Har någon sett ett spöke?
Jag har inte sett ett spöke, om man inte räknar in en nyvaken sambo.
haha! stackars sambo ;)

Jag har sett en farbror hemma i mitt föräldrahem, hangick från stallet mot vattkällan med två hinkar, men när jag och min syster kom närmare så var han borta. Det va nysnö men vi såg varken gubben eller några spår efter honom.
Jag har sett andar, mest i mitt eget hem. Är det skillnad mellan ande/spöke?

En flicka som springer i skogen bredvid mig.
Finns en tråd Röster & syner där jag berättar vad jag sett och hört.
Hej,!
Menar du IRL eller på egentaget fotografi/film?
IRL så har jag i denna lägenhet sett en grå man, svart mystisk skugga, en flicka (ålder 9-12 år nånting) svarta och "genomskinliga" orber (om nu orber räknas med). Sedan så har jag sett nå knepiga ljusfenomen som jag inte har ord på.
Glömde nämna min döda hankatt som jag både har sett som den såg ut i livet dvs nästintill helsvart, fast lite "dammigare" och helt kritvit.
Katten har snart varit död i 3 år.
Jag har sett våra döda katter, en hund som sprang förbi mig och in genom en dörr som jag höll öppen, glad och viftande på svansen sprang den in i rummet som jag var på väg in till, sedan försvann den bara..
jag har sett svarta och vita skepnader….men jag tror inte det var spöken, utan att det var andar, för detta var inget som upprepade sig. För mig är spöken bara en sorts tidsfotografering där spöket, eller en händelse upprepar sig för det är så starka känslor med i denna händelse…
U R us
7 ok. för mig så är ordet spöke bara ett samlingsnamn för det okända/paranormala. -blir ju så mkt ord annars.. 
Jag har i stort sett varit med om allt som hör spökerier till…men ännu inte sett ett spöke (om man inte räknar shadow people, som lika gärna kan vara inbillning) Gissa om jag längtar efter att få se ett spöke?!!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Jag förstår din längtan att få se ett vänligt spöke med blotta ögat. Jag tror nog de flesta människor som har nån viss verklighetsuppfattning/tro på det paranormala vill se nån bekräftning/bevis.
Jag har nog haft rätt många chanser på att fotografera visuella spöken bara i den här lägenheten tex, men det är ju lätt att vara efterklok om man säger så. Sen så är det nog inte säkert att kameran fångar det människoögat ser och tvärsom. Nu så kan jag nog kanske säga "tyvärr" så hade jag inte en tanke på att ens fotografera det som hände i min andra lägenhet. men vill du att jag ska beskriva ett spöke jag sett med blotta ögat i denna lägenhet som hade "mänsklig" form så kan jag göra det.

Japp det har jag , har t.om bild på en i mitt eget rum !!!
Är det i "mänsklig" form du har en bild på spöket? Visa gärna om du vill.
jag har inte bilden på den här datorn men ja lägger in den så fort som jag kan :)
Mänsklig form både jag och nej , man ser ju att det är en liten flicka med svart kappa o blont hår :S
OK. Eftersom jag tycker det är både intressant och kul med det paranormala (så länge de är vänliga) så ska det bli intressant å se. Hoppas det är ok att man sparar en kopia av bilden? (jag brukar samla på mig lite bilder jag hittar här och där). -om ni visste hur mkt spökbilder det finns på blocket.se 
Woozy - Intressant. Det finns tillfällen då jag önskar att det hade spökat i min lägenhet. Men vid närmare eftertanke så kanske det blir jobbigt. Hade dock ett kattspöke i min förra lägenhet…men det var inget som egentligen störde mig. Hade jag varit du så hade jag nog bedrivit spökjakt i min egen lägenhet
.
Jag vill gärna ha en beskrivning på det spöke du såg!
/Fredrik
Värmland"
#15 Du är välkommen att bo här ett tag =)
Helt ärligt, hade jag inte varit med om vissa för mig mkt skrämmande saker, typ man har ju fått dödsångest, så hade jag kanske tyckt som du. Men det gärna på bortaplan. Sker nåt på hemmaplan så kan man ju inte fly direkt, men är man på bortaplan så kan man ju i bästa fall lämna det därhän så fort man stänger ytterdörren efter sig. 
Men visst kan jag berätta hur spöket syntes i mina ögon samt jag kan även berätta hur det var innan jag såg spöket och vad som hänt efter just "det" spöket var här. MEN, du får ursäkta om jag inte kommer ihåg varken datum och klockslag då mitt mellannamn är disträ. (fast datum och klockslag syns på fotografierna jag tog, mer om det senare. -har ej kopplat in den USB-HDD så jag kan ej kolla det just nu).
