Röd orb vid nytt spökhus
Inatt så var jag Linda (diiko) och tvp kompisar till upp till rombohöjden..
Jag var där i höstas och så lovade jag mig själv att aldrig mer åka dit.. men har blivit lite tuffare när det gäller mer "andliga äventyr"
den röda orben fick jag från bilen när vi åkte därifrån..
Lägger upp lite andra bilder därifrån med
någon som känner eller ser något?
Nu var de någ inga fler bilder
Tycker det ser ut som någon sitter en bit innanför fönstret på första bilden
Den röda orben var ju häftig! Rombohöjden känner jag igen, undrar om man inte åker förbi där när man åker mot Hällefors från Norahållet?
#8 ja jag vart väldigt förvånad när jag såg den på kortet.
ja det ligger i skogen vid hjulsjö : )
#9 Ja, just det ja! (Rombohöjden) 
ingen som ser eller känner nått?
Det ser ut som om någon står en bit in i huset o tittar ut,, en skugg liknande figur.
Kände av en magerlagd nästan tandlös och bitter kvinna, med snipigt ansikte. Hon bar på plåtliknande hinkar som hon bar mjölk i.
Fick en känsla av att hon hade en son,, som reste bort i vredesmod.
Tror att det funnits grannbarn i närheten som varit rädd för henne eftersom de trodde att hon var en elak häxa.
Eller så är det bara min fantasi som skenar iväg med mig.
Vet du något om stället,, skulle vara roligt att höra om det jag får upp kan vara relevant,,,,
Pernillaa - Dom var nästan läskigt lika.. Har du någon aning om vad dom betyder?
Ska dit igen i veckan tror jag.. då blir det fler bilder : )
Nej jag har ingen aning om vad dom betyder. Men jag är säker på att det inte är något naturligt. Det är som om det är utsmetat i kanterna på dom.
Ha en bra dag! // Pernilla
okej.. jag vart väldigt glad men samtidigt väldigt inte rädd men osöker eftersom jag förknippar rött med ilska..
Ja ha. Tack för kaffet. Kunde just tro det. En kommunistorb. Lenin månne?

#16: Läskigt lika? Det är två suddiga bollar, hur olika kan de vara egentligen? :)
Det första är nog med allra största sannolikhet en insekt som flög förbi precis när fotot togs.
#17: "Men jag är säker på att det inte är något naturligt." - Hur kan du vara det?
#20: Och det andra?
Hur kan du vara säker på att det inte är det?
Okej, ordvalet var kanske dåligt om man nu ska vara petig. Tillåt mig omforumlera: Jag har bestämt mig för att tro att det inte är någonting naturligt.
Jag har inte undersökt alla andra möjligheter och kan inte göra det heller p.g.a. att jag inte kan gå tillbaka i tiden och kolla exakt vad som hände då.

#21: Nej, och jag har inte heller undersökt alla möjligheter. Så, rimlighetsbedömning. Jag citerar mig själv från en annan tråd:
"- Jag har en bild med något som liknar ett spöke och jag kan inte komma på nån naturlig förklaring till hur det kan bli så på en bild. Så vi har två alternativ:
1. 100 år av forskning inom fysik, biologi och kemi som tyder VÄLDIGT starkt på att fenomen som spöken inte existerar är helt ute och cyklar, och det är ett spöke på bilden.
2. Något okänt naturligt fenomen eller omständighet som jag inte känner till har orsakat det konstiga i bilden. Jag är ändå bara människa och har inte all fysik, biologi och kemi i huuvdet, jag kan ha missat eller glömt några omständigtheter under fotograferingen och jag vet inte så bra hur en kamera fungerar."
Jag väljer att gå på alternativ 2. ;)
Allt är relativt och vi är alla olika och har olika åsikter! Jag kommer inte försöka övertala dig att tro någonting annat och jag har själv bestämt mig för vad jag vill tro.
Jag tror att det är nått övernaturligt på bilden, eller ja jag vet kände mig lite halvt förföljd…
(Jag som körde:P)

#23: Så, goddag yxskaft alltså? För det känns lite så när man medvetet väljer att ignorera det den andra säger för att det inte passar in i ens världsbild.
Nä men vet du vad #25?! Nu har du klivit över gränsen där. Vad är det som säger att jag inte har tittat på andra alternativ? Någonstans vill jag välja vad jag ska tro på och nu valde jag det här. Om du anser att det forskarna har kommit fram till är mer sant så får du väl tro det, men jag väljer att tro på en annan sanning.

