Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: orberljusfenomen
Läst 2806 ggr
Absinthe
0

Sur på kameran

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min digitala systemkamera canon eos 350D har nåt skit någonstans som jag inte får bort, ska in på foto iFokus sen och fråga hur jag ska göra. Det blir en svart skugga i nedre högra hörnet på alla bilder jag tar.

Men när jag rengjort kameran så gott jag kunde så provtog jag två bilder på samma plats, dvs ut i vardagsrummet ifrån sovrummet, bilderna är tagna direkt efter varandra helt av en slump.
Kollade genom bilderna på kameran igår, och på ena bilden syns nåt orbliknande som har rörelseoskärpa, detta kan vara en reflektion från dammsugarröret eller nåt annat, men det fanns bara på ena bilden.

Ska lägga upp den med "orben" på först och sen den andra bilden som är tagen precis efter där ingenting syns på den.

Bilderna är helt oredigerade, jag lekte med ljussättningarna på den med orben men man såg inget när man ändrade, någon annan kanske kan ta och se om det går att ljusa upp eller ändra kontrasten osv på.

Ni ser även den mörka runda skuggan som förstör mina bilder på båda dessa nere i högra hörnet.

Absinthe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är andra bilden..

Absinthe
0

Kan tillägga att det kan vara damm, men jag hade inte dammsugat den dagen. (Dammsugaren står alltid framme)

[kobbeuffe]
0

Skuggan kan vara om du har motljusskydd monterat och blixten igång. Upplevde liknande fenomen fast mycket tydligare på min gamla Olympus. Man kan ju hoppas iaf så blir det lindrigare att åtgärda…

Absinthe
0

Motljusskydd?
Jag har inga extrafinesser på kameran, bilderna är tagna med blixt, jag trodde först det satt nåt skit på blixten som gjorde den där mörka skuggan på alla bilder, men det var det inte. Så det måste vara nåt skit som sitter i kamerahuset på kameran. =/
(Jag är ganska amatör med kameragrejer) *ler*

Men bilderna visas inte för den mörka skuggan utan om man tittar in i vardagsrummet på första bilden finns en ljus Orb som jag skulle vilja att folk kikade närmre på, den finns inte med i bilden som togs direkt efter nämligen så det kan iaf inte vara nåt skit på kameran.. =)

Absinthe
0

Haha, jag lyckades vara teknisk precis.. ^^, Kom på hur jag skulle få bort skiten som ger de mörka skuggan på bilderna.. lååång slutartid och blås bort skiten. Så då var det mysteriet löst, men orben är inte löst ännu. Är det reflektion från dammsugarröret eller är det damm eller? =)