För att göra historien kort så veta jag inte hur mkt jag ska "klippa" bort före och efter det att DET spöket var här, men jag gör ett försök.
Utan att just nu gå in på vad som orsakat "dödsångest" i DENNA lägenheten så…. ja ja nu kör jag (det va ett jäkla kackel på mig he he).
Så gott som varje kväll/natt så brukar jag duscha innan jag går till sängs. Den här kvällen/natten var inget undantag på så sätt förutom det som komma skall. Jag stod helt enkelt å duschade som vanligt. Varmt å skönt vatten, men ej för högt sprut då det kan låta i vattenrören då och kanske störa nån granne. Hux flux så blir det bokstavligt iskallt trots att jag stod i duschen under behaglig värme.
Ska jag vara helt ärlig så förknippade inte jag just då kylan med nåt paranormalt, utan man kan ju frysa/rysa till ändå. Jag upplevde obehaglig känsla minns jag iaf. (brukar göra det ofta när jag duschar, konstigt nog). Efter det att jag var klar i badrummet så hade jag lämnat dörren på glänt så att badrummet skulle vädras ut. Förut så var badrumsdörren alltid svår att stänga och speciellt efter det att man duschat. (svällde av fukten, därav öppen badrumsdörr).
Badrummet ligger vägg i vägg med sovrummet, och denna natt så låg jag och kollade lite på tv (som jag brukar göra). Helt hux flux så kommer det en grå man ut från badrummet!. Han stannar vid dörröppningen till sovrummet, stannar och stirrar på mig. Sedan går han vidare ut mot hallen alternativt försvinner i tomma intet.
Jag var nog för uppskrämd av att se nåt sånt så jag tror inte jag la märke till om han försvann efter en meter eller 1.5 meter (mycket mer ser man ju inte precis vid en dörrpost). Den grå mannen gjorde samma sak exakt tre gånger!. Varför? -inte en enda blekaste aning.
Hur såg mannen ut då? Sa han nåt? Hörde man tunga andetag?
Försökte han använda telepati? -nej inte vad jag kunde uppfatta, men han bara stod där helt grå och stirrade på mig. Jag fick senare en känsla av att han tänkte: ja ha är det han -ungefär så skulle man kunna tolka hans ansiktsutryck. Han var totalt grå. Om man skulle blanda aska, med gråa Moln, med lite gråvit vattenfärg. Nåt sånt.
Uppskattningsvis var han ca 180 cm lång och smal. Uppskattad vikt vid mänskligt liv torde vara ca 70kg. man såg nästan alla detaljer precis som man ser när man ser en levande människa, men det va mera som om man skulle ta den grå färgen jag beskrev nyss och hällde den färgen på en människa så fick den bara rinna ned. Jag kunde inte se några ögonbryn. iaf inte buskiga ögonbryn. Nåt hår kan jag inte minnas heller, utan det är mest blicken jag minns samt den grå färgen.
Konturer då? Tjaaa. Vad ska man säga. Jag tror det heter påskhare?? en sån cär chokladhare med folie på? Skalar man bort folien så ser man ju fortfarande konturerna, dvs ögon, näsa, mun etc. Ungefär lika klart kunde man se den grå mannen, fast då i grått och inte brunt.
Kan ju tillägga att var jag 100% vaken innan så var jag 150% vaken när han stod vid dörrposten. Sen jag flyttade till denna här lägenheten så har jag börjat fotografera lite (mest för "skojs" skull) och det gjorde jag även denna natt tror jag. Jag är lite osäker på om jag fotograferade denna natt eller om det var natten efter. Hur som helst så kan man på ett fotografi där jag fotat hallen/badrumsdörren sen en stor ljus skepnad alternativt en Orb som befann sig mkt nära kameran samt två st stora ögon på badrumsörren!.
De flesta som har sett bilden försöker skylla på att ögonen skulle vara ådrorna i dörren (träfärgad) men det finns inga ögon på dörren nu än om man så stirrade så ögona blöder.
Den grå mannen har visat sig en gång till och det på väldigt nära håll. Kanske 50-75 cm. Jag hade varit på toan nån natt och när jag var klar så skulle jag stänga badrumsdörren och då stod den grå mannen bakom dörren. Dvs när jag stängde dörren så dök han upp.
Jag ryggade till ganska rejält och vek av höger mot sovrummet. Den grå mannen ryggade faktiskt till själv (när han tittade upp mot mitt ansikte, jag är ca 10 cm längre än han) och försvann ganska omgående. Ska jag våga mig på en gissning så kanske han rörde sig 3-4 dm ifrån mig innan han försvann.
Jag blev rätt nojjig av det som hände och nu så är det lika obehagligt att stänga badrummsdörren varenda eviga gång man har varit på toa.