#26: Det var inte meningen att vara stötande på något sätt, men jag brukar vara rätt rättfram när jag diskuterar för man kommer snabbare till saken då. Så ta inte vad jag säger som en personlig förolämpning, för det är inte min mening.
Ärligt talat tycker jag nog du är en av de vettigaste människorna på det här forumet. Jag är riktigt imponerad över ditt experiment och att du vågade göra det. Därför blir jag också lite besviken när jag får som svar, inte en reflektion över vad jag skrev, utan en klassisk undanflykt; "Vi har alla rätt till olika åsikter och vi ska inte kritisera andras åsikter." (Jag vet att det inte var det du skrev ordagrant, men det är i pricip betydelsen av vad som stod. Om jag har fel får du gärna rätta mig!)
Kritik av åsikter är det som ger reflektion och gör att man kommer fram till bättre åsikter. Diskussion, bollande med idéer, utbyte av fakta leder till en klarare världsbild.
Inser du att du också tror på var "forskarna" kommit fram till? ALL den teknologi du använder idag kommer från den vetenskap som starkt tyder på att spöken, orber, andar, gud och liknande inte existerar. Teknologin fungerar, så det kanske ligger nått i var "forskarna" kommit fram till. (Att kalla dem forskare är förövrigt ett bra sätt att få till ett "vi och de"-scenario där man inte riktigt behöver ta vad "de" säger på allvar.) Vi pratar alltså inte om några ubskyra bantningsmetoder eller psykologiska statistiska studier som säger att kvinnor med stora bröst generellt är dåliga på matte (Annika Dahlkvist har påstått detta.). Där kan man ana att det finns en del felkällor som kan ge konstig information. Utan vi pratar om repeterbara fysikexperiment som på ett väldigt bra sätt går att kontrollera. Dessa ger inte fel information om världen på samma sätt som du tror. Om de skulle göra det skulle vi inte sitta framför datorn idag, för den skulle inte fungera. Vi skulle inte köra bilar, flyga flygplan, utrotat smittkoppor, rest till månen…, tja, jag skulle kunna fortsätta i evighet. Så om du tror på en annan sanning än den vi får bekräftad varje dag, så visst, gör det.
Edit: Jag vill ge dig ett boktips. Du kommer nog tycka den är intressant, och den är mycket djupare än man tror. Den heter "Vad är vetenskap egentligen?" och handlar om vetenskapsfilosofi. Den tar upp intressanta frågor som "Går det att veta nått öht?" och liknande som är jobbigt att tänka på.
Tack för boktipset! Har tillräckligt fullt upp idag ändå med att fundera på sånna saker så jag tror inte att jag har utrymme för mer i dagsläget.
Tack för att du gillade experimentet och för att du tycker att jag är en vettig människa.
Du missuppfattade min mening litegrann i det jag sa. Det jag menade var inte att man inte ska ifrågasätta varandras åsikter. Jag menar att det inte är någon idé att du ifrågasätter min för jag har tänkt klart. Vi kan diskutera till tidens slut just kring det här men jag har bestämt mig.
I en annan tråd här har du skrivit att folk vinner ju på lotto s varför skulle det inte kunna vara en dammtuss utan smådamm omkring. Oddsen är små även där men ändå tror du att det kan hända. Alla dessa mediala människor kan väl inte vara galna, eller?
Jag är medial själv och även fast jag inte ville tro att det var så till en början men när jag sen fick bekräftat allt jag upplevt, av ett medium så har jag ändrat uppfattning.
Jag tror att "forskarna"kan forska bäst dom vill och vad dom än kommer fram till för motbevis till att det inte skulle vara någonting övernaturligt och att inte sådant finns så tror jag annat därför att jag har upplevt annat och jag känner annat kring fotografierna(dock inte "dammtussen").
Kram
Jag tycker jag ser en man med svart mustach och lite skägg i den stora orben. Han ser lite ledsen ut. ca 50-60 år, lite rund kanske.Ser snäll ut.

