nu
Mm…där ser man hur funderingarna kan gå
..det man beskrev beskriver i urkunderna skulle enligt forskarna helt enkelt vara en beskrivning av maskin…
zohar texterna berättar alltså om denna "sak"
här lite om Zohar
här lite mer att läsa:
"Sassoon and Dale have discovered in their book "The Manna Machine" that the Old texts OF the Zohar (Book OF Splendor) contain whole passages about a machine and it's technical instructions to build and maintain it. This machine was a manna-machine, a kind OF food producing machine. The so-called priest-class was solely allowed to enter the 'sacred object'. The priests were actually no magicians but technicians!"
fastnade visst lite på den där hemsidan (se #4) som samlat info om uråldrig teknologi etc…här reliefer av…
Ancient hieroglyps at the Dendera Temple at Abydos
Are these ancient hieroglyphs depictions OF ancient flying craft?
.
jag kom visst lite OT men det är kul att fundera över möjligheten om att det ska ha funnits avancerad teknologi som vi inte känner till idag…här fann jag en bild på denna manna maskin…hur den ev skulle kunna sett ut

jätteintressant! Jag hade inte hört om denna manna-maskin förut….finns t.o.m. bild på den!
Men helt klart finns det en hel massa uråldrig avancerad teknologi som inte passar att erkänna i nutiden….
Kom att tänka på the food-replicator i Star Trek…..Bara att beställa "Earl Grey, hot" eller "coffee, black" så kommer det…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#0 En sådan maskin skulle kullkasta allt vi lärt oss om fysik de senaste 100 åren.
#8 "Men helt klart finns det en hel massa uråldrig avancerad teknologi som inte passar att erkänna i nutiden…."
En konspiration?! 
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jämför med tekniken att lyfta stora stenblock. De visste förr hur man gör.

#10 Jag jämför men ser inte likheterna. Att lyfta stenar trotsar väl inte fysikens lagar?
#11 Då får du berätta vad som trotsar fysikens lagar med denna maskin.
#11 att lyfta stenar med de till buds stående medel som historieskrivningen försett dem med, trotsar nog en och annan lag.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#12 Jag tänkte främst på termodynamikens första lag, men det kanske går att kringgå med rätt beskrivning av hur maskinen skulle fungera.
man kanske skulle bygga en manna maskin
eller en sushi maskin…jag älskar sushi…
JonasDuregard om du fick välja vad för mat skulle komma ut ur din maskin?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mer om "lost technologies" här ett yt klipp som tycks bygga på en bok:
"Advanced Engineering in the Temples OF the Pharaohs."
In part a study OF the precision, symmetry and geometry OF the Ramses statues at Luxor and Memphis. Includes studies OF many other sites in Egypt and artifacts that prove that advanced technology was used in prehistory. Published by Bear & Company July 2010
Tack sökerskan!! man blir förundrad… har ett vagt minne att jag läste någonstans för längesen att de kunde mjukgöra stenen så att det gick att skära i fogarna på stenblocken så det blev sådär perfekt..man ser ju på alla stenblock runt om i världen att det är perfekt anpassade till varandra..
Sen kan det tyckas att varför har inte traditionen förts vidare från generation till generation som allt annat..
mjukgöra stenen….det skulle ju kunna förklara de där rakbladsexakta fogarna i jätteblocken också…
varför inte traditionen förts vidare tror jag kan bero på det gamla vanliga: kunskap är makt…och makt vill man ha för sig själv…att jämföra med hemlig teknologi som finns idag. sen om det varit en större katastrof så kan de få som satt på "receptet" försvunnit i ett slag
Mm…vi får hoppas denna makt går i graven snart…hade det varit för några decennier sen hade väl internet stängts ner…
Detta måste ha skett vid Atlantistiden, sen gick den kulturen under och allt glömdes för att på nytt komma fram i dagen…kanske :)
#20 vilket menar du skett vid atlantistiden..skära i stenarna grejen?
All teknik eftersom den verkar glömd..det måste ha blivit ett glapp mellan vår tid och Atlantistiden och folk har fått börja om från början…bara en tanke :)
#22 ja vem vet? nåt sånt kan jag tänka mig….sen att det finns så mycket märkligheter i historien som ev visar på kontakter med utomjordingar (änglar/gudar) som kommit med teknik
Mm..man kan undra vad allt är…om det finns en linjär tid t ex…allt sker nu och skapas nu av det kollektiva medvetandet sägs det…verkar som vi driver med oss själva, hehe