Så här efteråt så hade man önskat att man hade haft bild/film på den grå mannen, men vem fotograferar/filmar 24/7 ??
Jag har varit i kontakt med rätt kända medium och ska man på nån rad försöka förklara vad de sagt till mig så skulle det väl bli att jag är som ett pussel samt att jag kanske är medial och inte kan stänga ned.
men det här handlar nog inte om vad jag kan göra och inte göra utan vad de kan göra. Jag kan berätta mera om andra saker jag sett/hört/känt/upplevt nån gång om ni vill höra.
Ghosthunter: Hoppas du blev någorlunda nöjd med min beskrivning av detta spöket. -kan tyvärr inte besrkiva bättre tror jag.
Det jag tycker är obehagligt är att det sägs att nära och kära respekterar ens privatliv. Alltså så borde inte en släkting komma när jag duschar! Det har hänt lite annat oxå när jag varit i badrummet. -gillar som sagt inte det badrummet alls.
Woozy - du har helt rätt. Har man inte erfarenhet av så starka paranormala upplevelser i sitt hem, så vet man nog inte hur det är att leva med. Det är ju som sagt mycket lättare och besöka ett annat ställe som är hemsökt, som man bara kan lämna sedan. Det låter som om du har ett intelligent spöke (intelligent haunting) hos dig, eftersom spöket verkar vara lika uppmärksam på dig som du är av honom.
Tycker du ger en väldigt bra beskrivning och det motsvarar den typiska bilden av ett spöke. Spöket är troligtvis inte en släkting. Kanske nån som följt med dig, eller en före detta ägare av lägenheten.
Tack så mycket
och jag skulle gärna vilja se bilden!!
Mvh, Fredrik
Värmland"
17-Kan du inte sätta upp en webcamera på nåt aktivt ställe som spelar in under en kväll/natt. Det skulle vara kul att se ifall du får med något på filmen.
Jag ska bara käka klart, koppla in USB-HDD samt leta rätt på bilden.
Fråga: kan man skicka upp bilder hur stora som helst? Iaf i original storlek tänkte jag på. Vill helst inte komprimera bilden då det förstår så mkt av kvaliteten. Beskära kan jag göra, men vill inte komprimera.
ja det tror jag att man kan.. spännande
Jag har hittat på bilden nu. Jag har beskurit den lite, men absolut inte komprimerat. Nu är ju jpg redan komprimerat då denna kamera bara sparar i jpg. Bilden är iaf tagen dagen efter och inte på natten. Nu kommer inte klockslaget synas då bilden är beskuren, men väl datumet.
Det här är absolut den första bilden jag skickar upp så…
Tyvärr så är bilden lite grynig, men jag antar att ISO var lite högre än vad kameran klarar av, Hur som. Det gick smärtfritt att skicka upp bilden via Firefox. 
Det var alltså från detta badrum den grå mannen kom ut ifrån.Till vänster är sovrummet och till höger är vardagsrummet.. Bakåt så har vi hallen och ytterdörren.
Den här bilden skulle jag bara plåta för att visa polaren vilken sorts TV vi hade köpt. Kollar man noga så syns det en kvinnlig sak med vit tröja som "skuggreflex" eller vad man ska kalla det för.
Det har stått en skepnad i vardagsrummet och stirrat på mig, oxå med vit tröja, men den "personen" verkade yngre? Nu så är det ganska svårt att uppskatta åldern på "hon, men utgår man från kropssfprmen så verkar det ju inte vara nån som är 90 år iaf.
Nån som vill tyda bilden/bilderna är mer än väl kommen.
Verkligen intressanta bilder Woozy…särskilt första bilden med dimman och ögonen där uppe. Tack 
/Fredrik
Värmland"
Det va så lite så. Jag har en jäkla massa andra bilder, men det är mest på orber. Jag kan skicka upp en bild där det är 23-24 st orber i sovrummet vid TV:n. Från samma hörn där TV:n står så har det kommer ut en svart skugga som hade formen av en man. Mannen gick? upp mot väggen där sängen står mot. Sedan upplöses skuggan. Är lite osäker på om skuggan försvann när/om den gick genom väggen eller före väggen. Men på den bilden så är det "bara" orber.
Jag ska ha några bilder på skugga som kommer ut från väggen oxå nånstans. -kan leta om det är några som vill se?
Men då beskär jag de bilderna lite. Känns onödigt att skicka upp "hela" bilder då det man vill se på bilden är betydligt mindre..
ja jätteintressanta bilder. Du verkar ha ett spöke som lätt kan manifestera sig synligt.
