Neutriner - snabbare än ljuset??
För en tid sedan kablades en smärre sensation ut över världen - CERN-laboratoriet hade funnit tecken på att neutrinopartiklar färdats snabbare än ljuset.
Nu går man ut med att det kanske inte förhöll sig på det viset. Resultaten kan ha berott på mätfel……
Vad tror ni? Är CERN för angelägna med att försvara sin dyrbara existens? Eller kan partiklarna accelerera/färdas snabbare än ljuset?
Källa TT eller
/Länken från Åbo underrättelser är tyvärr borta/
/lätt redigerad/2018-09-12/Mc/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Alltså. Kvantpartiklar är ju speciella, det gäller ju inte samma naturlagar riktigt på den nivån än det gör på "våran" nivå.
Jag tror det finns en möjlighet att dom rör sig snabbare än ljuset, men den där nyheten är några månader gammal.
Jag har för mig att dom också gjorde om testerna för att se om det var så att dom verkligen kom upp i hastigheter snabbare än ljuset.
Grejen är ju det att folk lägger för mycket "ramar" kring dom gamla reglerna som inte funnits så länge. Bara för att dom normalt sätt beskriver ett sätt på hur vårat storskaliga universum fungerar betyder inte det att det kommer fungera när man kommer ner på extremt liten skala.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#1 det är just de där skalorna man kämpar med att få ihop teorierna om, en all-teori som stämmer all over the place 
Nyheten om neutrinerna är några månader gammal, mätfelet som man "erkänt" lite nyare. Och så står man kvar på ungefär samma ställe….
#2 I min uppfattning känns det inte riktigt som om det är möjligt med en sådan fungerande teori. Kanske om man delar upp den i steg.
Det kan vara mätfel, men jag undrar ja.. Dom gjorde ju om testet?
Men i varje fall så spelar det inte så stor roll just nu:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#3 vet ej, men kanske är sanningen så enkel att den ligger framför näsan på oss. Det kan ju vara så ibland, när man inte ser skogen för bara träd…..
Mätfel, vet ej där heller, men kanske är det lite för svåra grejer de gett sig på….det vore nog konstigt om det inte blev mätfel….
Näe just nu spelar det väl ingen roll. Universum går sin gilla gång, med eller utan teorier…..
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/einsteins-teori-haller--ljuset-ar-snabbast
Det hela berodde tydligen på en lös kontakt 
#5 Japp, läste om det förut. Tråkigt-_-
-Stephen Hawking
Jaså minsann, en lös kontakt? Ja där ser man, kontakter är viktiga.
Månne det finns en symbolik i det…..När man tappar kontakten (med helheten) så blir det fel, bilden skevar, snubblar, visas inte i sin helhet…..
Jag tror på Einstein. Tills vidare. Med modifieringar. Inte heller han fick ju riktigt ihop allt.
Men - det kommer mera…..
Så en lös konktakt kunde få neutrinerna att gå snabbare än ljuset? 

#8 det är därför man får se det symboliskt 
Vetenskap är alltid i stånd med att försvara sina teorier. Hela går ut på att man har rätt och ingen annan. Tills att man överbevisar den förra teorin..