Mitt val - En magiskt värld
Det finns oändliga världar fyllda av magi och under, både inom och runt omkring dig, bara du tar dig tid att titta.
I en dikesren på sommaren till exempel. Tar du dig tid finner du otaliga olika sorters blommor och grässorter som växer där. Känn doften, se färgprakten, de unika formerna och njut av mångfalden. Varenda strå, varje växt är en perfektion i sin utformning - allt är fulländat. Perfekt skapat. Varje växt är en galax av under. Ett litet mirakel i sig. Om du väljer att se det så.
Lyfter du så blicken och skådar ut över böljande sädesfält vars lejongula ax lojt vajar i sommarbrisen. Smeksamt låter blicken följa längs det sammetsmjuka ängsgräset för att så småningom fästas på den ruvande mörkgröna granskogen som majestätiskt reser sig i bakgrunden. Lugnt andas in och till sist lyfter blicken upp mot den ljusblå himlen med de små kritvita bomullsbollarna på, så har du sett fler världar fullda av mirakler och magiska under än du någonsin kan tänka dig. Om du väljer att se det så.
Eller tänk dig att sommarhimlen plötsligt förmörkas av tunga regnfyllda Moln. Att vinden tar i precis så där som den alltid gör strax före de först ljumma regndropparna och du känner den fränt stickande ozondoften innan de första regndropparna blöter ner den solvarma jorden. Droppar stora som femkronor. Plötsligt känner du kylan skynda längs dina solvarma bruna armar när du springer in. Därinnen smyger skuggorna in och gömmer sig i alla vinklar och vrår som får dagen att mer likna en hösteftermiddag i november än en dag mitt i juli.
Du ser hur vattnet rinner i strida strömmar nedför fönsterrutorna. Hör hur det slår mot plåttaket och hukar skrämt inför åskans hotfulla mullrande. Räknar andäktigt sekunderna mellan varje blixt för att försöka avgöra om den närmar sig eller är på väg bort. Plötsligt försvinner srtömmen och de enda ljus- och värmekällor som återstår är stearinljusen och den blinnande brasan som någon omtänksam människa tänt. Omedvetet kryper alla närmare varann och brasan som för att söka skydd och trygghet. Automatiskt sänks rösterna till enstaka viskande ord med inslag av ett och annat litet fnitter in i mellan.
Lika plötsligt som ovädret kom är det över. Regnmolnen blåser bort, solen kikar fram igen och strålar lika klart som innan. Ångan stiger från glittrande buskar och träd och det droppar diamanter från hustaket i alla regnbågens färger. Naturen är rentvättad och det glittrar och glimmar från varenda grässtrå. Mustiga dofter stiger från den blöta jorden och fåglarna börjar försiktigt drilla och kvittra sina arior igen. Rätt som det är flyger en vilsen humla in genom den öppna dörren. Bara genom att berätta denna lilla vardagsincident har jag upplevt oräkneliga magiska världar. Om jag väljer att se det så.
Och det gör jag. Jag vet att min värld är en projektion av mina tankar. Liksom din är en projektion av dina. Vi är själva skapare av våra världar. För mig är det självklart att leva i en vacker magisk värld.
Så funkar jag också, håller helt med
Blir glad över din kommentar.
Tack så mycket.
Mvh
Florentyna
Fint skrivet Florentyna!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så fint du beskriver omvärlden! Imponerande.
#0 instämmer med föregående talare så fint du skriver
Tusen tack.
:D
Florentyna

Fint skrivet. Man skulle kunna säga att jag tycker samma sak, beroende på vad man menar med magisk (bildligt/bokstavligt).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Hjärtligt tack alla.
Underbar respons som värmer i själen.
GLAD PÅSK
önskar Florentyna
Glad Påsk
Fint skrivet!! Det gäller att komma fram till att vi verkligen har ett val