Ja visa gärna flera bilder!
hmmm ni får det att låta så "lätt"
Tolka mig rätt nu 
Sorry att jag missat ditt inlägg. Såg det först nu.
Helt ärligt så har jag faktiskt tänk göra det men flera av mina kompisar (som känner till det mesta) har avrått mig. De har sagt liknande: tänk om du inte vill veta vad som sker.
Jag såg framför mig hur nån skuggliknande liksom lutade sig över mig när jag sov. *brrrrrrr*
Det finns ju iaf minst ett snällt spöke här som brukar trösta mig på nätterna. Det är nån som kan smeka mig på vänster fotled och nu senast på båda fötterna. Jag satte mig upp i sängen och verkligen försökte se, men jag kunde inte. Efter ett tag så började jag känna obehag och började sända tankar att den skulle sluta skrämma mig, sluta störa och att jag ville vara ifred. När den inte slutade så sparkade jag liksom till med fötterna.
Då slutade det. Efter det så har det inte hänt nå mera, men ibland käns det som om den försöker trösta igern, men inte vågar eller liknande.
Det är knepigt att inte ha nåt "lexicon" utan man måste försöka tolka rätt mkt. Speciellt så blir det mera tolkning då man inte ser.
Tyvärr så är det nog inte ETT spöke här. Vill du ha några? =)
Jag kan skicka upp lite mera bilder, men det tar ett tag. Jag har sån "sjuk" huvudvärk så hälften vore bog + att jag fastnat i massa intressanta trådar här på iFokus =)
Den här tex
Vill förtydliga att "honkatten" är syskon med "hankatten". Det är hankatten som brukar spöka här.
Här är en bild på när skuggan är på G. Fick beskära bilden då det såg ut som ett bombnedslag i rummet 
-kan säga att jag inte såg skuggan med blotta ögat på den här bilden, utan jag fotograferade bara. Oftast så får man ju fota hur många bilder som helst ut i tomma intet. Ibland så får man med nåt och oftast får man inget av värde.
Den här skuggan är inte samma skugga som jag pratade om tidigare, utan den här pluppa bara upp medans jag bläddrar bland bilderna och jag tänkte: jag skickar upp.
Jag har daglig kontakt med den andra sidan men var ett tag sedan jag såg dem nu.
Men känner dem varje morgon och kväll vid sidan av sängen.
Woozy #37 - Vilken fin katt, väldigt lik min förra katt. Men ögonen är inte att leka med. Men kameravinkeln och tanke på katters självlysande ögon kan ju lura en också! Men vem vet?….katten ser ju nästan besatt ut!
#35 Försök att "buda" ner ett snällt spöke till mig…vi kommer nog överens om betalningen!! 

#39 Ärligt talat lite väl osäker bild, men vem är jag att bedöma? Att ta massa bilder i tomma intet är precis vad man ska göra…chansen är ju stor att man fångar något, speciellt i ett hemsökt hus!
/Fredrik
Värmland"
Jo kattens ögon ser lite knepiga ut faktiskt.
Håller med om bilden på #39, men vem vet.
Jag har inte fotograferat i denna lägenheten på ett bra tag nu. Jag slutade fotografera eftersom jag hade tillräckligt med bilder och för mig bevis på att jag inte är knäpp… 
Hej på er allesammans
Jag har nog inte sett något, men under en kort period när jag jobbade i Nyköping så hyrde jag och en arbetskamrat ett hus. Jag har för mig att stället heter Ekeby. Det hade varit en stor gård tror jag.. Huvudbyggnad och 2 flygelbyggnader. När vi hyrde där 90-91 så byggdes huvudbyggnaden om till lägenheter. Vi hyrde den högra byggnaden och arbetarna hyrde den vänstra.
"vårt"hus var i 2 våningar. Nere: hall, toa, kök, tvättstuga,v-rum. Uppe 3 sovrum + toa.
Redan första kvällen så hördes det mycket röster - som om folk hade fest eller spelade nåt spel (brännboll, fotboll, typ) på utsidan. Men där fanns ingen plan i närheten av huset, och det var helt mörkt. När jag öppnade dörrren så var det tyst ute.. På natten så hörde jag att några påsar ramlade ner från bänken i köket, och tänkte - jag orkar inte ta upp det nu. På morgonen så fanns inga påsar på golvet.
Dörren till toa nere var alltid öppen och varje morgon var ljuset tänt, varför jag gnällde på min arb. kamrat men han hade då minsan inte varit där.. och varför? Vi använde varsitt sovrum uppe och hade toa uppe - så varför gå ner.
