Spöken i vårat hus...
Hej hej 
För ungefär två år sen bodde jag med min pappa och min familj där i nyköping (har skilda föräldrar) och då bodde vi ute på landet. Och vårat förra hus hade då varit ett ställe där man betalar räkningar (eller nåt liknade) som fanns för jätte länge sen, och det rummet som man betalade räkningarnarna i var massagerummet (min bonus mamma är massörska), och varje gång hon masserade kände hon som att någon gick runt där inne men det var ingen där, så till slut så ringde hon sin kompis som kan se och prata med spöken (ni förstår vad jag menar?) och då hade hon sagt att det var en gammal gubbe som hade dött i massage rummet (alltså det gammla betalningrummet). Han dog av att han inte fick något vatten (alltså han törstade ihjäl). Sen var det en till som hade dött på våran baksida. Han dog av att han inte fick mat (alltså han dog av svält). Och då sa den där kvinnan som kunde prata och se spöken att i massage rummet skulle vi sätta ut en tallrik med vatten och på baksidan skulle vi sätta ut en tallrik med en macka, och det var vinter så alla fåglar hade flyttat söder ut. Men tro det eller ej men nästa morgon var det ingen macka eller vatten kvar…
/ Miranda
Hmmm känns mer som en spökhistoria faktiskt :)
Inte sannolikt att två människor dött av just törst eller svält i just erat hus.
#1 haha :)
vårat förra hus. Men det var ju inte direkt på samma dag heller :P…
/ Miranda
Håller lite med #1 där, sen finns det ju faktiskt fåglar på vintern också :)
Mackan är mkt möjligt att något djur ätit upp om den stog utomhus?
Men vattnet kan det vara "den döde" som druckit upp.
Blev det lugnare i rummet efter att hon ställt dit vatten?
#3 Jag vet, tycker jag också men sen den där 'kvinnan' hade sagt att den hade förvunnit, för dom kommer ju tillbaka senare :)
4# Ja, det blev lugnare
/ Miranda
Det är ju bra att kunna hjälpa dom, för bara h*n fick i sej lite vatten kanske h*n fick ro och kunde vandra över till andra sidan (det kan ju faktiskt varit fler) :)
#6 aa :)
/ Miranda
#6 Och det var enda gången det förekom vatten i det här huset? Om "den döde" hade valat hade han ju kunna ta en klunk ur ett glas när som helst.
#6 Första gången i det rummet ja.
/ Miranda
#8# Precis.
#6# Om huset är så gammalt så kan jag garantera dig att det förekommit vatten i det rummet mängder av gånger tidigare.
Så du menar på fullaste allvar att sedan den här personen dog har ingen någonsin tagit in vatten i rummet där man betalat räkningar eller fått massage? Det köper jag inte. Låter som ett rum där man kan behöva ett glas vatten ibland.
Men det är ju iofs inte relevant med tanke på att påståendet om ett spöke är så dumt från början.
#11 sa jag att jag tvingade dig tro på det eller?
Och plus så vet jag inte exakt, okej man kanske liksom gick in ditt och tog ett glass med vatten och drack där inne men jag menar att det har stått över hela natten
/ Miranda
#12 Nä, det sa du inte. Men varför tvingar du dig själv att tro på det?
Tänk lite logiskt istället: Ingen har någonsin kunnat bevisa att det finns andar, spöken eller nåt liknande. Om du är säker på det här måste du ju gå till tidningarna! Det blir en världsnyhet!!
Jag tror så här: Tanten som "såg" spöken hittade på eller fantiserade, mackan blev uppäten av djur (antagligen fåglar) och vattnet dunstade. Om du är nyfiken kan du ju ställa ut en ny tallrik med lika mycket vatten. Om "anden" gått vidare borde vattnet finnas kvar …
#12 Jag tvingar inte mig själv att tro på det heller, jag sa inte ens att jag trodde på det.
Wow, alla som har sagt att dom har ''sett'' spöken är ju världskända, och jag vill inte ens. Sluta gör det här till värsta grejen.
Så du tror att hon bara driver med oss för att hon ska ha kul? jag tror inte det. Så skulle jag i alla fall inte ha gjort med mina vänner. Och vi äger inte det huset längre vi flyttade ut därifrån för typ två år sen. Och allt vatten kan inte dunstna bort på en natt?.
/ Miranda
#13# Ta det lite lugnt, ibland bör man faktiskt tänka på ålder på den man diskuterar med.
