Nattsudd 6-7 september
Hej alla nattsuddare!
Den här helgen blev det inget nattsudd. Jag har haft lite fullt upp den här veckan så jag har inte hunnit sammanställa förra helgens resultat. Därför blev det inget den här helgen. Men nu har jag sammanfattat förra helgen och det blev en lite rolig historia om en Tomte.
Författare denna gång var: Pernillaa, Palomino, Isa56, powderpuff, Jinaum och Popcornett
Tack för er medverkan och fantasi! 
Han kom in i rummet och tittade sig omkring. I hörnet bredvid den stora blomman fick han syn på den. Det var en liten tomte som kom framskuttandes och som såg förvirrad ut. Tomten hade gråa byxor på sig och han var så orolig att de inte var fina nog för honom. Dessutom visste han inte var han var någonstans, han såg sig omkring. Där borta i bokhyllan fanns en karta, tomten undrade om den kunde vara till hjälp. Han drog fram en stol och kravlade sig uppför de höga benen på den gigantiska stolen. Han nådde inte riktigt kartan. Hur skulle han nu nå den? Han provade att dra fram några tjocka böcker som fanns i bokhyllan, men rätt som det var for de ner på golvet med ett himla brak. Mannen som kommit in i rummet visste inte om han skulle tro sina ögon.
- Kan jag hjälpa dig, frågade mannen. Tomten som blev förskräckt visste inte riktigt vad han skulle göra, men han samlade sig och sa:
- Jag är vilse. Var är jag någonstans? Tomte- Mor väntar ju på mig.
- Jaa, du är hemma hos mig! Vart väntar Tomte- Mor då?
- Hemma, såklart. Vad är det för en dum fråga? sa Tomten
- Jamen jag menar, vart bor du?
- Ehh, jag minns inte riktigt. Det var därför jag vill kolla på kartan om jag känner igen något, och få någon ledtråd.
- Okej, tror du att det är långt härifrån eller nära? Så jag vet vilken kartbok jag ska ta fram, sa mannen.
Tomten funderade så det knakade innanför luvan. Vad hette det där stället där det var så mycket snö och där tomtebarnen åkte skidor? Och hur långt hade han åkt med den där "attans" lastbilen han hade råkat klättra upp på för att kolla om det fanns några magiska kottar kvar på flaket. Men innan tomten hittade några, åkte lastbilen iväg. Jaa, det var illa! och det var så kallt att skägget frös fast i termosen där han förvarade sin magiska dryck. Var det inte för där hittade de kottarna, som behövdes till det magiska medlet, de letade efter för att städa det lila dasset som stod mitt på torget i den lilla byn. Där allt folket stod och väntade på sin tur, att få gå in på den magiska lila dasset. Tomten sa att detta dass var ett väldigt speciellt dass med tanke på färgen Det fanns bara i ett exemplar. Förutom färgen så var detta dass moderniserat, så man behövde bara trycka på en knapp så flög man ut genom en lucka i taket istället för att promenera ut som vanligt. Denna idé tyckte tomten om, så när han kommer hem, om han nu hittar hem vill säga, så skulle han genast bygga en större och vackrare magiskt utedass, som skulle slå alla med häpnad. Men först måste han hitta hem.
Mannen tog ner en karta över Norrland och la ut på marken för han skulle försöka hitta hem till tomten. Tomten hittade genast rätt ställe på kartan men det var låååång väg hem till lappland! Hur skulle de göra nu??? Jo de funderade på att lifta, men det hade Tomte- Mor varnat för. Renar var inte tal om för de var lite för vilda när de inte hade snön att pulsa i, så de blev lite bakom flötet. Men tomten var ju tvungen att komma hem.
- Men jag kan ta semester och resa med dig, utbrast mannen, som förresten hette Lasse.
De packade tält och mat och lite annat de behövde och så gav de sig iväg på en motorcykel med tomten i sidovagnen. Solen sken och tomten var överlycklig över att vara på vägarna igen. Han mindes sin vilda ungdom med sin gamla motorcykel. Då körde han och Tomte- Mor (som var en ung tomtemora på den tiden) långt iväg och ställde till en massa gatufester, och så festade de hela natten. De körde ofta hem i soluppgången. Ett år kom han nästan för sent till renklippningen, men som tur var hann tomten hem, för det är han som frisören, dessutom en känd sådan. När tomten vaknade upp ur dagdrömmen upptäckte han att det var mitt i natten, och att han hade somnat med kläderna på. Men han var inte hemma utan han satt på en bar. Bartendern kom fram till tomten med ett glas mjölk och en lapp där det stod:
Du måste genast bege dig till de svarta trollen.
Tomten som inte visste vart de höll till så han frågade bartendern. Tomten fick sin vägbeskrivning och skulle precis gå då någon knackade honom på axeln. Det var mannen från drömmen, och han sa:
- Hallå glöm inte bort mig, jag tycker vi ska fortsätta våran färd innan dimman kommer. Så vi inte kommer vilse igen.
De gick ut och startade motorcykeln och fortsatte norrut. När de åkt några timmar började plötsligt motorcykeln att vibrera och studsa lite, mannen han studsade upp och ner och hit och dit ända till han flög av och ner i diket. Kvar satt Tomten i sidovagnen och gapade, för han hade blivit så super hungrig så han kunde äta en hel Marabou helnöt. Han rotade i sin ryggsäck, men ingen choklad hittade han men däremot en kompass. Han tittade upp för att ta ut riktningen då utropade han plötsligt:
- Herre Jesus min milda skapare, vad är nu detta? Gjorde du illa dig?!?
Lasse reste på sig, dammade av sig dikesdammet och fick syn på kompassen i Tomtens hand. - Har du kommit på något, frågade Lasse Tomten.
- Kolla här, sa tomten. Norr ligger ju ditåt. Vi måste ha kört fel.
- Tyckte väl granarna liknade mer palmer sa Lasse.
- Jag som har så bråttom hem, sa tomten. Hur hade du tänkt lösa detta nu?
Lasse öppnade lugnt sin stora sadelväska och tog fram en turbomotor. När Lasse väl hade satt dit den nya motorn fick han inte igång motorcykeln, så då sa han till tomten.
- Har du inget magiskt du kan göra för och fixa det här? Tomten svarade:
- Javisst ja, glömde ju bort min termos med magisk dryck som jag har i ryggsäcken. Tomten tog upp termosen och hällde innehållet i tanken. Det började ryka konstigt och med stjärnor i avgasen.
- Sätt dig på nu för snart flyger vi som ett skott, skrek tomten. Håll hårt i styret.
Pang… Och iväg for dom med ett rytande, upp i luften mot norr. De flög ingen lång stund förrän tomten ropade:
- Där nere bor jag, jag ser gårdsplanen och Tomte- Mor. Hon ser inte så glad ut, undrar om jag varit borta länge…
De landade med en duns och Tomte Mor kom farande fram och kramade om tomten, hon fällde en liten tår och sa:
- Äntligen! Var har du varit? Jag har varit så orolig…
- Jaja sa tomten ömt, jag vet inte riktigt var jag varit, men jag hittade en ny vän och han hjälpt mig hem!
Tomtefamiljen hjälpte Lasse hem på magisk väg igen efter att ha tackat honom. Vad tomten råkade ut för sen, det är en annan historia!
Slut!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
En låååång fin och söt saga, tänk att vi kunde hålla den spännande tråden hela vägen, utan att hammna på villovägar.
Kram Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Ja det var lite facinerande! 
Ritva
Fast! vad hände med de svarta trollen? Hittade han dom eller? 
Kram Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Bra fråga! 
Det får bli en annan historia!
Ritva