Efter 1 vecka så sa min arb.kamrat till mig att det va väldigt va du pratar i sömnen. Det har jag aldrig gjort i hela mitt liv svarade jag. Detta fortsatte och min vän tyckte då att han en natt skulle gå in o väcka mig - då ligger jag o tittar rakt upp i taket och pratar med "någon" som inte finns. Han hade svårt att väcka mig. Efter några veckor så var jag i "koma-tillstånd" . Jag som alltid är morgonpigg och kvittrar tidigt, hörde inte väckarklockan och var jämnt trött.. "tungt" trött.. svårt att beskriva…( när jag flyttade därifrån så blev jag morgonpigg bara efter några dagar igen).
Efter en månad ungefär så kom 2 unga tjejer in på pizzan där jag jobbade och frågade om jag bodde på Ekeby? Jo, jag o min arb.kompis hyr ett hus där. Jamen, sa dom - där spökar det, får ni vara där?… Konstig fråga tyckte jag men de som hade bott där innan var tydligen inte välkomna för alla deras kläder låg på golven i garderoberna och deras hund var jätterädd och höll sig nära sin matte - alltid.
Ja svarade jag mina kläder får hänga uppe i garderoberna utan att nån river ner dem. Tejerna sa att då hade vi tur då som va välkomna…
Så jag har inte sett något men kan ju dela med mig av denna erfarenheten. 
Jag har inte tänkt på detta på många år, först nu när jag läste denna tråden så dök minnena upp.. och jag minns det huset med ett leende faktiskt.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Monica - intressant…thanks for sharing!!
/Fredrik
Värmland"
Hej.
Mkt intressant story du berättar. Jag undrar om när du blev "besatt" (saknar bättre ord). Din kompis "hittade" dig när du låg och pratade med någon, samt hade öppna ögon. Din kompis säger att det var svårt att "väcka" dig. Syntes dina pupiller tro? Kommer du ihåg om du upplevde att det var som en "stark" magnetisk ström runt din nacke/huvud?. Minns du nånting om när du pratade med "nån"?
Vet att frågorna nog inte kanske kan svaras på men jag tycker det var mkt bra skrivet av dig och det väckte min nyfikenhet.
Vilken tur att du hittade denna tråden och mindes det du skrev 
Woozy
På tal om att nästan vara i koma eller sova djupt. Jag glömmer aldrig när jag var i Borgvattnets Prästgård. Jag valde att stanna uppe hela natten, men min kompis somnade in och när jag skulle väcka honom så var det nästan omöjligt. Jag skrek, skakade honom, etc, till slut var jag tvungen att ge honom en hård örfil på kinden. Även hans flickvän var svår att väcka, men det räckte att skaka henne.
Kan detta ha något med det paranormala att göra?
Värmland"
Hej.
Jag köpte som sagt en web-camera igår och filmade inatt. Tyvärr så funkade inte timern så jag har spelat in nästan 10 timmar tror jag det blev. Sedan så blev det nå knas med sizen på filmen trots att det är .avi. Hela filen är när jag kollade 155GB 
Är det nån som vill hjälpa mig med redigering så är den välkommen. (jag kan nada om video-redigering och det endra program jag har är windows moviemaker). Jag håller på och kollar igenom filmen nu och jag kan säga fy faen. Jag har tagit dump på mediaspelaren när jag pausat filmen. Det är inte världens bästa kvalitet precis, men man ser.
Egentligen så skall bild 48 vara före bild 47.
På bild 48 så satt jag i datarummet och surfade (lyset är på i datarummet). På bild 47 så sover jag.
Woozy#47 - Det ser ut som ett ansikte….men, my god
….vad är det? Det är inget mänskligt ansikte iallafall…nåt "djuriskt", demonliknande. Dök det upp plötsligt på filmen, eller var det där hela tiden? Jag får nästan rysningar!
Den andra bilden kan vara en insekt..eller?..förslag?
/Fredrik
Värmland"
vänta lite -tele.
Jag har massor från natten.. 
#43 Woozy
Det var många år sen, men nej jag kan inte komma ihåg nån stark ström/magnetism runt huvud/nacke. Jag kan heller inte komma ihåg några drömmar, och jag har för mig att jag inte kom ihåg något när jag blev väckt heller. Det var mörkt i rummet så jag tror inte att min arb.kamrat såg mer än att mina ögon var öppna.. Sorry
Men nu när jag tänker tillbaka så känns minnena inte otrevliga.. kanske liite olustiga - men som sagt- det var många år sen och det var längesen som jag ens har tänkt på det stället. 
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ok.. Intressant berättelse ändå 
Det är alltid INTRESSANT när andra är inblandade men inte jag.. 
Hej,
Bilderna som jag skickade upp senaste är när jag kollar igenom filmen jag spelade in i natt och jag är inte klar än. Men angående ansiktet så såg jag inte det först utan jag hade pausat filmen. Sen när jag skulle börja kolla p åden igen så såg jag ansiktet.
