Annons:
Etikettintressant
Läst 11733 ggr
[mia-38]
2012-01-31 18:34

Älvor

En Älva för mej är en vacker kvinnovarelse som man kan se på öppna ängar i dimma. Jag har tyvärr inte fått se någon. Har du?

En Älva är i svensk folktro ett naturväsen som man kan se dansa över ängar och mossor i dimma vid soluppgången. De kunde höras ofta som fågelkvitter.

Där älvorna dansat kunde man se en onaturligt frisk ring eller onaturligt glest växande gräs.
Ibland kunde ringen bestå av svampar.
Att uträtta sina behöv i denna ring kunde leda till sjukdom och olycka.

Deras främsta roll var sjukdomsalstrare. En person som var sjuk kunde ha fått älvorna "blåsta" på sej. Blåste man med en blåsbälg på den sjuka personen så blev denne kvitt sin sjukdom.

Umgänge mellan en människa och en älva kunde leda till rättsfall.
Karin Svensdotter stod inför rätta år 1656, då hon bekände att hon fött sju barn åt Älvakungen.

Älvorna är etymologiskt med alver som förekommer i nordisk mytologi.
Älvor förekommer rikligt i dansk folktro där de kallas elverfolk eller ellefolk.

(Källa: wikipedia)

Annons:
Fjäril
2012-01-31 21:00
#1

Va fint du skriver Mia.

Dessa underbara Älvor! Jag älskar Älvor.

Jag möter dem ofta i mina meditationer och när jag healar Moder Jord så är jag en liten älva som dansar runt Kyss

Sajtvärd på Övernaturligt

[mia-38]
2012-02-01 05:43
#2

Tack…

Men jag har alltid förknippat Älvor med nåt fint..men läser man så kunde de alstra sjukdomar på folk…..Hmmm..

Ghosthunter
2012-02-01 18:47
#3

Åh, jag skulle så gärna vilja se Älvor som dansar på en dimhöljd äng en mycket tidig sommarmorgon. Jag tror jag ska spana lite efter det till sommarenGlad

Ett dåligt skämt: Om det finns Älvor, finns det inga tolvor då?Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Norpan88]
2012-02-12 09:41
#4

Jag träffat dom i finska skogarna när jag var liten. Skrivit flera dikter om dom också. Här kommer en:

ÄLVORNAS DANS

Ser du de visa stenarna

och deras välvävda mossa

Ser du det vackra djupet i min skog

Ser du älvorna som letar efter en solig plats

där de kan kan dansa

Kanske kan du inte se dem som jag

Kom följ efter mig och jag ska visa dig

De är formade av dimma

och de räds inte mig

Jag har fått iklä mig deras skrud

och fått tillåtelse att dansa

med i deras dans

[mia-38]
2012-02-12 09:43
#5

Vacker dikt Norpan.Skrattande

Jag önskar att jag får se nån älva nångång…

Ghosthunter
2012-02-12 09:43
#6

Ah, fin dikt och så spännande att du har sett dom!!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[dandamimm]
2012-02-12 09:48
#7

På en av platserna där min häxcirkel träffas brukar de vara synliga, vi är flera som sett dem där…

Jag upplever att om man spenderar mycket tid i skogen, och då menar jag inte marchera kring som en tokig, utan att sitta på en sten ligga på marken, prata med träden osv. och dessutom är öppen för det som vi inte vanligtvis ser så kommar man få se en massa oväntat. Det finns så mycket mer än Älvor och annat som finns nedtecknat.

walkinbeauti
2012-02-12 09:54
#8

Fint skrivet Mia och vilken vacker dikt Norpan.Jag brukar inte möta dessa mer än förnimma,är den som ser andevärlden men Älvor,tomtar,troll osv känner jag bara av och ser för mitt inre men inte med fysiska ögat som andevärlden.

Men hoppas innerligt att få se även dessa med blotta ögat nån gång Glad

[dandamimm]
2012-02-12 09:55
#9

Du kanske skulle tomta runt i mina skogar lite WB. Här verkar alla se…

[mia-38]
2012-02-12 09:57
#10

Då vill jag med tomta runt lite i din skog dandamimm…..SkrattandeJag vill gärna med se dessa vackra varelser.

