Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterintressantteorier
Läst 2608 ggr
Magi-cat
0

PSI-kort...

Ett sätt att testa eller öva upp sin Intuition är genom att använda PSI-kort. Det är fyrkantiga kort med en enkel symbol, ett kryss, ett minustecken, en cirkel eller en triangel.

man kan lägga korten upp och ned och t.ex. hålla handen ovanför och lära sig känna vilken symbol det är.

eller öva tillsammans med en medhjälpare som drar ett kort, noterar det och så får man göra sig en bild av vilket kort det är.

eller varför inte öva på distans? Det fungerar lika bra…

Detta var jag med om under en kurs för rätt många år sedan. Alla på kursen var med om resultat långt över slumpen….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

humm kommer visst inte med någon bild….får försöka hitta en annan…

edit: lägger in länk istället

**http://paranormal.se/mirror/web.telia.com/~u58208983/grimoires/psikort.pdf
**

JonasDuregard
0

#1 Jag vet redan vilken bild det var! Tungan ute

Maikailoa
0

En annan benämning är zener kort.

Vågor, kvadrat, cirkel, kors och stjärna.

Rekommenderas som övning.

Magi-cat
2

#2 då kanske du kan lägga in den då…….

Magi-cat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på zenerkort som Maikailoa nämner:

JonasDuregard
0

#4 Det var bara jag som försökte mig på ett skämt Flört

För övrigt: vad menar du med att det var långt över slumpen? Man kanske skulle kunna göra ett kontrollerat försök?

Magi-cat
0

överlåter de statistiska beräkningarna åt personer som är kunniga i det

det var inte heller syftet med den kurs jag deltog i, utan att utforska våra "förmågor", för vår egen skull

men tja…gör man tillräckligt många kort så borde resultaten bli någorlunda jämnt fördelade om man gissar och drar slumpmässigt…

men så blev det inte - jag kommer inte ihåg några konkreta resultat, men hade själv lätt att pricka rätt. Ibland tog jag fel på de kantiga formerna, visste inte riktigt om det var kvadrat eller triangel, men ändå….Vi förde lite hemgjord statistik och fann att staplarna för rätt resultat vida översteg de felaktiga.

Man kan också prova med vanliga spelkort. Man kan börja med att känna färg, svit eller siffra. Även det tyckte jag gick väldigt bra, utom korten med FOLK på, det gick inte.

Men - visst kan man göra kontrollerade försök, och det har säkert gjorts också, om du googlar lite, Jonas, det är du ju duktig påFlört

Åtminstone kan man roa sig själv, kanske tillsammans med en medhjälpare. Det är alltid roligt att upptäcka att man kan mer än man tror…

Joppo
0

#7 Randi är säkert intresserad av att testa dig Glad Just de test du pratar om lämpar sig alldeles ypperligt att testa vetenskapligt eftersom de inte innehåller några tolkningsmöjligheter. 

En miljon dollar Katten… Tänk vad mycket kul du skulle kunna ha för dem. Eller för all del, tänk vad mycket gott du skulle kunna göra om du skänkte dem till någon hjälporganisation.

[sökerskan]
2

#8 randi ska man inte låta hålla i något test han ljuger och mörkarGlad bättre att söka sig till seriösa forskare

men jag har ett bättre förslag Joppo 

ta en helkväll med nån kompis å testa på varandra..det går bra med vanliga spelkort som Magi-cat sa

ibland måste man vara sin egen dräng;)

Magi-cat
0

#8 reta inte upp mig…………………………….Flört

Joppo
0

#9 Jag har faktiskt gjort ett test själv med spelkort där jag gissade om kortet skulle vara rött eller svart. Jag och Jane Lyzell roade oss med det inne på SPiF för ett tag sen. Jag hade en träffsäkerhet på 52.6 % vilket förefaller var ett slumpmässigt resultat. Jag har bifogat en .pdf med mitt resultat. 

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f0849c7d4ebea6cce0012b5-joppo-v-jane-obergs-kort

Det vore mycket intressant om ni som hävdar att ni har en förmåga ville testa er under mer kontrollerade former. Det behöver ju inte vara just Randi som testar er. Jonas kanske kan styra ihop nåt tillsammans med VoF* till exempel?

Magi-cat
3

#11 *biter i sur citron*

Hela randiga gänget får göra precis vad de vill. Men de får inte sällskap av mig på sin resa. Vi kommer nog inte att ses vid målet, heller.

Eller kanske, på sätt och vis. Men inte på ert sätt.

[sökerskan]
2

#12 hahaha ja eller hur…dom kan väl testa sig själva eller så kan de starta kurser i knappologi å annat kul

[sökerskan]
2

#11 jo om du vill kan du träna din förmåga…bara för att du klarade dig halvtaskigt på första försöket så betyder inte det att det inte kan bli bättre senare..

ett trick är att inte ha för mycket prestige invisterat utan att ta det som en lek…då brukar det gå bättre

träning ger färdighet

Magi-cat
0

#11 fast ni verkar ha haft kul. Det gläder mig. Att ha roligt är befrämjande för resultat. Det finns ingenting som är avskilt.

Magi-cat
1

#14 sökerskan,  på tal om synk! Skrattande postat inom samma minut!Cool

[sökerskan]
1

#16 samma minut och samma tankegång om lek att ha roligt apropå synkronicitet..:-)

Joppo
1

#13 Knappologi?

#14 Nu vet jag inte om du kommer tro på mig, men jag hade väldigt lite prestige investerat i försöket. Jag försökte helt enkelt bara gissa mig till vilken färg kortet hade, sen fick det gå hur det ville. 

Jag måste dock erkänna att mot slutet så var mitt engagemang inte helt hundra eftersom det blev mer och mer tydligt att det resultatet enbart berodde på slumpen. 

Det vore såklart häftigt om det gick att bevisa att Psykometri existerar, men innan det utförts positiva test under kontrollerade förhållanden kommer jag att vara skeptisk(surprise surprise).

Magi-cat
1

#18 tänkte på en sak….man kan testa sig själv, eller om vi ska kalla det öva, på olika sätt. En del har lättare för vissa saker, andra för annat…..du testade olika färger, svart eller rött.

Själv är jag ganska usel på att gissa, eller "se" färg. Medan de geometriska formerna gick bättre. Och spelkort utan folk, som sagt.

Du kanske vill prova något av det????

(Givetvis med bibehållet skeptiskt sinne.)