Gällandes det där vita konstiga som är på bilden så finns det med på filmen och därför så visste jag vart jag skulle hitta på den igen och göra en skärmdump. Det man ser på filmen så dyker "blixtljuset" upp en liten bit in på dörren för att "åka" iväg till höger på bilden. 2-3 dm senare så var blixtljset borta. Men det dyker upp på andra ställen senare i lägenheten.
Jag fattar inte vad jag har gjort för fel och vilka som är här och varför.. Varför mig?… 
Edit: anisktet finns ju givetvis oxå med på filmen, men det jag syftade på var att jag inte la märke till det då när jag kollade på filmen utan när filmen var pausad.
Hej har fått tag på bilden nu och den är dock i ett word dokument som jag har sparat den i har försökt lägga in den i paint men blir så kass kvalite då. Måste tydligen vara ett bildformat man måste lägga in bilden här. Men vet inte riktigt hur jag ska göra blir skitdålig kvalite då :S
Hej.
Jag har inte en aning om hur du ska göra. Är det bra bild när den är i dokumentet? Prova helt enkelt om det går att kopiera bilden i dokumentet och prova klistra in det i paint. Om inte det går så gör ett nytt dokument utan text, men bara bild och maila nån trevlig själ så kanske den kan fixa så det går att skicka upp bilden med ok kvalitet.
Woozy
#57 har redan provat klistra in den i paint blir skit kass kvalite ser inte spec mycket på den bilden får prova mig fram :P
Hmmmm Jag kan nog inte hjälpa dig tror jag, för jag kan oftast bara det jag behöver kunna för egen del inom data (förutom det förbaskade billiga sk*t-programmen där man ska video-redigera) 

Jag har en lite allmän tanke kring ordet spöke.
Per definition; vad är ett spöke?
Jag tror att det finns ganska många olika uppfattningar om den saken.
Från att allt "övernaturligt" är spöken till att ett spöke är en figur i vitt lakan.
På den här sidan antar jag att det inte finns så många som skulle beskriva det som det som en lakansfigur, men det finns säkert en massa olika uppfattningar.
För min del skiljer jag på spöke, ande,gengngångare och Poltergeist tex
Och orber…tjaaa…vad fanken är det för något? Det har jag inte riktigt bestämt mig för om jag tror att det är något "övernaturligt" eller inte. Och om det nu är det….så har jag ändå inte bestämt mig för vad jag tror att det är.
En detalj att ha med i spekultionerna kring orber är ju det faktum att fenomenet gjorde sin debut i samband med digitalkamerornas intåg. Jag har inte sett några orber på film eller bild tagna före digitalkamerornas födelse. Om någon har exempel på icke digital film eller foto på orber vore det intressant att få veta det.
Lifea
Hej.
För mig så går alla namn (i det här fallet) under kategorin spöke. Oftast så vet ju folk vad man syftar på. Skulle någon nämna gengångare så tror jag inte alla förstår vad det är för något.
En äkta Orb för mig är ett litet energi-klot som följer med anden. Ungefär lika "naturligt" som att skuggan följer med oss människor när vi är ute och går tex.
Anledningen till att jag är ganska säker på att orberna följer med andarna (tillhör kanske är bättre ord???) är att jag har fotograferat exakt (jag höll på att fotografera en massa i lägenheten när detta hände så jag hade liksom kameran redo) när garderobsdörren i sovrummet öppnade sig och på bilden så är det tre st orber. Visst finns chansen att orberna kanske bara råkade vara där då nån öppnade garderobsdörren men det låter för mig långsökt.
Samma sak kan det vara när jag känner mig iakttagen och jag fotograferar åt det hållet. Då kan jag få med orber oxå. Så vad man ska tro om orber är nog upp till var och en. För mig så är det "levande" energier som har nån form av intelligens.
Att det "fenomenet" Orb skulle ha sin debut vid digitalkamerornas intåg är väl inte så himla konstigt. utvecklingen går ju framåt. Bättre och känsligare optik. Bättre blixtar mm mm.
Klart som tusan att orber fanns innan digitalkameran. Det vore ju naivt att inte tro att det fanns varken damm, fukt eller energier före den digitala tidsåldern.
Ungefär som att säga att galaxerna inte fanns före Hubble-teleskopet.
Jag är övertygad att skulle nån fotografera med en bra analog kamera med de rätta inställningarna samt en mkt bra blixt (eftersom vanliga analoga kameror har den begränsning de har) så skulle de kunna få med orber på bilderna.
