Ett tips från mitt perspektiv
Det som pernillaa gjorde fick mig att tänka efter lite. Och dessutom komma ihåg mina egna "regler" jag hade glömt. Så jag tänkte, ja, varfte dela med mig utav dem. Det kan ju hjälpa folk?
det är dessutom lite i min iver över att ha hittat ett forum som är så skoj då jag verkligen älskar sådant här. Jag hoppas dock innan jag kommer vidare på själva punkten att folk tar illa vid sig och tror jag är någon bessewisser. Inte alls min mening. Allt är ifrån mitt tycke och perspektiv. Jag vill bara dela med mig av vad jag vet och som kanske kan vara till hjälp nu när jag kom att tänka på det igen.
Tex ansiktet letar vi efter automatiskt. Då hela vår värld egentligen cirkulerar runt om ansiktet egentligen. Känna igen och läsa av osv. Bara för att nämna det kort. Som för att säga bara att det kan vara därför man ibland ser ansiktet. Men inte påstår jag på något sätt att man ska rata sådana bilder! Inte alls! Tänkte bara att det kunde vara lätt kul info att veta. Att vi letar efter det omedvetet och blir förvånade när vi faktiskt hittar det i en bild. Ibland är det ju oförklarligt helt klart men ibland är det logiskt med.
Om orber då.. En vän till mig sade ett gott råd. "Utgå alltid ifrån att det finns en logisk förklaring" och ibland gör det saker mycket mer intressant faktiskt. Man blir på något sätt gladare när man upptäcker en bild som man inte kan hitta någon logisk förklaring till. Man letar efter orberna, men när man hittar dom så letar man efter logisk förklaring.
Om man hittar en Orb, letar efter alla reflektioner till att börja med, om det finns något som en blixt kan ha speglats i osv. Så börjar man ev mer närma sig att det är äkta. Sedan om det är damm eller insekt är ju i och för sig svårt att bestämma sig för.. Finner jag problem med. Men ja.. brukar utgå ifrån iaf att det finns en logisk förklaring. När jag längre inte kan hitta en blir jag glad när jag får överbevisa mitt logiska lynne.
Så ser jag iaf lite på min tillvaro. ursäkta om jag skriver rörigt. Jag är en rörig människa helt enkelt.. som längtar efter mat just nu. Men jag tänkte i alla fall att någon kanske skulle tycka det var kul att ha eller veta. I alla fall det med orber tycker jag fungerar rätt bra då jag blir så glad när jag inte hittar den logiska förklaringen :)
#0 Skicka gärna över någon orbbild du inte kan förklara, kan nog komma med några tankar.
Fenomenet om att ansikten är lätta att finna och andra former man känner igen kan du läsa om i pernillaas artikel Pareidolia
Felkällor till orber finns behandlade på ett flertal ställen på sajten (bland annat på länkar bifogade nedan), fyll gärna på med mer information där med, det behövs alltid fler synvinklar!
aw ok då da :P Men då blev ju det ämnet färskt igen i alla fall
Det är alltid bra! =)
Ha en bra dag! // Pernilla