Orb - kännetecken
kan börja med det tekniska: finns tråd i ämnet redan så ta gärna bort den här. är tråden på fel plats så flytta den gärna.
Åter till ämnet. Det finns ju lite trådar redan med allehanda bilder och trådar där olika test har utförts (filtskakning, såpbubblor, osv) där de naturliga orsakerna är både uppenbara och allt annat än paranormala. Så jag tycker att det är dags att försöka få fram lite fler detaljer som man kan titta efter i sina foton innan man börjar oroa sig för att farfar spökar i soffan (lång historia som kommer från min familj). Jag kan ju börja med någon variant så hoppas jag att det finns fler förslag. Jag vill förtydliga att det är enbart orber på foto och video jag skriver om nu.
Till det paranormalas nackdel (allmän disclaimer):
Orberna är ju väldigt moderna påfund som inte har existerat något längre än de moderna kamerorna och i de flesta fall går det att hitta naturliga förklaringar som ljusreflexer, motljus, damm, insekter, fukt, andedräkt och snö. Detta har behandlats och behandlar i andra trådar och artiklar och är inte syftet med tråden.
Tecken till det paranormalas fördel (trådens syfte):
- Att orben visas delvis dold bakom ett föremål
Förklaring: om den kan vara delvis dold bakom något borde det i vissa fall kunna innebära att det fotograferade föremålet befinner sig längre bort än de dammpartiklar/mikroskopiska vattendroppar som vanligtvis fångas upp av kamerablixten.
- Att orben utsrålar eget ljus
Förklaring: Vi har ju det eviga problemet att kamerans blixt reflekteras mot olika föremål, men ibland kan det dyka upp olika bilder där exempelvis blixten är avstängd, kameran är av de mer avancerade sorterna eller det finns andra orsaker att tro att blixten eller andra ljuskällor kan ha orsakat ett tillräckligt starkt ljus.
- Att orben är slät
Förklaring: Exempelvis damm har en vana att vara genomskinliga med slumpmässiga mönster eller mindre cirklar i.
Mer disclaimer: självklart är det jag skriver min egen uppfattning och jag förväntar mig inte att alla kommer att hålla med, annars hade det inte funnits något att diskutera, så tveka inte att säga emot om det inte hålls med!
Och nu hoppas jag på fler förslag från er.

intressant att läsa :)

Bra att du försöker förklara det med orber.
Men jag förstår inte riktigt beskrivningen:
- Att orben visas delvis dold bakom ett föremål
Förklaring: om den kan vara delvis dold bakom något borde det i vissa fall kunna innebära att det fotograferade föremålet befinner sig längre bort än de dammpartiklar/mikroskopiska vattendroppar som vanligtvis fångas upp av kamerablixten.
Menar du att "det fotograferade föremålet" är orben eller det som delvis döljer den?
Jag bifogar en bild där en "orb" ligger i delvis skugga. Jag anser att om det varit ett dammkorn som lysts upp av blixten skulle den synas bättre på det skuggiga partiet.
#2 Jag menar att det fotograferade föremålet är orben ja, ursäkta mina luddiga förklaringar. 
Problemet med mycket genomskinliga orber är att det i vissa fall kan vara svårt att se om de ligger i/bakom/framför ett föremål. På vilket sätt borde orben synas tydligare mot mörk bakgrund i en i övrigt ljus bild menar du?
#4 Det där är nog lite olika bild för bild. Jag har sett ett antal ljusa bilder där något mindre mörkt föremål har varit bakom orben . Exempelvis den här bilden
Beroende på hur mycket partiklarna lyses upp av blixten verkar det som att orben ser ljusare ut mot ljus bakgrund (åtminstone gällande många bilder dagtid och inomhus) och lite blekare och mer genomskinligare mot mörk bakgrund. Det kan man se på den bild du bifogade om man zoomar in en bit. Mot den ljusare bakgrunden blir det då svårare att se mönstret i orben, då den ser mer lysande ut. Däremot håller jag med om att kontrasten blir större och orben blir lättare att upptäcka mot mörk bakgrund men att den blir mer blek och genomskinlig.
