Det sägs att...
man inte kan fota orber utan blixt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hej.
Har aldrig hört att det inte skulle gå att fota utan blixt. Däremot så underlättar det att ha bra blixt. Antar du syftar på de "vita" orberna.
Jag har inte fotat orber på ganska länge (dock nån gång på sistone iaf) så jag skickar upp en bild jag visat förut (sry). Den här grå-svarta orben fotades utan blixt om jag minns rätt.
MVH
Woozy
Hallå!
Har aldrig sett en grå-svart Orb förut, det var alldeles nytt. Kul!
Hej.
Har sett vita, grå, (grå-svarta) och transparenta orber med "blotta" ögat förut (dock så kan jag inte se orber längre med blotta ögat). Det finns de som sett rosa orber, röda orber, gröna orber mm mm.
MVH
Woozy
Vad jag förstår så behövs det bara att man har ett ljusflöde bakom sig, oavsätt om det är en fotolampa, blixt solen osv.
Allt handlar om ljuskänslighet. Så #4 jag kan bara hålla med dig. IR funkar ju oxå, men de orberna blir "alltid" mindre än de som fotats med blixt etc. Om det har med "tätheten" i orben att göra, vet inte jag.
täthet = energi-innehåll
MVH
Woozy
Ta en titt i Exif:en så märker ni att bägge bilder är tagna med blixt.
Är dom??
Det trodde jag inte för jag hade för mej att jag jag tog bort blixten.
Det jag gjorde var lägga in dem i Picasa för att göra dem ljusare.
Klockan var närmare 12 på dagen när jag tog dem, då använder man inte blixt, och eftersom de var så mörka, så ljusade jag dem i picasa,men egentligen spelar det ingen roll alls då det viktiga var visa för medlemmarna hur rummen låg. Jag upptäckte orben en lång stund därefter och tyckte det var en kul grej. Jag vill inte bevisa något, var bara nyfiken.
Jag gjorde flera bilder bara för att visa läget på rummen
I autoläge väljer kameran blixt om det brhövs och innomhus nästan som regel. Jag vill inte heller bråka om blixt eller inte jag bara kollade bildinfon och berättade vad som fanns i den. Men om man nu får en Orb utan blixt så är det ju mycke mer intressant att spekulera i vad det kan vara.
Visst har du rätt i att kolla EXIF:en. Det är därför jag inte brukar ta bort den från informationen av bilden. Jag får helt enkelt skylla på disträhet, lathet whatever att jag inte tänkte på det EXIF:en.. 
MVH
Woozy
Ägd.
Dammmmmmm