Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: filmfoto
Läst 2681 ggr
Zadeira
0

upphovsrätt, vad gäller?

Satt här och funderade lite på det här med copyright och upphovsrättlagen, och läste Pernillas artikel om just detta. Men jag fick ingen klarhet i min fundering….

Är alla bilder copyrightade? Det står på vissa ställen att "vissa av bilderna är copyright", men är inte alla det egentligen? Och framförallt, hur vet man i så fall vilka det är….

Och sen undrar jag lite över hur noga det är med som youtube, de filmklippen där… Hur många av dem har egentligen tillåtelse att visa materialet de gör? Och om man tar en stillbild (typ print screenar) på en bild därifrån, får man då använda den?

Och alla dessa kända spökfotografierna som cirkulerar i böcker och överallt på nätet… vem äger egentligen dem? och hur får man lov att använda dem?

Jisses vad mycket funderingar jag fick om bilder, och jisses vad jag inte orkar leta fakta själv idag Skrikandes

capodeicapi
0

Copyright är enkelt så länge du håller dig borta från USA. Så fort du tar en bild har du fullständig Upphovsrätt till bilden.  Det innebär att ingen annan har rätt att använda bilden utan ditt medgivande.

Du kan avsäga upphovsrätten genom att du sälja bilden. Det finns dock dolda fallgropar på vissa internet-siter där användaravtalet säger att du avsäger dig upphovsrätten.

N.B bilden behöver inte vara märkt för att upphovsrätten skall gälla.

Capo