Här kommer lite tillägg:
- Att orben går att se med det nakna ögat
Förklaring: Här finns det åtminstone tre fenomen som måste kunna avvisas innan man bör bli allt för imponerande. Självlysande insekter, irrbloss/lyktgubbar och klotblixtar (klotblixtar sägs kunna bildas även inomhus). Därefter börjar det bli riktigt intressant. Kan man både se den och fånga den på bild då har man väldigt mycket mer att gå på, självklart gäller det ju endast för en själv då man inte kan förvänta att andra kommer att tro på en när man säger att man haft ett lysande klot gjord på ren energi i köket (såvida man inte får för sig att göra konstiga saker i micron).
- **Att det har befunnit sig en kall fläck precis där orben visar sig/att nya batterier dör plötsligt
**
Förklaring: Det finns en teori om att energin måste dras någonstansifrån för att något ska kunna visa sig som annars inte syns. Detta sägs då kunna orsaka kalla fläckar (väldigt koncentrerade sådana) och akut döda batterier.
men det har funnits orber i de allra första kamerorna också, så det är inget nytt fenomen…
U R us
#7 Har du någon länk eller tips på någon källa för att man ska kunna studera vidare angående det? Det skulle vara roligt att kunna länka in några riktigt gamla bilder.
Angående att man ev oroar sig för att ett spöke skulle sitta i ens soffa…Varför ska man oroa sig? Andarna finns ju där ändå, kanske inte just i ens soffa, men de finns där helatiden..så varför oroa sig? Sålänge de sköter sitt och inte är elaka så är de inget att oroa sig för..min uppfattning i allafall…skulle man fånga dem på bild så är det för att de tillåter det..inget annat. också min egen uppfattning..
U R us
#9, 10 Jag får väl jaga runt lite då så ser vi om det dyker upp något.
Angående oro och soffspöken så kan jag ju lugna dig med att det aldrig har funnits någon oro i ämnet, jag glömmer bort ibland att man tappar lite väl mycket när man skriver något jämfört med när man säger något. Tänk in en ;) i den meningen så blir det nog bättre.
#9 igen. då har jag letat och letat och nu kanske så. Är det följande tråd du menar? http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=c95bed1e-4238-48b2-952c-4cba054994a4
Det är den enda inom ett års tid jag hittar som nämner ordet Orb i samband med en äldre bild.
# 12 Nej..men det är ändå samma sak egentligen så..denna bilden hade inte jag sett
..fick lust att kolla igenom mina egna gamla bilder nu…
. den jag menar är från en kyrka där en elak man ligger begravd han är mumifierad av "sig själv" kommer inte ihåg korrekt. Men där finns en Orb som även en del medium har "godkänt" eller hur jag nu ska kalla det.
U R us
Här är bilden Choklad menade!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
#14 Tack! Såg den när jag letade innan men fick det knappast till att vara varken direkt gammal eller som någon typisk rund Orb. Jag är nog för kräsen ;)
# 15 vem har sagt att orber måste vara runda? Det är energier, och de kan vara i vilken form som helst…de "äkta" ska lysa starkt och de brukar vara runda, därav namnet, jag har sett dem med blotta ögat rulla på golvet( nej inte damm!!) som grå nystan med lysande taggar omkring sig, ungefär som elektricitet..
U R us
#16 att orber anses i många fall vara runda kan vara för att de kallas just orber, se exempelvis http://en.wiktionary.org/wiki/orb och http://www.memidex.com/orb+circle. Lite som att jag inte skulle vilja kalla en fyrkant för en cirkel med förklaringen att de båda är former. Utifrån den tanken vill jag nog påstå att en Orb är just rund. Sen säger jag ju inte att liknande ljusfenomen i andra former inte skulle existera, utan bara att ett väldigt typiskt kännetecken för just det högst begränsade fenomenet "Orber" är att de är mer eller mindre runda.
Sen kan man ju använda ordet lite som man vill, självklart. Det verkar finnas en tendens att räkna in allt fler fenomen under namnet Orb, så jag kanske borde ha förtydligat det när jag började skriva den här tråden, lite svårt att få in alla detaljer :)
# 17 när man ser en Orb med blotta ögat så liknar den närmast just ett klot, ( det ser ut som en vattendroppe som vattnet inuti rullar runt i klotet) ( det kan även vara en lysande boll med svart aura, då vet man inte om den är rund eler platt, svårt att se eftersom den lyser så starkt) men eftersom den är energi så kan den även anta andra former…den behöver inte just vara rund…men det som med allt annat, kärt barn har många namn..det finns de härinne som vet mer om detta än jag så…
U R us