Jag älskade också halvsanna späkhistorier när jag var i början av tonåren och man måste få ha lite spänning.
#14 Ok, bra om du inte tror på det!
Jag vet inte om hon driver med er eller är övertygad om sin förmåga själv. Många är ju tyvärr det. En tallrik med vatten kan nog dunsta över en natt, beroende på luftfuktighet, temperatur osv … En tallrik har ju större yta än ett glas och dunstar alltså fortare.
Försök tänka lite kritiskt… Det vinner du på!
#15 Det gjorde jag också! Tur då att det fanns folk som berättade hur världen egentligen ser ut! Annars hade jag kanske fortfarande gått runt och trott på spöken, andar och UFO'n. Och hur hade det sett ut? =)
#16 Det var vinter ute, så det var ganska kallt.
Jag har inte heller sagt att jag inte tror på det.
Du verkar som en otroligt tråkig människa… Och jag vet, det finns inga bevis på att andar och spöken finns men det finns inte heller bevis då på att dom inte finns!
/ Miranda
#17 och om du endå inte tror på andar eller spöken varför är du ens i det här forumet dårå?, sånna männsikor som du irriterar mig.
/ Miranda
#17# Ja hu, hemska tanke. För mig så kom det sunda förnuftet med åren, en del kan nämligen ha lite spänning i den åldern och ändå tänka själva som vuxna, andra kanske behöver folk som berättar det för dem för att de som vuxna ska inse sånna saker :)
#15 det är faktiskt roligt med sånna historier :)
/ Miranda
#18 Om du menar att jag är tråkig för att jag inte är lättlurad så får det väl va så.
Den där gamla klyshan med att det inte finns bevis för att spöken inte finns funkar ju inte. Tills ett bevis för att spöken finns kommer, så bevisas det ju varje dag att dom inte finns. Eller hur? Bevisbördan ligger hos den som kommer med påståendet.
Och tro mig, om nån kan visa att spöken, andar eller annat finns så skulle jag bli superglad!
MEN man kan inte tro på saker bara för att man vill!
#22 Nej det var inte så jag menade.
Det kommer ju bilder på andar och spöken varje dag, eller det är åtmistonde vissa som är seriösa bilder. Då kommer det upp lika många bevis som bevis för att det inte skulle kunna finnas spöken.
Men du har ju liksom inte ens försögt att hitta nåt?, har du tittat på sånna program t.e.x?
Vem säger det?.
/ Miranda
Hur vet du att det är seriösa bilder?
Jag var otroligt intresserad av övernaturliga fenomen när jag var yngre, men tyvärr blev jag bara besviken hela tiden. De bästa "bevisen" för nåt övernaturligt visade sig alltid vara fejk. Och en sak störde mig; Om det nu finns spöken som folk säger, varför finns det INGEN seriös forskning i ämnet. Slutledningen blev att det inte finns spöken.
Så det var ju inte jag som var tråkig, utan verkligheten.
Man märker oftast det, tex dom bilderna som kommer med i nyheterna tittar ju forskare igenom dom bildern.
Det finns visst forskning om t.e.x aliens. Och som en fråga jag ställde innan.. OM DU INTE TROR PÅ SPÖKEN ELLER NÅGOT SÅNT, VARFÖR LÄSER DU DET HÄR DÅ?, kan du svara på det?.
Jag ha fortfarande inte sagt att du är tråkig!. Och vet du varför du är en sån jobbig människa? för du låter inte andra tro på det dom vill och fantisera eller något liknade, för att allt ska vara verklighet, allting ska du veta, allting ska vara baserat på dig och vad du fick för uppfattning om saker och ting när du var liten!.
/ Miranda
Jag har aldrig sett nån bild i nyheterna som inte direkt avfärdats som fejk… Visa mig gärna om du har nån!
Nej, det finns ingen forskning om utomjordingar. Det närmaste man kommer är väl SETI, där man söker efter signaler från civilisationer i rymden. Dom har ju tyvärr inte hittat nåt ännu.
Jag läser det här forumet därför att, som jag sa, skulle bli glad om det dök upp nåt intressant ämne. Dessutom är jag lite faschinerad av folk som tror blint på spökhistorier, tom i vuxen ålder.
Jag tror att du tycker att jag är en jobbig människa för att jag ifrågasätter din historia. Det är vanligt på det här forumet tyvärr. Folk lägger upp bilder och historier och frågar "vad tror du om det här?" Sen får man inte svara kritiskt.
