Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketthimlafenomen
Läst 5064 ggr
[mia-38]
0

Vad är en solstorm?

Vi har ju hört så mycket nu om just solstormar.
Men vad är det egentligen?
Och vad har det för konsekvenser för jorden?

Nån som vill berätta?

powerofthebass
0

en sostorm består utav energier , som kan ha stor påverkan på tekniken här på jorden

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Magi-cat
0

här är en länk från DN om den senaste:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varning-for-solstorm

Det rör sig om en geomagnetisk flare från solens corona.

Dessa kommer i olika intervaller, ibland mer ibland mindre.

De kan ställa till med störningar i elektroniken. För några år sedan anses de ha förorsakat ett väldigt stort strömavbrott I USA.

Och så ger de väldigt vackra norrsken….

Ett helt naturligt fenomen, men eftersom så mycket går med elektronik numera, så blir samhället mer sårbart än förr.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
0

Ja, bra beskrivning av Magi-cat. Sen vill jag också säga att solstormarna gynnar spökena….dom får energi av det för att manifesterasFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[mia-38]
0

Det är ju inte bra om det slår ut elektroniken.
Men har det gjort det än nånstans?

Ghosthunter
0

Jo det har hänt ett flertal gånger. Jag kan inte dra upp nåt exempel just nu…men visst har det häntFlört

Värmland"

Magi-cat
0

det är sånt vi får leva med…..felet är att vi är så beroende av elektronik som är för känslig…..

Underbart månsken just nu…..alldeles silverljust ute….

felixhaljeskog
0

Sen blir väl solstormarna mer effektiva beroende på hur många solfläckar det finns eller hur det nu är väl?

i filmen Knowing  sker det en enorm Solstorm som utplånar allt liv på jorden, men om det verkligen kan ske en sån effektiv Solstorm vet jag inte :P (Riktigt bra film btw)

Rumblebee
0

Den största solstormen hittils skedde 1859 och var så pass kraftig så att den gav ifrån sig ett så pass skarpt ljus så att man kunde läsa tidningar i det, det slog även ut telegrafer

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2008/06may_carringtonflare/

#7 Det stämmer, antalet solfläckar påverkar hur pass kraftig storm det blir.

Det är nog möjligt att en Solstorm kan vara så pass stark så att den kan ta död på i alla fall en del jordiskt liv, förutsatt att den är tillräckligt kraftfull och att jorden är mitt framför så att det blir en 'bulls eye'. Fast tydligen är det ett väldigt osannorlikt scenario, och att jorden blir allvarligt skadad av en asteroid är mer troligt.

Såg också den filmen när den gick på tv för en tid sedan, håller med om att den var bra, och lite sorglig. Men slutet var lite väl konstigt Obestämd

felixhaljeskog
0

#8 Men är det inte ganska många solfläckar på solen just nu? Det har ju vart ganska mycket aktivitet på solen på senaste iallafall.
Menar du när solstormen tar kol på allt eller när barnen hamnar på en annan planet? :P om du menar de med barnen så håller jag med :P

Rumblebee
0

#9 Hehe, ville inte spoilera filmen för eventuellt nyfikna, men det är när barnen, och andra invigda människor, blir tagna till en annan planet :P Men antar att det är som en regel.. att 'jorden går under' filmer måste ha ett gott slut hur otroligt det än kan vara, för uschamej om jorden gick under i en film och inget överlevde Förvånad

Försökte ta reda på just varför det uppstår solfläckar men känner att jag inte riktigt orkar med det just nu, men googlade fram lite, och det har att göra med solfläckscyckeln som antingen inträffar vart elfte år cirka, eller om det var att det varade ungefär så länge Obestämd Kanske någon inne på astronomi.ifokus kan svara bättre *skratt*

felixhaljeskog
0

#10 hehe aa, tycker de e synd med t.ex. miljö filmer som t.ex. Day after tomorrow, tycker inte de ska va lyckliga slut, då kanske folk tar de mer seriöst :P

ja på astronomi finns de säkert många som kan mycket om detta

Magi-cat
0

"förr" så var dt solfläcksmaximum vart elfte år, ganska regelbundet. Nu har jag läst att det inte sker med samma regelbundenhet, vad det nu kan bero på.

En del säger att det är påverkan från Solens mörka tvilling….

HellviHumle
0

Vi hade solfläcksminimum för nå't år sedan och nu ökar antalet fläckar några år. Sedan avtar de i antal igen.

HH

Magi-cat
0

hittade detta på crop circle mysteries…

• Crop Circles-UFO's-Ancient Mysteries-Scientific Speculations This could be a good omen for Valentines day - Last Friday, the sun threw off a slow-moving coronal mass ejection, or CME — in the shape OF a heart, no less. "A preliminary model run predicts this CME will arrive, appropriately enough, on Valentine's Day," NOAA reports. So if you're out with your Valentine tomorrow night the 14h OF February, particularly in Scandinavia or Canada, watch the skies. Even if the earth doesn't move for you, the aurora might glow. - Happy Valentines Day to one and all wherever you live on this planet OF ours with much love from this Sun OF ours!

Magi-cat
0

här är "översättningen", så obegriplig som Bing-översättningnar brukar vara! SkrattandeSkrattande

Detta skulle kunna vara ett gott omen för smelled dag - förra fredagen, solen kastade ut en långsamma Solkoronans massa Utmatning eller CME – i form av ett hjärta, inte mindre. "En preliminär modell kör förutspår detta CME kommer, lämpligt nog, på alla hjärtans dag," NOAA rapporter. Om du ut med din Valentine morgon kväll den 14 h i februari, särskilt i Scandinavia eller Kanada, så titta på himmel. Även om jorden inte flyttar för dig, kanske aurora glöd. -Grattis smelled dag ett och alla oavsett var du bor på denna planet vårt med mycket kärlek från denna Sun vårt! (Översatt av Bing)

Ghosthunter
0

Det är lättare med engelskan än översättningenTungan ute

Värmland"

Rumblebee
0

Hehe, låter nästan som att det är Yoda från starwars som har gjort den där översättningen *skratt*

Magi-cat
0

#16 "grattis smelled dag ett och alla" Skrattande 

Oklart men välment!

Ghosthunter
0

HahaSkrattande

Värmland"

Cristine
0

Forskning pågår om dess inverkan på den mänskliga kroppen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

HellviHumle
0

Ännu en länk om solstormar. Finns på Illustrerad vetenskap.

HH