Woozy
Mm….ungefär samma funderingar som jag har kring orber och digitalkamerorna…fast lite åt andra hållet :-) Jag tänker att orber kanske bara är ett optiskt fenomen som uppstår pga att vi har bättre kameror nu för tiden. Men det kan lika väl vara som du säger, jag har som sagt inte bestämt mig ännu.
Det finns ju många som säger sig sett orber med blotta ögat också, men något sådant har jag inte hört talas om att folk såg före de började dyka upp på bild,vilket skulle kunna tyda på att det är någon form av (ursäkta det lite dålia uttrycket) massinbilning. Men det kan ju också vara så att man inte varit illräckligt uppmärksam på dylika fenomen förrän de började dyka upp på bild.
Den dagen jag själv eller någon närstående jag litar på med egna ögon får se en Orb irl, blir jag helt övertygad.
Men hej! Vem är jag att bedömma andras trovärdighet? Jag som själv både sett andar (och dessutom i gynnamma fall kan komunicera med dem)., spöken och upplevt poltergeistfenomen…..det är många som ifrågasätter trovärdigheten i det också.
Men jag är lite sådan att jag måste uppleva de här sakerna själv innan jag kan tro på dem fullt ut.
Vad det gäller ordet spöke så tror jag också att de flesta här greppar vad som menas, det blir som ett sammanfattande namn för lite olika företeelser i det här ämnet. Min fråga var endast ställd i intresse av hur folk tänker kring ordet.
Lifea
Hej igen.
Jag kan/kunde se orber med blotta ögat. Just nu så är det lite blandat med den saken. ibland ser jag men ibland inte alls. -tror det beror på vissa omständigheter. Nåja.
De få ggr jag sett de vita "vanliga" orberna som till 99.99999% förekommer på bild så har jag aldrig sett de röra på sig. Dvs de har alltid varit stilla när jag sett de. oftast så har de inte varit synliga i mer än 1-2 sekunder kanske.
De "genomskinliga" orberna är de vanligaste jag brukar se och de rör på sig hela tiden. oftast väldigt sakta. Nu på sistone så har de fått en jäkla fart av nån anledning. (oroliga/rädda????)
Jag har även kunnat se svarta orber. De svarta orberna (mera grå-svarta om man ska va petig) har i denna lägenhet varit rätt så snabba av sig. Och agressivt beteende. Det händer att de kommer flygande mot en för att i sista stund flyga över eller åt sidan.
Ska man prata sträcka (ej tid) så är det vanligaste 1-2m, sedan är de puts väck.
Mer än så här kan jag inte säga förutom att orberna oxå har fastnat både i kamera, web-cam och i mina ögon. Vad som orsakar vad och varför låter jag vara osagt.
Jag är medveten om att vissa kanske tycker det jag besrkiver är rena fantasierna, men det bjuder jag isf på.
3st olika digitala kameror och en web-cam ljuger inte.
Woozy
Hmmm….det där var intressant…..det får jag fundera lite på
Lifea..
Jag har en teori på varför nyare kameror kan se orber samt varför jag ibland kan se orber.
Ljuskänslighet! (+ bättre blixt/ljus).
Det är så här att ju ljuskänsligare objektiv mm ju mera kan man se.
Tex så är ju nightvision-kamerer outstanding på att se orber. (de är ju som bekant mkt ljuskänsliga).
I mitt fall så tror jag det beror på ljuskänslighet och inte medial. (iofs så säger ju medium att jag är medial).
Morsan har nån ljuskänslighets-sjukdom som jag aldrig lär mig namnet på. Glömmer det namnet så fort det kommer på tal. Hon kan inte ens köra bil när det blir det minsta lilla mörkt för kommer det mötande bil med lyset på så ser hon nada.
Ibland så kan det vara liknande för mig. Möter jag en bil i mörker så får jag liksom försöka styra efter den mötandes ljus för jag ser nada av vägen. (jäkligt jobbigt och otäckt). Ibland när jag kollar på TV och det kommer upp en tvärvit ruta, tex vid viss reklam så "skär" det liksom i ögonen. Jag grinar illa av smärtan som uppstår vid så starkt ljus.
Lyckligtvis så har jag inte så här alltid. *peppar peppar*.
Nu är det faktiskt ett bra tag sen det "skar" i ögonen vid TV-tittande. Återstår och se nu under vintermörkret hur bilkörningen funkar.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det finns massor med ljuskänsliga människor i detta avlånga land som kanske ser saker de inte vet vad det är och tror de inbillar sig. -vem vet??
Hur som helst så ser jag det jag ser.. 
Woozy
Tänker man efter så är det inte så dumt resonerat än då.. Tex både hundar och katter ser ju ganska så mkt bättre i mörker än en frisk människa. 
Woozy
per50
-får be lite om ursäkt om ämnet fallit lite ur, men det ena har lätt till det andra.. 
