Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettanslagstavlan
Läst 3320 ggr
pernillaa
0

Det var ett experiment

Hej på er

Jag kommer säkerligen få bannor för det här på ett eller annat sätt av säkert minst en av er. Men det har jag räknat med. Ett råd för er som reagerar starkt på det här är att läsa hela inlägget och båda artiklarna som kommer upp alldeles snart.

Bilden i tråden "Ser ni samma som jag" är inte en äkta spökbild som jag sa. Jag har ljugit för er.

Bilden är inte iscensatt utan består helt enkelt av en tillfällighet. Jag skulle fotografera ett löv och min pojkvän kom in i bilden av ett misstag. När jag sen såg hur spöklik den blev eftersom han blev så suddig så tog jag tillfället i akt och gjorde den svartvit, vilket gjorde den ännu mer mystisk vilket reducerade möjligheterna att avgöra vad som är "figuren" och vad som är bakgrund. Någonting annat har jag inte gjort med bilden.

Jag valde att göra det här eftersom bilden öppnade upp ett sådant guldläge för mig. Det händer inte så mycket på sajten och det här med lögner är någonting som inte har diskuterats så mycket, så varför inte göra en artikel av det? Tänkte jag.

Nu fanns det tyvärr ingen annanstans jag kunde testa detta, förutom på min egen sajt. I.o.m. det jag gjort nu så riskerar jag att ni inte kommer att ha samma förtroende för mig i framtiden, men samtidigt är det bättre att jag gör det än att någon annan skulle göra det. Just det faktum att det var jag som ljög poängterade en väldigt viktig sak också. Jag vill tro att ni litar rätt så mycket på mig och tycker bra om mig, som om jag vore en hyfsat nära kompis. Nu fick jag visa att, även de man inte tror skulle ljuga, kan ljuga. Jag behandlar människor här inne med respekt, vill jag tro i alla fall, och kommer givetvis att fortsätta göra det efter det här.

Jag gjorde det för att ni skulle se till er själva och hur ni litar på andra, och framförallt varför. Va där det som gör att ni litar på det andra säger, hur vet man vad som är sant och inte och hur agerar man ifall man tror att någon ljuger?

Hade någon annan ljugit så hade det aldrig blivit bekräftat att det varit lögn, men nu fick ni veta hur det låg till och därav fick ni möjlighet att lära er någonting som ni kanske inte skulle ha fått lära er annars.

Jag har tagit bort tråden nu för att ni som kommenterat bilden inte ska behöva stå till svars för era kommentarer ifall ni tycker det känns jobbigt att ni trodde på mina lögner. Istället redovisar jag tråden i en artikel där alla är anonyma. jag kommer länka till den när den kommer upp senare idag.

Blir ni arga och vill skälla ut mig för det jag har gjort så tar jag ödmjukt emot pm ifrån er. Jag förstår att vissa kanske känner sig dumma som föll för det men det ska ni inte göra. Att ni föll för det visar bara att ni vill tro gott om människor och det är en bra sak.

Jag hoppas att ni tror på mig när jag säger att jag aldrig har ljugit för er förrut och aldrig kommer att ljuga för er igen. Ni har min fullaste respekt allihopa fortfarande. Det var bara ett experiment. Ingen har blivit skrattad åt. Alla reaktioner i experimentet har varit helt naturliga i en sån situation.

Pust, nu är jag redo för era kommentarer.

(kanske någon får användning för forumgruppen "Dagens ris/ros" nu med riset i högsta hugg.)

