Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: spökhusspökplatserspökjägare
Läst 9598 ggr
[djurgalen]
0

spökerier i halland

Jag var bara tvungen att dela med mig av lite spökhistorier från halland.är ni nyfikna på andra Spökplatser i sverige så är det bara fråga!

SPERLINGSHOLMS SLOTT

längs med nissan ligger sperlingsholms slott. i en vapensamling på slottet finns det en värja som det vilar en förbannelse över.värjan som sitter upphängd på väggen rör sig av sig själv och svävar ibland i luften. värjan har tillhört en dansk amiral som hette peder tordenskiold.Han dödades av ett värjstick under hjärtat under en duell.Det berättas om en gäst på slottet som utmanade amiralens ande.gästen slogs mot en svävande värja!tyvärr blev gästen ihjälstucken av spöket.Det ska ha hänt klockan kvart över tolv den 12 november,samma datum som amiralen själv dog.

SKRÅCKHULTA LID

vid fridhemsberg utanför ullared ligger skråckhulta lid,en gammal väg genom skogen.En natt på 1600-talet red prästen Hans mickelsen förbi där.Han hade dömt en oskyldig kvinna till döden för häxeri och det tyckte inte bönderna i trakten om.dem hade spänt ett rep över vägen där hästen som Hans red på snavade.Prästen föll av och slogs ihjäl.Nu spökar han på platsen och det har länge berättats om "skrockhulta gast".Det sägs att prästen är förvandlad till en jättelik hund med eld sprutande ur näsborrarna… slå in dessa koordinater på google earth för att se platsen! N 57° 9' 59,09", E 12° 44' 44,88"

VARBERGS FÄSTNING

varje fredagsnatt vandrar en spökkvinna runt i ett rum på fästningen.hon snyftar oh gråter samtidigt som hon vrider sina händer.ingen vet varför hon är så ledsen.

källor:böckerna "svenska spökguiden" av Dan höjer och "slottsspöken" av åke ohlmarks.

på söktjänsten "fornsök" har jag hittat info om skråckhulta lid.

JohannaEkroth
0

Åh tack för härliga berättelser. Kyss Älskar sanna spökberättelser.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else