OT - Dom metamorfar! :-o
Hej
bara måååste berätta det här! :P
Mina Axoloter(skickar med en bild på dom) har alltid levt under vatten och är menade att göra det också, precis som fiskar med gälar. Sen förlorade dom större delen av gälarna i ett bråk med den nya pumpen. det var mitt misstag. trodde jag ordnat så det inte skulle vara nån fara. Men men….
Så fick dom en aggressiv sva,mp på det. och på det en parasit också. Blev tillsagd att ta dom till ett kar för sig för att parasiten eentligen inte skulle kunna leva på dom utan dom blev smittade av en annan fisk i karet. Skulle behandla honom själv då.
Sagt och gjort, flyttade på dom till en balja. det blev världens liv…och nu..nu…nu är Axel påväg att metamorfa sig till en landlevande salamander istället. han ska göra sig av med gälarna och utveckla lungor istället. XD
Coolt va?!
Han kravlar på sin lilla sandstrand med sina förtvinade muskler med gälarna mot kroppen, som en blind nyfödd kattunge.
Dom kan dock dö av det här, för att det är en sån kraftansträngning för dom. jag menar vem utveklar lungor på ett par dagar utan problem?!
Det här är väldigt ovanligt förekommande, men det hade ni nog redan listat ut… :P
Jag var bara tvungen att berätta det. Min senaste vecka har kretsat kring dom, mina barn! Att försöka rädda dom. och än är det inte över. Har inte sovit inatt för att jag suttit och hållit koll på dom.
Jobbigt att ha djur alltså. Hahaha.
Skriver väl och uppdaterar så småningom om han ser ut att klara det eller inte.
PS: på bilden är Axel den ljusa, han är lekustisk. Den andra är otel, naturfärgad dam. Såhär såg dom ut innan olyckan med gälarna. Fina va? =)
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Vad häftiga! Såna har jag aldrig sett förr. Hoppas det går bra för Axel nu då, och håll oss uppdaterade om hur han lyckas!
Jag har en kompis med albino-grodor. De är så j*kla äckliga!
Haha, albinos tycker jag är fräna. Axel är dock inte helt albino, han har lite pigment så han är lekustisk. En albino har röda ögon.
Njae, albino-grodorna är inte fräna, de är äckliga! Just som du säger, de där röda ögonen på vita, nästan transparenta grodor… inget jag föredrar.
Okej, tycker du grodor annars i allmänhet är lite läskiga eller? Jag kan förstå varför man tycker Albinos är lite läskiga.
Nej vanliga grodor är inte alls äckliga eller så, de är faktiskt fina. Men just albinos är riktigt äckliga att se på.
Va fina!
Men det är gansk ovanliga att ha som husdjur va?
Tror dom är utrotningshotade…
Me vad bra att du tar hand om dom
Lycka Till!
ooch hoppas dom klarar sig…
Gillade grodor som barn men tror jag hållt på för mycket med dom. Finner dom lite otäcka idag, vanliga grodor utomhus alltså. Kan med en gång minnas känslan av grodägg mellan fingrarna. :P
Jo dom är utrotningshotade. Dom är vanligare förekommande i fångenskap nu än i vilt format tyvärr. P.g.a. föroreningar i sjöarna i mexico som dom härstammar från.
Har varit lugnt nu ett tag i akvariet men Otel har satt igång igen och ser att Axel börjat flämta mer nu. Tror inte dom har egentligen svårt att andas under vattnet när dom tillåter sig att göra det. Är det här metamorfning så är det nästan en medveten process som det verkar. Dom tvingar sig upp på land och sen sker resten automatiskt. Men är osäker på om dom verklien morfar ellerom det helt enkelt var kraftiga protester över miljöbytet.
Vi får se helt enkelt. Bäst för dom att förbli vattenlevande djur. Men lite nyfiken är jag ju på en metamorfningsprocess. vet dock riskerna med den processen. Dör dom inte under förvandlingen så säger siffrorna att dom får ett kortare liv på längre sikt.
Hoppas det går bra!
Men var köpte du dom och hur kom du fram till att du ville ha axoloter?
Bara nyfiken…
Jag köpte dom på djurmagasinet i Umeå. Jag blev så kär i dom när jag såg dom och helt ärligt tänkte jag att det vore ju nåt att visa för polarna. :P
Ångrar inte en sekund att jag skaffade dom. Dom har gett mig sån glädje. ikväll är det iaf livat i karet. Måste nog ta ur ännu mer vatten. Båda är uppe och går då och då nu. Gälarna har helt klart krympt och tycker Otels ljusare fläckar har blivit ännu ljusare än tidigare. Spännande det här., Men är så orolig för deras hälsa och psyke. Dom är superstressade och Axel kämpar så han blir alldeles röd om armar och ben och dom ser uppsvällda ut. =/
Gott tecken dock att dom äter. =)
Vad fräckt. Ta gärna fler kort och lägg ut på de nu efter "förvandlingen" 

Jag pratade med min mamma om detta. Hon sa att när hon hade sådana, så om man la i någon sten, så att dom kan vara ovanför ytan, så fick dom lunger ist.
// Dodat :)
Ja det är nog inte så enkelt tror jag utan det ska vara en situation där dom känner att dom måste metamorfa för att överleva. typ för lite vatten så dom måste flytta sig till en annan pöl eller så. Men mina ändrade sig som tur var. är glad att dom fortfarande är vattenlevande små odjur. =) Och gälarna har läkt fint sen olyckan med pumpen.
Blev sugen på att skaffa sådanna nu ^.^ men jag har inte pengar till allt tillbehör just nu >.>