Intressant ämne oavsett..
Woozy
Edit: oavsett ljuskänslighet så tror jag att de "riktiga" orberna visar sig om de vill, men det underlättar ju givetvis med bra ljuskänslighet.
Vill de inte visa sig, så tror jag inte de syns heller. 
"bryr" de sig inte, så kan man om man har tur fota/filma/se orberna.
Nu är det helg!.
Trevlig helg på er där ute.
Woozy
#69. Ja den var riktigt häftig den bilden blev lite chockad precis när jag klickade på spara så poff såg jag personen såg inte skuggan förräns jag sparade det var lite läskigt och mig skrämmer man inte lätt. =)
Det var så lite så. =)
På tal om jag sett ett spöke ja, flera olika sorters, visning i markdimma och även Orb. =)
#70 hehe jadu jag är ju inte speciellt duktig på och redigera bilder annars hade jag ju inte frågat dig om hjälp att fixa bildformatet, men den bilden är rätt speciell =)
Det gick snabbt att spara ut bilderna.. =)
aangleyes - Det ser mycket intressant ut…kan du vara snäll att lämna lite mer upplysningar om var fotot är taget, och typ miljön…fuktigt, torrt, reflektioner, natt eller dag, etc, etc? 
/Fredrik
Värmland"
bilden är tagen i mitt rum det är kväll ca 19 på kvällen skulle jag tro, har för mig att det var vinter eller vår. Tog lite bilder på mig själv med web cameran och sen när ja går igenom bilderna så ser jag den där varelsen bakom mig.
aangeleyes - Det ser lite ut som att denna gestalten står i en duschkabin…gör den det? Detta är verkligen intressant, såna bilder som jag verkligen tar på allvar!
/Fredrik
Värmland"
Nej den står inte i en duschkabin den står framför ett element på höger sida är det gardiner ovanför ett fönster med en lampa och blommor på. du kanju ge mig din email.
aangeleyes - Ja, jag har ingen förklaring till detta och jag bedömer det som något paranormalt, du har någon där som inte har blivit inbjuden. Har det hänt något annat paranormalt i ditt hem?
/Fredrik
Värmland"
#77 Det har varit mkt aktivitet i det där huset men det har börjat lugna ner sig som tur är bor jag inte kvar där:P hehe men tavlor åkte ner ibland hörde man riktiga knackningar som om det var en livs levande person som knackade på dörren fast det var bara jag som var hemma. oförklarligt. Och dom knackningarna hände bland annat när jag stog i duschen o låste dörren. Ingen var hemma förutom jag,
Ok aangeleyes - det låter intresant. Du har liksom en "grund" som styrker din bild ännu mer. Har dessa fenomen följt med dig i ditt nya hem?
/Fredrik
Värmland"
#80 hehe får du den känslan att det kan spöka här? Jorå det gör det allt dock inte lika kraftigt, min hund känner av saker och ting ibland också, så ibland händer det saker. Jag kommer ihåg en natt förra året skulle på toa var i koma mer eller mindre när jag skulle gå tillbaka till sovrummet så hörde jag från köket någon som höll på med papper lät som någon flaxade med massa papper jag vågade inte gå in och se vart skit skrajj och sprang in i sovrummet och råkade snubbla över sambon så han vaknade:P haha
aangeleyes - nä, men det är ganska vanligt att spökena följer med när man flyttar. Säker på att det inte är sambon som är spöket? 
(bara skämtar)
/Fredrik
Värmland"
#81 haha defenetivt inte, :P mjo det e klart en del följer med men i huset jag bodde i var det för mycket rörelse i det e klart det händder saker här med men känner inte samma obehag som förut vet inte om sambons energier gör att alla inte är välkomna här =) det känns iofs bra :D igår var hans morfar här och rökte pipa, haha det roliga i det hela är att min sambo var så liten när han gick bort så han vet inte så mycket om honom men han visste att han rökte:D sen så tror han inte på sånt här hokus pokus så det spelar ingen roll vad jag sitter o säger :P även om jag har rätt:D
ang bilden så tycker jag det ser ut som ett barn, vissa kallar det småfolk jag själv har ingen aning om vem det är. Någon som kanske vill testa och se vem det är ?=)
aangeleyes - småfolk? då handlar det om naturväsen. Men jag tror inte att det är det som är på bilden…ser ut som ett "vanligt" spöke, helt enkelt!
/Fredrik
Värmland"
#84 håller med att det ser ut som ett spöke :S ett barn helt enkelt hm !!!
*Den här kommentaren är borttagen p.g.a. att den var elak och onödig.*

Woozy#86 - ha ha ha ha 
/Fredrik
Värmland"