[dandamimm]
2012-02-12 10:03
#11

Det konstiga med detta stället är att det är en väldigt publik plats, alltså många besökare av olika slag inte alls undangömt. Men energierna är väldigt höga och häxarbetet är väldigt lätt här.

En trollkvinna berättade för mig att vi inta var de första som kom dit av vårt slag, häxor då förtydligade hon… Platsen har använts som gravplats bland annat och det finns heliga källor i området så en gammal kultplats som använts av både människor och skogens väsen som jag uppfattar det.

walkinbeauti
2012-02-12 10:06
#12

Det vore inte så dumt Danda,vi kanske skulle tomta runt några stycken men se dom det tror jag inte jag gör har nog inte just den gåvan konstigt nog med tanke på mitt fysiska seende av andar,skumt till tusen Förvånad

Däremot förnam jag en tomte på gården som pilade förbi sovrumsförnstret men enbart för mitt inre seende tyvärr Rynkar på näsan

[dandamimm]
2012-02-12 10:13
#13

WB: Det där med seendet är nog olika, det har du rätt i men att förnimma för sin inre syn är ju också bra. Många får ju ingen kontakt alls. Jag tror det är som med medialitet och andekontakt man upplever det helt enkelt olika.

Annons:
Ghosthunter
2012-02-12 18:43
#14

Jag tror jag ska prova detta med att sitta helt ensam i skogen en hel natt som danda har sagt innan….då kanske man kan uppleva nåt?….och om jag uppfattade det rätt så blir man mer öppen och observant i framtiden också…eller har jag fel, danda?Obestämd

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[dandamimm]
2012-02-12 18:59
#15

Ja, det är ju så jag tror det är men det finns säkert de som inte håller med mig om mina framtidstankarFlört

Ghosthunter
2012-02-12 19:49
#16

Okay, men jag tror att det kan stämma…..för man kan ju öva upp sina förmågor på andra sätt, så detta borde ju funka också!!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

webbsmurfen
2012-02-21 09:32
#17

#4

Hej Norpan88

Intressant, och fin dikt..

Jag skulle gärna vilja veta lite mer angående dina möten med Älvor, och det är

Hur betedde de sig? Var/blev de rädda och gömde sig eller såg de inte dig när de dansade runt?

Om du pratade med dem frågade du då hur de ser på oss människor

#14

Kanske inget jag rekomenderar.. Du lär få en kraftig förkylning om du sitter där ute helt själv. Och känner jag saker och ting rätt så lär ingenting hända första natten.. Du får nog ta med ett tält och spritkök

Det som kanske är bäst är att välja ut en glänta någonstans.. Kanske en naturlig äng.. Meditera en smula och slappna av. Låt de komma till dig, för det lär de göra så småningom. Även om de är skygga så är de även ganska nyfikna

[dandamimm]
2012-02-21 10:21
#18

#17 Varför skulle inget hända första natten? Det beror väl på en massa olika saker hur snabbt det går att få kontakter av detta slaget.

webbsmurfen
2012-02-21 10:28
#19

#18

Därför att det sällan gör det. Man går och spänner sig och väntar på att saker och ting skall ske. förväntan är hög etc. Sker det däremot första gången så är det underbart förståss.

Tanken är väl även den att när man får kontakt för första gången, har det varit en smula spontant, man har inte varit med på att det skulle ske.

[dandamimm]
2012-02-21 10:50
#20

Men även om man måste vänta till andra eller tredje tillfället eller vilket det nu bliva månde i ordningen så måste man väl börja på nummer ett… Svårt att komma vidare annars. Jag vet att många tycker det är svårt och lite otäckt att vara ensamma i mörkret men då kanske man kan komma över det iaf.

Annons:
webbsmurfen
2012-02-21 11:41
#21

Det har du rätt i förståss!

Upp till toppen
Annons: