Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: orberljusfenomen
Läst 2256 ggr
Gutetjejen
0

Är det damm eller en orb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på kräftskiva igår och tog lite kort, vad tror ni om det vita vid min dotters huvud? Är det en Orb eller damm?

jag tycker den verkar röra sig

pernillaa
0

Det ser ut som vatten tycker jag. Vilka färger. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Lole
0

Bara undrar en sak..

Vad betyder Orb?

Gutetjejen
0

Ser det ut som vatten?  det kanske det gör, har inte tänkt på det. Men vad tror du, Orb eller damm?

pernillaa
0

Ja utifrån den erfarenhet jag har så tyder färgerna på att det är vatten som gör det. Alltså inte att det ser ut som vatten utan att jag tycker att det ser ut som om det är en reflkektion av blixten i en vattendroppe ur fokus framför kameran.

Uttryckte mig illa bara kanske.

Gutetjejen
0

varifrån skulle vattnet ha kommit? dom satt inne i vardagsrummet och såg på tv, ingen drack eller något sådant. Men du kan ha rätt….

pernillaa
0

Jag vet ju inte säkert, ingen kan nog veta säkert och jag kan likväl ha fel också. Men det kan ha legat en liten vattendroppe på linsen som ingen märkt. Fukt snarare än vatten.

Gutetjejen
0

Ok, ja jag kan ingenting om linser osv så det kan stämma

[incendium]
0

#2 Orb är inom foto egentligen ett engelskt ord som betecknar cirkulära fläckar (eller vad man vill kalla det) som dyker upp av olika orsaker på fotografier. det finns vissa teorier om att även paranormala energier ska kunna visa sig på detta sätt vilket än så länge har varit omöjligt att bevisa vetenskapligt. Oftast uppkommer fenomenet av att en mikroskopisk partikel (damm, vatten, pollen osv.) belyses av en kamerablixt eller annat ljus precis när partikeln kommer i/ur fokus.

Lole
0

#8 Jaha, Tack för svaret :)