Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: mysko-grejer
Läst 3551 ggr
[TrevorS]
0

Levande död? Zombie, de finns!

Zombie en myt eller inte? Nej det är sant, däremot finns det en sak som inte stämmer, de är inte utsvultna och sunga på hjärna eller att deras kroppar blir besatta av själar.

Det senaste man hittat om zombies är så pass sent som 1930-talet som finns dokumenterat och det är enupptäktsresande som fann en stamm vart på kvällar det var skumma människor som arbetade. Efter hans försvinnande blev hans resekamratar lite oroliga, och chokerade när de en natt såg honom arbeta med de andra.

De band doktorn i byn och bad om en förklaring. Han hade tagit gift ifrån en fisk och droppat in genom ena näsborren vilket gjort dem förlamade och hjärtat går ner till få slag per minut vilket har gjort att man blir precis som död. Han erkände att han gjort detta på flera i byn och de har begravt dem, dagen efter hade han grävt upp dem och gett dem ett botemedel som gör att en vis bit av hjärnan fortfarande inte fungerar. Han lärde dem sedan vad de skulle göra och de gjorde det han fick visa. Däremot kunde flera inte äta eller göra flera saker så han fick mata dem.

Fakta, skolbok från en engelsk skola publicerad under 50-talet (minsn ej namnet)

Inte läst men står lite om det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zombie

här står det pyttelite om det:
http://susning.nu/Zombie

Choklad
0

Förvånad va kusligt….men jag har också läst något liknande i Illustrerad vetenskap…

undrar om det finns någon fakta om Vampyrer? Jag menar, ingen rök utan eld..Oskyldig

U R us

[TrevorS]
0

Vampyrer finns också och kalls för albino. Finns en historia om en man som föddes albino. När han gick ut så spräktes hans hud och det började rinna blod (eftersom de sällan tål solen så reagerar huden på så vis). Därav såg folk den här personen som ett missfoster. Fadern till det här barnet var ålfångare och droppade blod ur ålarna och var den här ungen liknande palt och blodplättar, det sades att fadern för att mindska hans smärta hällt upp ormblod och blandat det med vin som han gav till honom.

Sedan ska historien förändrats.

Nu har jag inte direkt koll på när detta var, det stod om den här pojken i en tidning, men kolla tillbaka på 1700-talet borde finnas lite tidningsutklipp på Google eller något, tror inte folk är intresserade av ursprung utan de säger, "de finns inte" utan att leta fakta.

[TrevorS]
0

#1. Jag är född med så kallade vampyrtänder det menas på att tänderna på översidan (de två sylvassa tänderna) växer och blir för långa. Jag har fått slipa ner dem och de är fyllda med något plastmaterial.

[incendium]
0

#1 du kan ju alltid läsa på lite om Báthory Erzsébet om du vill läsa mer om Vampyrer, om du inte redan gjort det. Finns för övrigt en drös med folk som hittat på många ganska dumma vampyrliknande påhitt.

Det finns även några sjukdomar som kan ge vampyrliknande utseende och beteende, exempelvis vitiligo där pigment i kroppen kan försvinna helt eller delvis. Med tanke på att pigmentet skyddar oss från solens strålar kan det resultera i en överdriven ljusskygghet. Utöver det behövs inte något mer för att en myt ska börja cirkulera. Sedan kommer dilemmat med kroppar som i många fall förändrats mycket sakta vilket vid uppgrävanden har orsakat rykten om Vampyrer även där. Så eld finns det i väldigt många naturliga former. Men just ämnet Vampyrer går att dividera om i en evighet eller två då antalet myter är så galet stort. Variationerna finns i mängder och inte undra på det med tanke på att det finns myter som sträcker sig tillbaka till medeltid och än längre. Så vem vet vad som ligger till grund för myterna från första början ;)

/ursäkta ot-hoppet

[TrevorS]
0

#4 säger inte att historien är sann, men själv läst väldigt mycket om just sådana här saker. Även övernaturliga fenomen. Fanns en hemsida hountedforlife.com men den finns inte kvar längre. =/

[incendium]
0

1. Vilken historia?

2. Vad hade det att göra med mitt inlägg?

[TrevorS]
0

#6.

1. Du skrev att det finns många historier, lät som du menade på att jag hade hittat på den på något sätt. =P

2. Nja var väl det att jag ville berätta vad jag sett och hört. Man ska aldrig lita på folksägerskor till 100%, t.ex. kvisslingar som levde i skortstenen finns de? Ja jag har aldrig sett dem.

[TrevorS]
0

7# kvisslingar lurade man i barnen förr om de ville ha värme i stugan för att få de att aldrig släcka den så barnen gick och fyllde på den hela tiden med ved, så det är egentligen en ursäkt till lathet förr i tiden att skrämma upp barn.

[incendium]
0

#7 Mitt inlägg är i början riktat till #1 och inga ändringar skedde under meddelandets gång vad jag vet. Kan lägga till att jag skrev mitt inlägg under tiden som du skickade dina två andra, vilket gjorde det rätt omöjligt att läsa dem och ens ha minsta chans att kommentera på dem så det var inte på något sätt riktat till dig.

[TrevorS]
0

#9 Jo jag förstår, var inte ett påhopp på dig heller, jag håller med dig också, jag bara berättade historierna om någon var intresserad av att veta. =)

[incendium]
0

#9 ah nej, det trodde jag inte heller. bara tyckte det var säkrast att vara övertydlig så inget blir galet :s

Men tillbaka on topic kanske. Zombie! (har inte så mycket att tillägga, att det finns/har funnit kan jag inte säga emot)