#28: Så, med andra ord hade jag rätt i mitt första inlägg?
"Jag menar att det inte är någon idé att du ifrågasätter min för jag har tänkt klart. Vi kan diskutera till tidens slut just kring det här men jag har bestämt mig."
samt
"Jag tror att "forskarna"kan forska bäst dom vill och vad dom än kommer fram till för motbevis till att det inte skulle vara någonting övernaturligt och att inte sådant finns så tror jag annat därför att jag har upplevt annat och jag känner annat kring fotografierna."
Goddag yxskaft. :) Det här bekräftar något jag tidigare har läst om och misstänkt själv. De som tror, de som vill att skeptiker ska öppna sitt sinne, är de som själva har minst öppet sinne. Ett öppet sinne handlar inte om att tro på saker, det handlar om att vara beredd att ändra sin världsbild. Oavsett om det gäller att tro på saker man inte trodde förut, eller att förkasta saker man tror på när de visat sig orimliga. När du säger att du har "tänkt klart" visar du tydligt att du inte är intresserad av sanningen, utan av att saker sak vara som du tror just nu.
Det finns även en fundamental skillnad i oddsen för dammtussen och några eventuella odds för något övernaturligt. Det ligger i att det ena är något som bekräftat existerar (dammtussar :) ) medan det andra inte är det. För dammtussen handlar oddsen om hur troligt det är att den hamnar ensam på ett foto, men för det övernaturliga handlar oddsen om hur troligt det är att det existera öht. Vi har alltså ett steg kvar innan vi kan prata om odds för att det fastnar på ett foto, så antalet foton spelar ingen roll. Existerar det inte kommer det ALDRIG att fastna på ett foto.
Men ge dig! Vad är det som säger att jag inte har haft ett öppet sinne? Vad är det som säger att jag bums måste fundera vidare varenda gång? Kan det inte vara så att jag har funderat och övervägt och tagit till mig annan information tidigare under liknande förhållanden? Guuud så tröttsamt att hålla på och gå igenom samma information varenda gång, och himmel var jobbigt att måsta läsa precis all information som någonsin funnits kring just det ämnet! är jag dum bra för att jag väljer en inriktning efter att ha övervägt andra alternativ? Jag tror på vetenskapen. Jag tor att den kan ha rätt i att det inte finns någonting övernaturligt. Men likväl tror jag på mina egna upplevelser inom det övernaturliga. Jag kan välja att ingenting välja utav de två alternativen men nu har jag valt att välja och valde det övernaturliga i just detta fallet. Jag gillar inte att bli kallad yxskaft för jag anser att det är att kalla någon dum och trångsynt och det är jag inte. Jag bara orkar inte ta till mig allt om och om igen och ta hänsyn till hela världen och all dess information och alla andra människor enormt olika åsikter och teorier, varenda gång det blir fråga om orber!
Vad jag menar är att det du försöker göra, förändra mitt tankesätt och mitt agerande, är någonting som jag varken orkar med, har tid eller intresse för. Vill du göra dt för din egen del så är det väl roligt för dig att du orkar det. Men jag gör det inte. Det är okej att ta den enkla vägen ut och jag gör ingenting orätt mot världen och andra människor för det. Vill du diskutera självmord som en enkel och feg utväg så visst. men kom inte här och säg att du tror dig veta någonting om mig. Jag är trots allt ändå Sajtvärd här och sitter här varje dag och läser varenda inlägg och funderar och funderar och jag är inte fast i att "allt är övernaturligt".
Men nu har du fått kalla mig yxskaft och vill du fortätta tycka att jag är det, så varsågod, men du har inte all fakta som behövs för att du ska kunna kalla mig det. Jag känner mig förolämpad i alla fall för att du kommer med falska anklagelser enligt mitt tycke.
Och vad är det som säger att jag vill att du ska öppna ditt sinne om du nu är skeptiker? Jag har inte försökt övertala dig till att tro någonting annat för jag accepterar att vi tror olika.
Exakt en sån där röd Orb har jag sett, på gotland, i min sommarstuga där flera generationer av min släkt har bott, men det var inte på något kort, utan direkt i luften, det var mitt på dagen, när jag gick upp på vinden (det är mörkt där), då såg jag en Orb som försvann ut ur ventilen, den var väldigt lik den på bilden. Annars när man fotar så lyser det väl en röd lampa? Kan det vara den som sitter på kameran, alltså som man ser i fönstret, eller har du inte någon röd lampa på kameran?
Oj vad starkt jag reagerar på denna bilden! Trots ödekänslan som vilar över huset så måste jag säga att jag ser liv och rörelse. glada människor som dansar, äter mat, jag får en känsla av att det är någon sorts högtid… kanske mickelsmäss?
kanske är det bara som jag inbillar mig *ler* eller så är det kanske en glimt av livet som fanns runt huset under tiden det inte var övergivet? kanske på 30-talet?
Visst har de här bilderna varit ute förut?
Klart det finns onaturliga fenomen! Allt handlar ju om vad man tycker är onaturligt eller inte. Onaturligt = motsatsen till naturligt. Svårare är det inte. 
Woozy