Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: rymdenuniversumufo
Läst 60 ggr
Magi-cat
2

Mystiska ljus över Luleå

Ljusen som observerades av fiskare på söndagsmorgonen blinkade och tindrade i olika färger. När de återvände nästa morgon var åtminstone en del av ljusfenomenet kvar.
UFO-Sverige tror att det rör sig om astronomiska objekt, troligen stjärnorna Sirius och Betelgeuse.

https://www.svt.se/nyheter/video/79a0d37b620e99a2-mystiska-ljusfenomen-over-lulea-hor-ufo-expertens-teori/rthxv4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bilder på ett svårförklarat ljusfenomen över Luleå har fått spekulationerna att flöda på sociala medier. I klippet svarar UFO-experten Clas Svahn på vad han tror att det r kan vara – och varför det alltid ryktas om drönare.
Carmarino
1

#0: Med tanke på hur ljussvag Betelgeuse är numera så undrar jag om det verkligen kan vara den de såg. Plus att Sirius och Orion flyttar sig rätt snabbt på himlavalvet. Så om de såg ljusfenomenet på samma plats på morgonen är det tveksamt om det verkligen var Sirius och Betelgeuse.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

#1 Tänkte jag också, ungefär så.

Vana friluftsmänniskor borde dessutom ha sett stjärnor förut utan att tro att det var några andra ljusfenomen?

Carmarino
1

#2: Jag har ju både Sirius och Orion utanför vardagsfönstret på vintern, och ser hur snabbt det går för dem att flytta sig från vänster sida till höger på nätterna. Det rör sig om kanske 4-6 timmar. Imorse, vid fyratiden, så hade Orion nästan helt försvunnit bakom gaveln på huset, så det var bara Sirius och Saiph som syntes.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

#3 Just det, de står ju inte kvar och blinkar på samma ställe! 🌟

Men vad kan det ha varit?

Carmarino
1

#4: Kanske några andra stjärnor, eller en kombination av båda. Det kan ju ha varit flera stjärnor som råkat befinna sig på samma ställe men vid olika tidpunkter.

Magi-cat
1

#5 Så kan det vara. Spännande i vilket fall som helst. 🙂🌟