Olika orber
Putt…? Någon?
//Caroline

Tack för bilden, den var bra! :)
//Caroline

Det var så lite.
Jag och en vän hade roligt en kväll…
…Ville testa och se hur det blev.
Har några till bilder på vattenorber…men de ser alla ungefär lika dana ut.
DA

Kan man se orber med blotta ögat? Jag såg nämligen något vitt runt flyga förbi igår men vet inte vad det var… 
//Caroline

En del kan se orber med ögat. Men jag har aldrig gjort det.
DA
#7 Jasa, intressant… Då tror jag knappast att jag är en av dom som kan se det, måste ha varit nån illusion.
//Caroline
#9 Spännande, den har ju svans ju! ^^ Kanske nån orb-expert här på Spökbilder kan säga vad det är för Orb på den bilden? ;3
//Caroline
Så som jag tycker den ser ut är det ingen reflektion. Inte osm jag ser nu bara så där mitt i lunchrasten. Dessutom verkar den lysas upp av sig själv och vara i ett skuggigt område med tanke på vinkeln. Men vet inte fem hundra. Så som jag ser det iaf bara så här.
Okej, spännande. :)
//Caroline
#11 tror inte heller att det är en reflektion eftersom den inte har något att reflektera på. Dessutom är den tagen med en gammal mobilkamera då blixtarna inte alls var bra på mobiler.
9# tycker det ser ut som ett hårstrå nära linsen
#14 Jaså? Det kanske är det då…?
#14 Skulle ju kunna vara det… Hmmm…
//Caroline
en lite efterbliven fråga…. vad är en orob?

sweetluisa - Det finns inga dumma/efterblivan frågor. Utan frågor får man inga svar.
En Orb är en energi/ande från en annan frekvens/dimension. De är livsformer som kan vara den mänskliga själen eller kvarvarande energi från de som dött och lämnat sin fysiska kropp här på jorden. Andar föredrar ofta att gestalta sig i form av en Orb för att det tar mindre energi än ifall anden skulle gestalta sig som en avbild av sitt gamla jag. Ju mindre Orb, desto mindre energi.
En dammorb är en dammpartickel som lyses upp av blixten.
Och en vattenorb är vatten som lyses upp av blixten.
DA
så sådanna saker är andar ??? vet man om de är onda eller ej'?
trodde de var kamerablixt som reflekterade sig 

Nja, de flesta orber man får på bild är inga andar. Men vissa har lyckats. Vill inte säga så mycket mer om det då jag inte kan så mycket om ande-orber på kort. Ser inte skilnad själv.
Vet inte hur man vet om de är onda eller goda. Mitt svar skulle nog bli att man känner det innom sig.
DA
ok tack.

Hej Mollis, jag har också undrat lite över det, när vet man att det inte är ett dammkorn el dyl.. jag brukar få runda platta "orber" på massor av foton, men det är väl dem som kallas dammorber för det mesta, men så hittade jag ett par foton förra veckan med lite annorlunda typ av "orber". La ut den på ÖN men det väckte inget större intresse, kanske funkar det bättre här på Spökfoton (inte med det sagt att jag tror det är ett spöke:) Hoppas det inte spelar någon roll att jag suddat ut det som är omkring "orberna". Dom ser exakt likadana ut som på orginalbilderna. På båda bilderna är det det enda ljusfenomen som finns med på hela bilden. Skulle vara kul att höra om någon ser samma sak som jag (och min mamnma) innuti "orb" nr 2 :)

Om man tittar noga på prickarna (eller vad man ska kalla dom) i "orb 2" så sitter dom i formen av ett ansikte, det är det jag ser ;)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Både jag och min mamma såg oberoende av varandra ett hundhuvud sett snett nedifrån.. och lite likt vår gamla labbe som gick bort för en massa år sedan :)
En sak som jag tycker är konstigt är att man oftast bara fångar en DAMMORB på bid, inte flera. Borde inte dammet yra?
//Caroline

Ja det tycker jag också är lite märkligt,, det måste vara väldigt välstädat överallt :)