Här är artiklarna: Ett experiment och Att ljuga över internet

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Jinaum
0

Tycker det var ett litet intressant expermiment då ju. Får man allt lära sig att inte vara så godtrogen bara för man så gärna vill tro. Är ju tyvärr nackdelen. Vill vi tro så gärna så blir det så ^^ En liten läxa i lagom form

pernillaa
0

Första reaktionen var ju bra i alla fall. Får se hur det går vidare här framöver. Håller på med den andra artikeln nu.

kram

powderpuff
0

Då kan man ju börja ifrågasätta alla dina andra bilder?!  Är de också expriment.. Risken med att lägga in sådana bilder som man vet är fejkade  och försöka "lura" folk att de är sanna kan riskerna vara att folk tappar förtroendet för en. Så jag tror nog du får räkna med det sedan när du lägger ut bilder nästa gång Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[incendium]
0

pernillaa: tycker alla bilder på den här sidan kan behöva lite ifrågasättning och kritiskt tänkande så det hela var ett mycket bra experiment och jag hoppas verkligen att den gjorde nytta på andra sätt än att skrämma iväg folk från dina bilder. Bra gjort!

pernillaa
0

Jag har slutat fotografera då jag skrämmer upp mig själv så mycket! Jag förstår att folk kommer att ifrågasätta mig i det mesta nu. Det har jag som sagt räknat med. Och jag förstår att många kommer att ifrågasätta de bilder jag redan lagt upp här. Men än en gång, det var jag medveten om. Men jag finns ju här för sajtens innehålls och medlemmarnas skull, inte för att agera maskot eller för min egen skull.

Isa56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"LOL" Haha min dotterdotter ska bli fem år och hon ser lite grejer  ibland.Den bilden avfärdade hon med: bara ett vanligt spöke. Hon hade ju rätt det var bara ett vanligt "brödspöke", som min mamma kallade mig och brorsan. Heder åt dig för att du står upp för det du gjorde. Jag kommer att förhoppningsvis inte vara så godtrogen. Men det var ett bra foto. Inga sura miner här inte.

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

pernillaa
0

Haha. vad gulligt det där med brödspöke. =)

Tack för det! Och vilka fina blommor! Förvånad

Haha…ganska kul, du blir glad för att jag lurar dig! Intressant! =)

Isa56
0

Jag snubblar mig fram i tillvaron och hänger inte upp mig alltför mycket på mina misstag. Försöker dra lärdom av det istället. som nybörjare var det en nyttig lektion. Nästa gång lyckas du inte lika lätt, haha.

Hm en tråd som heter typ "falskt eller sant " med bilder vi får gissa på, kunde ju bli en bra träning kanske.

Kram

pernillaa
0

Ja men gisses vilken bra idé. Den ska jag absolut spinna vidare på.

Men du, var inte orolig, jag kommer inte luras nå mer nu! =)

[incendium]
0

#8 då kommer ju problemet med att (be)visa bilder som faktiskt visar något annat än det "normala" eller missuppfattade jag hur du menade det nu?

Paranormalt vs. normalt

eller omodifierad/omedvetna bildfenomen vs. medvetna förändringar

eller var det något helt annat? *virr*

powderpuff
0

Det är ju bara den som fotograferat som vet om det är sanning och  vågar man då tro på att den talar sanning.

Tyvärr tror jag att det blir kanske så att ingen vill skriva vad de ser på bilderna just på grund att det kan vara någon som luras.

+ att lägga ut fejkbilder är att mata skreptikerna ännu mer.

pernillaa
0

Nej du förstod det som jag förstod det. Och det är ju sant att det är ju ett problem. Det man kan göra istället är väl isf icke redigerade- redigerade. Man får alltså göra spökbilder i t.ex. PS och så får man jämföra med sånna som inte är manipulerade. För det finns det ju också lärdomar i.

[incendium]
0

#11 Att tänka kritiskt och kanske utgå från att bilden inte föreställer något paranormalt kan ha fördelen att man eliminerar naturliga orsaker till bilderna innan man övergår till att se det som något paranormalt kan ju ha som konsekvens att man då kan sålla fram de verkligt intressanta bilderna och det måste väl inte vara något negativt?

Att vara skepisk till en bild betyder ju inte automatiskt till att man inte tror att någon form av liknande fenomen existerar, det kan ju vara så men andra varianter är ju också möjliga.

Jag är positiv till det mesta som får gemene man att tänka för sig själv och inte tro på minsta lilla stycke som läggs ut utan lite kritiskt tänkande, men det finns ju gränser för allt.

Isa56
0

# 10 och 11 Jag tänkte ju en tråd där det i namnet klart framgår att det är en övning. Att se om en bild är medvetet manipulerad eller inte, är svårt och, ja att bevisa vad som är vad. Hm, iden tycker jag är braFlört, men som ni säger den kanske inte fungerar i praktiken.Obestämd

[incendium]
0

#14 Jag tror säkert att det fungerar och även att det är ett mycket nyttigt påhitt men som även pernillaa konstaterar så är det nog lättare att göra skillnaden redigerad/oredigerad. Tänk så mycket skoj det kan bli av det!

Isa56
0

#15 ja och en massa bra träning, Skrattande För som nybörjare "ser" man ju hur mycket som helst, eller inget alls.

pernillaa
0

Fortsätt den här diskussionen ni. Ni kan få bli huvdansvariga för ett sånt projekt isf! Flört

Jag måste dock sova nu! Kram på er

Zadeira
0

Tycker det var vädigt intressant faktiskt.

Minns ju inte alla kommentarena och tänker inte kritisera någon för om de trodde dig eller inte, men det är himla intressant att se hur folk reagerar på övernaturliga bilder. Det finns de som handlöst tror på allt, och de som är skeptiska till allt. Jag är väl något mellanting själv och brukar oftast varken välja att tro eller avfärda, mestadels för att jag tycker att bilder särskillt på nätet är svåra att bedömma pga så många omständigheter man inte själv vet om.

Tycker dock det var väldigt modigt gjort av dig, särskillt att gå ut med att det var fejkat såhär ett tag efter. Du riskerar ju att din trovärdighet blir sänkt. Personligen tror jag inte att du bygger hela sajten på dina fekjade bilder, om man säger så ;)

MacGallon
0

Det är rörande att se icke reaktionerna på ditt sk. experiment. Fattar inte folk att de är tagna med handen i syltburken? Den påkomna ödmjukheten beträffande folks syner är snudd på rörande, eller som jag vill kalla det intellektuellt ohedligt. Vissa vet inte hur mycket de skall kråma sig inför det faktum att de har blivit grundlurad. Något som ofta förekommer i folks syner är denna jäkla hund som alla "ser", det är rörande hur man förknippar två prickar på rad som ögon. Jag tycker ni inte skall ha överseende med att vissas syner bevisligen var helt uppåt väggarna. Våga stå för resultatet även fast det missgynnar er, jag tror intellektuella mognaden här är för låg för att ens hoppas på det, men den som lever får se.

powderpuff
0

#19. Nu är väl lyckan total för dig….

Ursäkta kunde inte låta bli.

Lilj-an
0

Kul…Skrattandeför mig är det inte viktigast om bilden är falsk eller inte .. det är en bild och i en bild kan du se så mycket.. det betyder inte att du lurat någon att sätta in bilden och låta oss beskriva det vi ser  …det är inte alla som ser och det kan vi inte förvänta oss.. men för mig är bilden så klar att den går inte att ta ifrån mig.

Jag undrar lite över om du gjort om din pojkväns ansikte eller var det honom jag beskrev ..  och var det inte din pojkvän, så var det någon annan…  det jag ser i bilden är 100% sanning och inget annat..

Lite underligt tycker jag att jag ser samma ansikte som din pojkväns och som mannen som är fast vid platsen det kan vara att denna man valt att visa sig som din pojkvän… det är inte första gång som det hänt mig att de energier som visar sig vara starkat anknytna till en plats valt att visa sig i, en idag fullt levande människa… på bild..

Må gott ! MVH //Ann

Bjoern
0

#20. Varför en sådan hånande försvarsställning? Experimentet handlade inte om att smutskasta eller förlöjliga utan att visa på en brist på kritiskt tänkande. Kommentarer som #19 tycker jag är intressant då det faktiskt inte är speciellt stora reaktioner på själva experimentet, utan mer på ett trådförslag. Har folk verkligen inte dragit lärdom av detta? Jag tror alla behöver fundera över sin egen reaktion när de får reda på att detta är ett experiement, om de trodde att den första bilden föreställde ett spöke, en ande eller något annat än en levande man i en huvtröja. För som det verkar nu är reaktionen att ignorera det faktum att man har visats vara för godtrogen och att man kanske (troligen) är det vad gäller många andra bilder också. Vissa verkar dock ha tagit lärdomen till sig, och det är ju alltid bra!

Din egen hånande försvarsställning i #20 och din undanmanöver från det egentliga ämnet och det som belystes med experimentet i #3 bekräftar bara det #19 säger. Även #21 verkar bekräfta denna ovilja att ta till sig verkligheten och ta den för vad den är, istället för vad man vill att den ska vara eller vad man tror att den är.

powderpuff
0

#22. med andra ord tycker du det är helt OK att ljuga oavsett bild eller något annat. Stackars dina vänner i så fall…

Pose-idon
0

Jag är inte sur på nåt sätt. Ingen anledning. Jag trodde aldrig att Pernilla ljög. Men jag vet inte om  jag trodde att bilden var på nåt övernatruligt utan på t.ex nån som kom in på bilden och försvann innan Pernilla han märka något typ…

//Elin

Bjoern
0

#23 Det beror väl helt på i vilket syfte man ljuger? Om jag ljuger för att inte avslöja en överraskningsfest senare på dagen så är det väl inte en moraliskt dålig handling? Men om jag ljuger för att lura av någon pengar så är det det.

I detta fall ljög Pernilla för att få resultat i ett experiment som inte kunde fås utan lögn. Experimentet gjordes i gott syfte för att undersöka nivån på kritiskt tänkande samt att kanske forumets medlemmar ska kunna dra lärdom av resultatet av experimentet och sitt eget agerande inom experimentet. Jag tycker sådana här experiment är helt ok sålänge de inte bli för många.

Pose-idon
0

#25 Håller med, så länge lögner är av gott syfte för dom man ljuger för borde dom vara OK, eller?

//Elin

pernillaa
0

Jag säger som jag sagt flera gånger tidigare: Jag har aldrig ljugit för er förrut och kommer aldrig att göra det igen. Jag gjorde det inte för nöjes skull utan, precis som det diskuteras kring nu, för att poängtera en sak som inte gick att poängtera annars. För vad ger det för effekt om jag bara rakt upp och ner säger: "Tro inte på allt som alla säger!"?

Jag tyckte att det var en viktig punkt att ta upp och mer slagkraftigt än såhär blir det inte. Jag offrade min trovärdighet som sagt men förhoppningsvis kanske det gav någonting.

Mezzzanina
0

Jag tycker det är viktigt att fråga folk om de verkligen vill vara med i ett experiment.Och som Sajtvärd så borde man kanske ställa just den frågan tycker jag.

Det spelar ingen roll om ett experiment inte går ut på att smutskasta eller förlöjliga.

Innan man publicerar så tycker jag man bör fråga om folk tycker det är ok att delta.

powderpuff
0

#28 Helt rätt. Håller med dig fullständigt…

Tänk om läkarna skulle börja exprimentera utan patienterna vet om deFörvånad

pernillaa
0

Jag tycker själv att det är lite väl häftigt att börja jämföra mitt lilla experiment med läkares experiment. Mitt experiment var inte farligt det minsta lilla, förrutom för stoltheten kanske. Men samtidigt tycker jag att det är upp till var och en att välja om man vill lära av det här eller inte.

Men jag visste ju att en grupp skulle reagera såhär så jag kan inte göra annat än beklaga att ni reagerar som ni gör men jag ångrar inte det jag gjorde.

powderpuff
0

Men det är just det här med "exprimentera" utan man vet om det oavsett om det är en bild eller vad. Tror nog det är de som folk reagerar på och och kan tycka det är lite respektlös att göra så.

Just av detta exprimenter tror jag att det kommer att bli ännu mindre aktivitet på denna sajten, tyvärr.

pernillaa
0

Alla har olika uppfattning om detta och nu har jag tagit del av din powderpuff. Jag säger inte att du är fjantig som reagerar som du gör för det är med all säkerhet fler med dig utöver de som har gjort sin röst hörd i den här tråden. Så vi har olika syn på sånna här saker. Men ta en funderare på detta: Hur hade folk reagerat om jag frågat ifall de ville vara med på ett experiment och sagt att någon gång framöver kommer jag att dra igång exerimentet? Ingenting på sajten hade blivit taget på allvar då folk säkert hade misstänkt att jag bett någon annan medlem lägga upp det i sitt namn. Och hade ett sånt förberett experiment gett sanningsenligt resultat?

Det är som när jag övningskörde för bil-körkort. Då skulle jag tvärnita på grus för att testa min stoppsträcka, jag fick veta exakt hur det skulle gå till och så sa han: då kör vi igång. Det första jag gjorde var ju att hålla foten redo över kopplingen och den andra redo att flytta över till bromsen. Det blev otroligt mycket kortare då än vad det blev när han gjorde samma sak utan att säga: då kör vi igång. Förstår ni vad jag vill ha sagt? Det hade inte gått på något annat sätt.

Jag har kanske trampat vissa på tårna men jag är ganska säker på att de som känner sig trampade på tårna är de som trodde på det jag sa, alltså handlar det i så fall om stolthet, enligt vad jag tror i alla fall. Jag hade säkert reagerat lite som du först, men sen tänkt efter och tagit tillfället i akt att lära mig någonting om mig själv. Men jag hade också kännt mig dragen vid näsan, helt säkert.

powderpuff
0

Men då hade man kanske kunnat lägga upp det på ett annat vis. Man hade kunnat göra en tråd OM att det kommer att bli ett expriment men man säger inte vilket förrän den och den datumen. Då hade man ju liksom vetat att det var något på G men man vet inte vilket eller vad. Eller hurFlört Och hade man inte velat vara med i exprimenet hade man inte skrivit just under den tiden. Tycker det hade varit mer ärligt.

pernillaa
0

Men med experiment kan man ju mena så otroligt mycket så hur skulle folk kunna dra den slutsatsen att man inte ska skriva om jag nu inte uttryckligen säger det? Och säger jag en sån sak så kunde jag ju lika gärna också säga vad det gäller för folk blir ju automatiskt misstänksamma mot allt som kommer upp efter det om jag nu skulle säga att: Ni som inte vill vara med på experimentet behöver ju inte skriva någonting på sajten den kommande veckan eller vad man nu skulle skriva. Dels stannar ju säkert diskussionerna upp så otroligt mycket och dels så hade ju folk med en gång listat ut att det var just den bilden, speciellt som jag inte lagt ut någon av mina egna bilder på bra länge nu och för att bilden var just "för bra".

[incendium]
0

#33 och då hade många av poängerna med experimentet gått förlorade. kan det bli mycket mer ärligt än att lägga ut alla tankar bakom, alla förklaringar och varför det gjordes som det gjordes? hur stor chans tror du att det är att folk inte försökt tänka till lite extra och helt plötsligt börja ifrågasätta sådant de annars skulle svälja med hull och hår om det fanns en varning om att något sådant skulle komma.

Jag tycker som jag nämnt tidigare att det var ett experiment upplagt på ett bra sätt och jag är imponerad över att pernillaa har vågat ta den risken hon gjorde med experimentet. Det var och är något som behövs helt enkelt, allt för många slukar minsta lilla kommentar som total sanning vad det än gäller och det är inte hälsosamt på något sätt. Speciellt inte ute på stora anonyma internet. Vad som oroar mig lite är att det inte verkar ha gett någon större reaktion så jag hoppas, om än förgäves, att det finns några fler som åtminstone framöver kommer att tänka en gång extra innan de går med på allt som skrivs.

powderpuff
0

Många är kanske rätt misstänkasamma redan nu ändå och inte skriver så mycket

snurro89
0

Jag blev inte sur, för den tråden de va väll bara bra…

[123diddi]
0

lite besviken var jag eftersom att jag tyckte att din bild var himmlans ball.. hehe Flört
dock vart jag inte så sur, för du har en viktig poäng där.

ha det bra! kram, diana

pernillaa
0

Jag tror säkert att rätt så många kommer vara misstänksamma rätt så länge, och det är väl bra för då är dom på alerten om än i överkant. Sen hoppas jag att det där kommer att ge med sig eftersom tiden går. Nu är det ändå inte så många här eftersom det är sommar och folk njuter av den riktiga världen istället, men aktiviteten kommer definitivt att öka så småningom.

Varför i hela fridens namn skulle jag dessutom erkänna en lögn om jag nu var en sån som ljög och lurades i vanliga fall? Snacka om att sätta dit mig själv. Jag vågade göra det här just för att jag vet att jag är en bra människa och vanligtvis alltid behandlar folk med respekt(om det nu inte blir missförstånd). Så skulle jag för en gångs skull våga vara lite mindre gullig och trevlig och tänka lite mindre på mitt rykte så var det här rätt tillfälle och anledning då jag anser att det här faktiskt gav någonting.

Det är upp till var och en nu att döma mig utefter vad ni själva tror är sant. För det kan jag däremot inte göra åt er.

Mezzzanina
0

He he he..

-Var för inte starta en ny iFokus sida:

Experiment iFokus!

Tycker att det vore mer passande för sajtvärden på denna sida.

Då kan hon ju exprimentera fritt tillsammans med andra experiment intresserade.Skrattande

[123diddi]
0

haha, bra ide ;)

Zadeira
0

# 40. problemet med att starta en experimentsida skulle väl vara att alla redan visst att det var experiment som pågick där.. alltså skulle det ju inte ha någon egentlig mening!

pernillaa
0

Tycker ni verkligen att jag p.g.a. detta är en så dålig Sajtvärd så jag inte passar här inne längre? Ska ni alltså på allvar sitta här och diskutera mitt syfte på iFokus över huvudet på mig?

Pose-idon
0

#40 Onödigt.

//Elin

[kobbeuffe]
0

Nej Pernilla du är en perfekt Sajtvärd. Inlägg #40 var bara dumt hela vägen. Om folk inte kan ta en sån sak till sig som du visade så tycker jag dom kan söka sig nån annanstans. Du visade bara ett exempel på att internet inte är så säkert som många tror utan felaktiga fakta finns överallt. Om man tittar på alla bilder som finns på den här siten och andra siter, hur många är inte egentligen fejk.

Både jag och Pernilla är kunniga att manipulera en bild så att spöken framträder men vi är iaf ärliga med det så kan man inte acceptera det så….

pernillaa
0

Jag har inte sagt ett ont ord om någon som deltog i det här experimentet, det är ni som gör er själva till åtlöje genom att hålla på såhär. Ingen tycker att ni var dumma eller så för att ni trodde på mina lögner. Det hade vem som helst kunnat göra. Men nu ser ni dumma ut som ni håller på.

Är ni så dumma så ni inte förstår hur otroligt svårt det var för mig att göra det där och hur mycket jag offrade i.o.m. det, alltså min trovärdighet, så då får ni faktiskt skylla er själva!Och precis som uffe säger så, jovisst kan jag fejka en bild om jag vill men det har jag ingen glädje i att göra. Om jag nu hade haft glädje i att föra folk bakom ljuset hade jag aldrig lagt energi på att skriva en hel artikel om det här och varna för "folk som jag". Som sagt, snacka om att sätta dit mig själv. Det är småaktigt omoget tänkande från er sida tycker jag.

Pose-idon
0

Är man missnöjd behöver man inte hållat il här på SB tycker jag… Obestämd

//Elin

[123diddi]
0

jag litar på dig, du är en utmärkt Sajtvärd och det var inte alls dumt gjort!
du hade ju en viktig poäng, ellerhur?
det enda jag vart besviken på var att den inte var äkta, för bilden var så ball ;D

powderpuff
0

Det var kanske inte så #40 menade att sajtvärden inte passar här länge. Utan att hon är kanon här  men att hon även kan öppna en exprimentsajt också. Så uppfattade jag det i alla fall.

#45 Alla är inte så duktiga på det här med att göra fuskbilder. Jag har inga sådana kunskaper och de intresserar mig inte heller att lära mig. Förstår inte vitsen med att lägga till ett spöke på en bild som igentligen innte finns där. Och framförallt på en sådan här sajt…. Trodde denna sajten skulle vara mer seriös och inte vara en del "fuskbilder".

[123diddi]
0

det var så jag också uppfattade det :)

pernillaa
0

Powderpuff vill jag ta som ett exempel, hon kände sig trampad på tårna p.g.a. det jag gjorde men hon diskuterade det med mig. Och hon höll sig till det egentliga ämnet, alltså att jag hade lurat henne och hon var inte nedlåtande trots att hon inte tyckte om det jag hade gjort. Hon kunde se skillnad på den här enstaka grejen och hur jag är som Sajtvärd, för det är två helt skilda saker. Vem som helst hade kunnat göra det jag gjorde förrutom då artiklarna. Så det tycker jag att hon ska ha en eloge för och trots att vi har skilda åsikter så respekterar jag henne för att hon skötte det på ett bra sätt. Vill ni inte hellre ha era åsikter hörda så som hon fick? För jag kommer ju knappast lyssna på er nå mer bara för att ni förolämpar mig, då blir jag bara sårad. Det där är ett personligt påhopp #40, alltså bryter du mot reglerna. Konstruktiv kritik för tusan!

Nu ska jag gå och umgås med min härliga son och njuta av livet istället för att sitta här och sura över en dum kommentar.

[kobbeuffe]
0

#49 syftet med att jag berättade att vi kan göra bilder handlade inte om att vi skulle göra det bara därför, mera en fingervisning av hur det kan se ut överlag. Jag tyckte att bilden i fråga var en kul grej och funkade som aktivitetshöjare vare sig det var tanken eller inte. Jag har skapat ett par bilder som jag lagt under rubrikerna Photoshoppat och dyl. bara för att ha lite kul. Bilderna är iofs överdrivna och kan knappast misstolkas så syftet var inte att luras med dem.

Givetvis försöker vi på sajten vara seriösa och kommer fortsätta med det och alla andra bilder som är utlagda av medlemmar eller oss i ledningen kan bara fotografen i fråga svara för. Ser vi nåt så spekulerar vi i det.

pernillaa
0

Ja har jag missuppfattat meningen i inlägg #40 så ber jag om ursäkt men har svårt att se det som någonting positivt menat.

Mezzzanina
0

Jag har ingen åsikt om sajtvärden.Men jag står för att jag personligen tycker att om man är ansvarig på en sajt (vilken som helst) så bör man ha kunskap att fråga om folk vill delta i ett experiment.Man bör ju värna om sina läsare av hela sitt hjärta.Alla kanske inte vill vara delaktiga i ett experiment och då måste det respekteras.

Och om det skulle lagts upp som ett korrekt hanterat experiment där folk inte deltog utan sitt godkännande så kunde hon ju helt enkelt lagt ut det så här:

"Är denna bilden manipulerad eller inte?"

Då hade folk kunnat välja om de ville ta del av det.

Jag tycker absolut inte att mitt svar här i nummer 40 var onödigt utan det var ett rent och konkret förslag till alla eperiment sugna mäniskor att de kan ha en sajt för sådant.

pernillaa
0

Bra att du står för det du säger men jag förstår inte varför du sade det över huvudet på mig med vad jag uppfattade som klander i uttalet, särskilt som du redan hade uttryckt dig i ett inlägg tidigare. Kan du då svara på vad dina "he he he" i inlägg #40 handlade om?

Mezzzanina
0

Man skall vara glad!Säg det med ett leende vet du!

Jag har som jag skrev ingen personlig åsikt om dig.Men jag tycker att experiment borde ha en egen sida här på iFokus.

Kanske vore nåt?

Pose-idon
0

#56 Men då vet man ju att det är ett expriment och då är hela idén med exprimentet.

Och om man inte vill bli "till åtlöje" så kan man ju dra härifrån eftersom inte ens jag själv tror att alla bilder är 100% sanna.

//Elin

pernillaa
0

Jaja…vi kommer uppenbarligen ingen vart och sen om det är jag som har missuppfattat det eller om det var du som gjorde fel, spelar ingen roll. Jag tycker fortfarande att det var fel sätt att säga det på. Jag lämnar det där nu.

powderpuff
0

#51 Jag tackar och bugar för elogenSkrattande

Ritva
0

Jag vill bara kommentera ovanstående diskussion.

Vi har ju alla inte erfarenhet av hur experiment kan gå till och hur man ska göra för att det ska vara etiskt riktigt. Men som jag ser kritiken, så kunde Pernilla innan hon gick ut med artikeln ovan kollat med dem som skrivit i den tråden att det var ok, på så vis har de som skrivit fått chansen att avstå sin medverkan. Om sen alla sagt nej till detta så hade Pernilla fått skriva artikeln på ett annorlunda sätt. Så sammanfattar jag ovanstående. Pernilla har lärt sig något om detta samt alla medlemar som deltagit, så vi andra fått en bra artikel och förhoppningsvis blivit mer kritiska i vårt sätt att se på bilderna här!

Fortsättningen av tråden kanske kan bli en diskussion om det som Pernilla lyfter fram i artikeln om kritisk granskning, istället huruvida hon är en bra Sajtvärd eller inte, för det är hon!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[123diddi]
0

hon är en toppen Sajtvärd!

men jag tror att varken hon menade något illa med experimentet, eller mezzzanina med det hon sa.

pernillaa
0

Tack för sammanfattningen! Jag orkar egentligen inte diskutera detta mer men vill lägga ett par sista ord om detta ändå:

Jag kunde visst ha sagt till i förväg men när jag övervägt det ett tag bestämde jag mig för att inte göra det för att jag ansåg att då hade hela experimentet varit bortkastat.

Jag övervägde också att fråga de medverkande ifall det var okej att publicera deras kommentarer men ville inte "tvinga" dom att åter igen ge sig tillkänna som en som deltagit i testet ifall dom skämdes för det, även om det kunnat tas via pm istället. Då hade jag isf också bundit mig till alla deltagande så ifall någon enda av dom inte svarat hade det gått om intet. Jag ville dessutom inte göra någonting halvdant under sånna omständigheter.

Jag har tagit bort hela den tråden för att inte hänga ut folk något mer och jag har inte nämnt några namn i artikeln så ingen vet ju vem som har sagt vad förrutom de som lagt varje kommentar och kanske ett par av de andra deltagande som lagt det på minnet.

Sen mindes jag också att det faktiskt står såhär i skrivreglerna: "Du godkänner att sajten publicerar det material som du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera eller radera innehållet."

Angående min trovärdighet så får folk gärna ifrågasätta mitt material fram till nu och även efter det här. Vissa bilder kan jag bekräfta med original ifall någon som MacGallon t.ex. vill ta på sig att kolla och bekräfta att de inte är redigerade och vissa kan jag inte bekräfta med original.

Ni som tycker jag gjorde rätt och fortfarande tycker om mig, gör det och ni som tycker tvärtom gör det och det respekterar jag.

Jag har gjort mitt bästa i det här och försökt att göra det på bästa sätt, visst blev det fel på vissa punkter men jag ångrar det inte och anser att det som blev rätt överväger det som blev fel. Gjort är gjort och artikeln kommer att ligga kvar.

Klart slut från mig!

[kobbeuffe]
0

Jag kan inte annat än säga att detta har blivigt en för stor sak av en liten ide av en driftig människa som bara vill att siten skall hållas aktiv.

Jag tänkte låsa denna tråd men jag ger det en chans till för att den som vill ska få säga sitt sista ord, men jag tror det örjar bli dags att avsluta detta och gå vidare med nåt annat igen.

Klart slut Uffe.

Mezzzanina
0

Jo det har ju blivit mer livat här på spökbilder ifokus  tack vare den här tråden.Glad

Zadeira
0

Jag tänkte faktiskt samma sak närt jag läste Pernillas sista inlägg, att tråden borde låsas eftersom den är så gott som avslutad nu.

Har någon något mer på hjärtat så får det tas per PM!

Inlägget är låst för nya kommentarer