Diskussion- hur förklara?
Idag kom jag och en före detta kompis som är fysiker/vetenskapsnörd osv i en stor diskussion om spöken, vetenskap och att tro på saker som inte kan "påvisas med en säkerhet som är proportionerlig mot dess osannolikhet".
Han frågade mig varför jag tror på spöken. Plötsligt var något som är så självklart som spöken så svårt för mig att förklara. Ja, varför tror jag? För att jag tror mig ha sett spöken och känt dem.. "Varför tror du att jag har sett och känt spöken, varför borde de finnas?" För att jag inte tror det finns någon annan förklaring… "Tror du på enhörningar, Vampyrer osv också?"
Jag blev verkligen ställd när jag försökte förklara. Hans sätt att se på världen är så fullkomligt vetenskapligt och han kan inte förstå hur jag menar och tror. Vi kom givetvis ingenstanns med diskussionen eftersom ingen av oss är sådana som ger oss.
Vad gör ni när ni hamnar i diskussion med någon som inte alls tror? Hur förklarar ni varför ni tror på spöken?

För det första vill jag verkligen inte tro på att allt tar slut bara för att man dör. Livet är liksom alldeles för kort för vissa ibland, det skulle vara deprimerande o tänka att små barn som inte blivit äldre än några år, månader, dagar, bara skulle försvinna sådär utan att få ha fått chansen att leva…
Sen tror jag att man måste förklara på ett vetenskapligt sett också, förklara teorier. Pratade med en lärare en gång om det här ämnet, och hon hade en väldigt bra förklaring!
Vår värld som vi ser är uppbyggd av tre dimensioner, 1a dimensionen (linje), andra dimensionen (höjd och bredd), 3e dimensionen (djup).
Tänk nu att vi sticker en hand genom en värld som finns i den 2a dimensionen. De som lever där kanske kan uppfatta lite av handen, men eftersom att de inte har förmågan att tolka tre dimensioner ser de bara fragment av denna hand.
Om det skulle finnas en fjärde dimension som skulle sticka handen igenom vår värld, då hade vi antagligen bara sett ett litet fragment av den handen också.
Jag tror att detsamma händer oss när vi ser spöken. Enligt många forskare, bla Stephen Hawking, finns det många olika dimensioner, alternativa universum. Ligger dessa universum ovanpåvarandra är det kanske inte så konstigt att vi då och då upplever att någon från "den andra sidan" passerar genom vår dimension.
Vem vet, medium kanske är personer som har lättare att tolka dessa olika dimensioner?
Spännande ämne att diskutera är det i vilket fall som helst!