roligt djur
vet ni vad en skvader är för något?
det är ett djur som fanns eller kanske fortfarande finns i skogarna i medelpad. iallafall om man ska tro en gammal jaktskröna…
Det började i slutet på 1800-talet då en jägare berättade för sina vänner att han skulle ha skjutit ett djur som hade en hares huvud och framben men en tjäders vingar och bakdel. han kallade djuret för en skvader.
jägarens hushållerska gav honom en tavla som skulle föreställa detta märkliga djur. på bilden står den vid en gärdesgård. Denna tavla hamnade sedan på ett museum.
i början av 1900-talet fick en uppstoppare höra talas om jägarens historia och han gjorde skvadern verklig.han gjorde en uppstoppning på en skogshare och en tjäder som han sydde ihop och den ser faktiskt väldigt verlig ut. skvadern hamnade sedan på ett museum i sundsvall där den finns än idag. ytterligare en finns i entren till biologiska museet på djurgården i stockholm och en ska finnas i uppsala. fast om det verkligen har hoppat runt skvadrar i dem norrländska skogarna är nog inte så säkert,men man vet ju aldrig…
Jag har sett bild på den. Kommer att tänka på gripen i Alice i Underlandet
Jag gillar "fantasi-djur" såsom enhörningar etc
Tänk om du kunde lägga in en bild på detta underverk.
Nämen oj…
Vad söt.
men nää det synns ju tydligt att det är en fågel som står framför en kanin.

#6 Nej det är faktiskt en "uppstoppad" skvader som står på Hantverks- och Sjöfartsmuseét i Sundsvall. (man ser ju tydligt att den är bakom glas)
#3 Förutom att du glömde påpeka att det inte är en bild på ett djur utan en bild på en konstnärsmodell av ett djur
, så vill jag påpeka att det inte är bloggen du hänvisar till som tagit bilden.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#7 Förutom att du glömde påpeka att det inte är en bild på ett djur utan en bild på en konstnärsmodell av ett djur
eeehh, tack men jag vet det. Tyckte väl att det var för självklart.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen