Ljusfenomen i kyrka
Ganska vanligt fenomen. Det är troligen en ljusreflex från pianot som skapar de raka ljusstrecken.

Men ett ljusstreck syns till vänster om pojkens huvud och kommer fram på höger sida, jag tycker det är märkligt och inte vanligt. Jag har tagit många tusen bilder och aldrig fått något liknande på en bild.
Det strecket tycker jag kommer från bloxten i kameran eller ev från eff fönster/lampa. Ser ut som det är en reflektion från pianots lock. Lika dant med strecket på höger sida på väggen. bägge går parralellet med linjerna på pianot och styker därmed teorin i mina ögon.
Har du tänkt på att speglingen i pianot gör att det ser ut som det är genomskinligt, så att man ser det andra benet och handen! Läckert!
(kopierade hit inlägget som jag skrev i orbtävlingstråden!)
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
#2 just det där verkar vara den lilla detaljen att pojken inte är platt och i samma avstånd från ljuskällan som väggen. lyser du med en ficklampa på en pinne du håller i kommer ljuser både att visas på pinnen och på väggen, men hur ljuset då visas beror på formen på föremålet som är belyst och avståndet. För att återgå till exemplet med pinnen bör ljuset bli mindre och tydligare än mot eventuell bakgrund som är slät och längre bort.
min poäng är att ljuset inte kommer från ena sidan och kommer fram på den andra sidan av huvudet utan att det sitter ett huvud ivägen för att man ska kunna se den skuggade biten utan speglingsljus då den biten ljus befinner sig på pojkens hals/ansikte (redan glömt bort exakt vart)

#5 Bra förklaring. Jag har också tänkt på den möjligheten som du beskriver.