Teori angående spöktid.
Jag kom att tänka på en teori om varför man säger att vid 00 så är det spöktimme. i usa säger ju en del 03. Vad jag förstått har det att göra något med Jesus. Men fråga mig inte vidare för mer än så minns jag inte om det. Om annat har jag för mig att de förklarar det i "Paranormal State".
Men jag funderade på just over 00 som kanske är den mest kända. Kan det vara så att man brukar säga att det är spöktimmen för då är tiden varken eller eller. Det är varken natt eller morgon. Ett mellanting mellan dagarna och tiderna på dygnet. Var av jag kan dra tron till att även att barriären mellan de olika planen/världarna om man så önskar kanske kan anses som tunnare. Varav har vi möjlighet att märka/se/uppleva mer paranormalt.
Eller vad tror ni om denna teori?
"vanligaste" spöktiden torde vara 03-05 lokal tid då de flesta dör i sömnen.
MVH
Woozy
Jag skulle vilj tycka att spöktimmen på natten idag har med tv att göra. Då eftersom de flesta barnförbjudna skräck och spökfilmer går sent på kvällen/natten. Paranormalitet kan upplevas dygnet runt och inte på nån viss tid på dygnet.
Sen var den så kallade spöktimmen har sitt säte och grund ifrån vågar jag inte spekulera mera i.
Den här texten hittade jag på Wikipedia.
"Natten är förknippad med en stor mängd folkliga övernaturliga föreställningar. På natten härskar onda väsen medan gryningen, och ljuset driver dem bort. Att troll spricker när de träffas av solstrålar och att Vampyrer inte kan vistas i ljuset är vanliga motiv i sagor och populärkultur. Spöktimmen eller midnattstimmen är särskilt förknippad med övernaturliga fenomen som spöken och gengångare. Vid den tiden kunde man enligt folktron även sluta kontrakt med djävulen."
själv har jag alltid uppfattat runt tre som midnatt, dvs då det faktiskt är som mörkast. Men namnet den fått är mer vargatimmen.
finns mer information om man går in på http://en.wikipedia.org/wiki/Witching_hour om man nu vill läsa mer
tanken om att det är tiden mellan två dagar kan jag kanske hålla med om till viss del, men då är man bunden till klockor (24h). desto värre borde det i sådana fall vara i skymning och gryning när det varken är dag eller natt.
Det tycks finnas lika många teorier om tider som spökintresserade. Vet inte vad jag ska tro. Personligen har jag haft mina upplevelser när som helst på dygnet. 
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
"Det tycks finnas lika många teorier om tider som spökintresserade."
Klart det gör! Vad hade annars varit poängen med att gräva ner sig i ett ämne utan klara definitioner :)
Jo. Jag tänkte mest i folktross väg. För mig är det liksom något gammalt man sa förr. Så min tanke var att det kanske kunde vara något liknande som drogs till det hela. Fann det lite trovärdigt ifrån en folktross linje.
Men så klart vet ju även jag att det sker när som helst. För min del brukade det vara mest aktivast efter 2 hos mamma. Hos farmor vis 20. Kanske det mest beror på andar/energierna ;P
Min värsta upplevelse skedde kring 17-tiden hemma hos mig, alltså vid middagstid. men jag tror jag håller med Uffe om detta med TV litegrann.
Sen har det säkert startat med att vi är rädda för just mörkret. Vi är underlägsen många rovdjur i mörkersyn och känner oss därför underlägsna i mörkret eftersom vi inte kan se och inte kan försvara oss. Så om man nu skulle placera en möjlig "spökhändelse" någon gång under ett dygn vill man ju gärna tro att det händer på natten för det är mest normalt att vara rädd då och man känner sig sårbar. Och ska man då gripa efter ett halmstrå och sätta en tid på det tar man ju den tiden som är mest utmärkande, och vilken tid är mer utmärkande än just skiftet från 24-00?
Ha en bra dag! // Pernilla
Ja, och jag bedriver mina spökjakter under nattetid och det är ju förenligt med en av de viktigaste "spökjaktsregeln". Jason Hawes i T.A.P.S förklarade att en viktig aspekt i detta är att man lättare kan se spökena på natten…..som att jämföra med en ficklampa, då man ser ljusstrålen mycket bättre i mörker än dagsljus. Sen sa han något om att gränsen mellan våran dimension och spökenas är tunnare på natten…därför har dom lättare för att "bryta igenom" (orsaken till detta vet jag inte) Men det ligger mycket i dessa 2 teorier och jag tror på det.
Sen tror jag att han sa att mellan 00.00-05.00 ska vara den bästa tiden om man vill uppleva något (lite osäker, men jag tror han sa denna tiden)
/Fredrik
Värmland"
Jag vet faktiskt inte vad jag tror, men att det är vid 00.00 för att det skulle vara ett inget mellan två dagar tror jag inte på eftersom tiden är påhittad av människan - Men att det kanske är en slump om det skulle vara så att spöktimmen är runt 00.00 av någon anldening så är det en annan sak.
Som någon skrev att dom tror att spöktimmen är mellan 03.00 -05.00 för att dom flesta som dör i sömnen dör då tror jag har lite att göra med att man har sin djupaste sömn då, att organen "ligger i vila" - Det är min teori, men det skulle vara kul rent forskningsmässigt om någon annan har någon annan teori..
Jag tror att det "spökar" lika mkt hela dygnet, men det är kanske oftast sent på kvällarna/nätterna folk uppfattar de för dom är nerstressade och lugna, för folk jobbar ju oftast på dagarna, går i skolan osv..
Hej.
Självklart så "spökas" det på dagtid oxå, men det dränks ofta pga yttre förhållanden, tex trafik etc. Här så bryr "de" sig inte så mkt om, om det är natt eller dag, men hade jag varit ett "spöke" och haft det svårt att göra mig lyhörd nattetid, så hade nog jag tagit det lite lugnt och sparat lite energi dagtid.
Sen så har det nog ganska mkt med att man oftast är vaken dagtid och är svårare att "nå" av "de" då man oftast är mindre "mottaglig" dagtid. De skygga "spökena" tar ju det lugnare då det är mkt människor i rörelse får man anta.
Woozy
Woozy - Jag tror att även spökena är lite "ljusskygga" och föredrar att vara mer aktiva på natten och som du säger så märker man dom lättare på natten p.g.a att det brukar vara mycket lugnare då med folk, trafik, etc.
/Fredrik
Värmland"
Jag brukar känna av och uppleva saker som mest från klockan 03:00 fram till cirka 05.00