Jag låter dig tro vad du vill (precis som med alla andra här). Men jag säger också vad jag tror. Stor skillnad mot vad du skriver om mig.
I USA har det kommit massor med sånna. Sök bara på yotube.
Finns det ju, i olika länder finns det. Behöver ju inte bara vara här i Sverige.
Så du tycker vi är dumma som tror på sånt här?…
Jag skrev aldrig 'vad tror du om det här?' och du får svara kritiskt, jag disskuterar bara.
/ Miranda
Men då gör vi så här: Hitta en film/artikel som du verkar trovärdig och posta den här, så kollar jag gärna på den.
Eh, nej. Det finns inte … Vart i så fall?
Nja, jag tycker inte ni är dumma. Jag känner ju inte er. Jag tycker att ni tror (om ni gör det) på dumma påståenden. Och framför allt verkar ni lägga allt kritiskt tänkande och rimlig reson åt sidan. Det förvånar mig.
Nej det skrev du aldrig, men om du lägger up ett inlägg får du ju vara beredd på att inte alla kommer hålla med dig, och att du kanske kommer att bli ifrågasatt. Eller i alla fall din historia.
Det finns ingen som säger att ni ska tro på andevärlden. Vissa gör det - andra inte, så kommer det alltid förbli. Men dom som tror på det, kan inte ni som inte tror låta oss vara?
Ursäkta om jag avviker från det du från början skrev om
Det var toligtvis första gången det togs in vatten till just den personen. Om dom från andra sidan skulle ta för sej av det dom ville skulle vi inte ha nåt kvar själva ;) Så dom är extremt artiga på det sättet att dom låter bli det som är vårat. Och vi försöker då låta dom ha sitt i fred oxå, men ibland kan en viljen själ behöva lite hjälp från oss.
Jag tror iaf helt på dej Mirre9898.
Låt folk tro på det dom vill :)
#28 Förlåt, Men jag orkar inte prata med dig just nu. Du får tro dom du vill jag bryr mig inte, Men du behöver fortfarande inte säga att det jag tror på är dumt.
#29 Tack, det var det jag menade :). Att vi tog in vatten till h*n i rummet :).
/ Miranda
Naiz: Nja. Så kommer det nog inte alltid att vara. Historien visar ju att fler och fler lever i verkligheten. Men jag dömer ingen eller så… Man får tro på vad man vill. Så länge det inte är nazism :) MEN en debatt är väl bra? Ni kan ju inte grotta in er här på forumet utan input från utanför "den andliga världen". Då kommer ni ju gå under! Mirre, det är lugnt om du inte vill diskutera saken mera. Jag hoppas bara att jag kanske sått ett litet frö av kritiskt tänkande i dig. Motarbeta inte om det fröet vill växa. Jag baserar mitt tänk utifrån vad jag faktiskt vet och vad som kan bevisas. (Kan låta tråkigt, det hade iaf jag tyckt när jag var runt 16-18 år.) Men jag har också ett öppet sinne. Så om du nån gång hittar en artikel eller film om nåt paranormalt som är mer än bara spekulationer eller sudd på en kameralins, så skulle jag bli superglad om du ville skicka den till mig. Tills dess, ha det fint! Peace!
#31 Hur gammal är du igentligen?
/ Miranda
Jag är gubbe=34.
#33 trodde du var lite mognare för din ålder och låta barn leva i deras fantasier, bara ett tips.
/ Miranda
Fast det är ju inte speciellt bra. Jag tycker det är bättre att barnen lär sig hur världen funkar på riktigt. Det kommer dom ha mer nytta av och risken att bli lurad eller utnyttjad blir mycket mindre. Sen är ju fantasi det bästa vi har! Utan fantasi skulle jag inte kunna sköta mitt jobb, göra min musik eller teckna. Men det gäller att kunna skilja på fantasi och verklighet. Många här kan inte det.
hur vet du att inte spöken finns?.
/ Miranda
Varför skulle jag tro att spöken finns? Spöken är påhittade av människor och myten hålls vid liv av människor. Det finns inga dokumenterade fall som styrker att spöken skulle finnas. Man kan lika gärna tro att Transformers finns på riktigt. Det är faktiskt till och med mer troligt. :)
OMG -.-'.
/ Miranda
Ja, jag säger detsamma. Visst är det konstigt …
Jag sa OMG om dig.
/ Miranda
Haha! Jag förstod det. Driver lite med dig bara … =)
Jaja … poängen gick fram i alla fall.