Dammorber och ?
Hej. Jag var hos svärföräldrarna när jag såg att man kunde se damm med blotta ögat i solljuset som sipprade in genom fönstrets glipor. Jag ville helt enkelt se hur damm kan se ut. Eftersom jag visste att det fanns mkt damm så fotade jag kanske 8-10 bilder. Min erfarenhet av de dammbilderna kan vara väldigt lika det "energi-orber" som folk fotograferar.
Man kan säga att det är hårfin skillnad mellan damm-orb och förmodad energi-orb.
En annan erfarenhet rikare blev jag när jag såg att det var omöjligt att bara fotografera ett endaste dammkorn. Hur mkt jag än ville så blev det minst två st damm-orber/korn på bild.
En annan sak som jag funderar på är vad det inringade kan vara. Vad jag vet så fanns det inget i lägenheten som kunde ge den reflexen. Givetvis så kan jag ha missat ursprungskällan, men jag letade efter den som en tok utan att hitta den.
Vad tror ni gott folk?
MVH
Woozy
Woozy - När det gäller Orber så är det många gånger svårt att bedöma vad det är. Jag tror mer på riktigt ljusstarka orber, som tycks lysa av sig själv, som äkta andeorber. Och dom man ser tydligt med blotta ögat är ju också ganska säkert. Men åter igen…det är för mycket spekulationer och teorier som gör att man inte vet riktigt vad man ska tro. Men jag är öppen för olika teorier!!
När det gäller den inringade saken i taket….du såg alltså inte den när du tog fotot eller överhuvudtaget?? Om inte, så är det lite mysko!
Kan ju vara en tillfällig reflextion i samma ögonblick som du tog fotot eller nåt konstigt med kameran.
Ibland önskar man att man vore expert på fotografering..!!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#0 Går det att få se hur rummet i sig ser ut? lite svårt att gissa vart speglingen kommer ifrån utan att de något att koppla det samman med.
Nej jag kunde inte se det med "blotta ögat". Det enda jag såg var dammpartiklarna som syntes i solljuset.
Jag ska se om jag har kvar bilderna i mobilen, dock så tror jag att jag kastat de. Jag kollade mkt noga efter saker som kunnat ge reflex som denna men inte kunnat hitta det. Två teorier kan ju vara att 1. Jag missat att se "förklaringen", 2 ett mkt avlångt dammkorn.
Dock så har jag aldrig sett så långa dammkorn, men väl korta hårstrån. Fast jag förstår inte hur ett hårstrå skulle kunna flyga upp i taket. Det fanns inget korsdrag eller liknande.
En sak som gör att jag blir lite osäker när jag fotar med mobilen är att trots äkta xenon-blixt, så är den mkt svagare än på en vanlig pocket-kamera. Hur som helst så ville jag ge ler lite huvudbry 
(jag köpte en SE Satio och håller på och lär mig den, därav lite bilder från mobilen).
MVH
Woozy

varför kan inte man se orber med blotta ögat, utom bara med kameror med blixt eller nightvision?
Man kan visst se orber IRL.
Woozy

tavlor ger reflexer med den formen i tak och på väggar. men det behöver inte vara från blixten