Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: spöken
Läst 4279 ggr
[magic13m]
1

Spöket på Raynham Hall. Äkta?

Ett utav de mest kända spökbilderna är ju den som togs på Raynham Hall.

Mer info här: http://missmagicgirl.blogspot.com/2008/10/spket-p-raynham-hall.html

Vad tror ni om det fotot?

[kobbeuffe]
0

Svårt att säga. men nog är det en vacker bild så man vill ju att den skall vara äkta.

pernillaa
0

Är det bara jag som söker för ivrigt efter naturliga förklaringar nu eller är det fler än jag som ser "skuggorna" i ljusskepnaden?

Den följer ju trappstegen i ytterkanterna och i vänstra ytterkanten är det som hack för varje trappsteg. Vilket tyder på att det är något ljus som lyser nerför trappan. Det är alltså ingen upprättstående figur utan något som följer trappans lutning. Och om man kollar ovanför trappan så står där något som skulle kunna vara en soffa eller någonting sådant. På högra sidan av soffan är det en knopp eller liknande som lyser upp av någonanledning så varför skulle då inte den vänstra kunna göra samma sak och då ordentligt också om det är i rätt vinkel? För ljusskepnadens topp, alltså huvudtoppen är precis där soff-knoppen är.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0

För det måste ju finnas en anledning till att trappräckena lyser upp så fruktansvärt som dom gör också.

pernillaa
0

Jag tror att det kan vara lampor ovanifrån. En lampa i taket intill väggen rakt fram i bilden och så sticker ju tavlorna ut en bit och kanske annat också längre upp på väggen så man inte ser det i bild. Det som sticker ut från väggarna gör väl så att det blir en skugga till vänster om "damen men resten av trappan är ju upplyst. Den högra delen av trappan är ju upplyst. Längst upp i trappan i vänstra hörnet står en staty som ger ifrån sig en skugga också och sen är det väl en blandning mellan skuggor från tavlor och annat på väggen från lampor i olika riktningar både i taket och på väggen och sen är ju trappan nött också och reflekterar väl ljuset konstigt eftersom den är ojämnt nött.

pernillaa
0

Bilden i inlägget är redigerad och beskuren så man såg inte lampan till vänster på väggen som faktiskt finns där. Lägg märke till hur den högra ytterkanten av ljusskepnaden totalt ändrar vinkel på sofflocket och sen på golvet längst uppe på trappan.

Livzson
0

Får impulstanke av att den inte är äkta. Men jag kan nästintill ingenting om det här, så det är kul att se hur ni disskuterar kring det.

// Lisa, medarbetare på Twilight

pernillaa
0

Haha…snarare jag som diskuterar med mig själv. Tungan ute

Trots att jag är schizofren så är jag snäll! =)

pernillaa
0

Haha…snarare jag som diskuterar med mig själv. Tungan ute

Lte schizo får man väl vara?! =)

[123diddi]
0

hmm.. vet inte om det har nån betydelse (säkert inte xD)

men det ser ut som en sexa där jag markerat

snurro89
0

den e så fejk den kan bli.

[123diddi]
0

jaså, haha :)

det e ju inte varje dag man ser ett sånt ''mänskligt'' foto på ett spöke :)

snurro89
0

#11 tro mej ja vet tillräckligt om andar, så ja vet de;)

[budewabo]
0

Jag får också en fejkkänsla kring bilden. Fast den var vacker…

[123diddi]
0

haha ja!

men det enda jag undrar (för det ser väldigt fejkad ut) hur fixade dom det för så länge sen? 1936 liksom..

[budewabo]
0

I mörkrum kunde man göra rätt mycket redan p den tiden vill jag tro. Lägg två negativ över varandra - belys rätt tid och sim sala bumsan så har man en fin spökbild. Kanske. Jag vet inte - har labbat för lite i mörkrum för att vara säker men sett fantastiska kreativa saker som gjorts på estetutbildningar på folkhögskolor.

[123diddi]
0

okej, häftigt :)

[incendium]
0

#15 Det går abslout att göra under väldigt sparsamma premisser. Under den senaste fotokursen jag gick blev det många skumma kort när vi fick leka runt i mörkrummet som vi ville.