Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettermysko-grejernaturfenomenintressantdiverseutanför-ämnetljusfenomenvetenskapövrigtorberspökenufohimlafenomenspökhusspökplatserpsykologioidentiferbartkraftplatserundersökningarljudfenomen
Läst 45 ggr
Psykologstudent
1

Studie om upplevelser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag genomför en studie om upplevelser och hur upplevelser påverkar livstillfredsställelse och söker deltagare. Enkäten tar cirka 10 minuter att besvara, är helt anonym och riktar sig till personer över 18 år.

I studien kategoriseras upplevelser som ordinära och icke-ordinära.
🔹 Ordinära upplevelser är ofta allmänmänskliga livshändelser.
🔹 Icke-ordinära upplevelser kan vara svåra att sätta ord på, förklara och förstå.

Genom att delta hjälper du till att öka kunskapen om upplevelsers inverkan på individen.

Om du vill ta del av studiens resultat kan du skicka ett PM eller lämna din e-post i en kommentar.

Tack på förhand!

Klicka här för att kommat till enkät

Länk till enkät: https://samgu.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3lRubFo3nb7hh5Q

Det kraftfullaste, enklaste och mest pålitliga sättet att samla in upplevelsedata. Kom igång med upplevelsehanteringen du också och testa ett konto gratis redan idag.
  • Redigerat 2025-03-11 12:27 av Psykologstudent
Loris M
4

Jag har svarat men det hade underlättat om du redan här skrivit vad studiens syfte är. Och även mer tydlig med vad det är för upplevelser du är ute efter. Upplevelser av vad?

Trauma fick man inte räkna som upplevelse (får man veta när man öppnar enkäten) men du ger inte exempel på vad som är "tillåten" upplevelse.

Enkäter är svåra att utforma. 🙂 Av ren nyfikenhet, vad har du för syfte och frågeställningar?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Psykologstudent
2

#1: Tack för svar och feedback!

Lite förenklat är studiens syfte att studera hur olika typer av "starka upplevelser" påverkar oss och vilka faktorer som kan tänkas påverka, mer specifikt i avseende välmående genom att använda mått för mening och livstillfredsställelse (är du intresserad så får du gärna ta del av det färdiga arbetet) .

Att inte utveckla syftet mer än att skriva att enkäten berör frågor om upplevelser och välmående handlar om att hålla nere textmängden. Tanken är att det kostar energi att läsa långa texter och det finns en risk att folk inte läser alls. Men tar med mig din feedback inför eventuella framtida studier, att kanske skriva mer om syftet nästa gång.

Man får utgå från precis vilken upplevelse man vill i studien. Som står i enkäten så ska du utgå från en upplevelse som påverkat dig och ditt liv, det är enda kravet. Beklagligt om detta inte är tydligt när man genomför enkäten, tar med mig det inför eventuella framtida studier.

Anledningen till att jag delar den i detta forum är att en del i studien avser att studera en eventuell skillnad mellan ordinära och icke-ordinära händelser (exempelvis att uppleva eller bevittna ett oförklarligt fenomen). Har gjort förstudie och pilot och majoriteten utgår från ordinära upplevelser. Därför delar jag den i forum som detta där jag tänker mig att människor som haft mer icke-ordinära upplevelser söker sig (med det inte sagt att man inte kan utgå från en ordinär upplevelse även om man hittar enkäten via detta forum).

Angående traumatiska händelser så handlar det inte om att man inte får utgå från en traumatiska händelse, utan att frågorna i enkäten kan tänkas orsaka psykisk smärta och skada hos en person med obehandlat/obearbetat trauma. Har man exempelvis PTSD så kan det tänkas plågsamt att fylla i enkäten (förutsatt att man utgår från traumat när man svarar, eller drar det till minnes). Riskerar jag utsätta individer för psykisk skada så hade jag dessutom behövt göra en etikprövning för studien.

• Redigerat 2025-03-11 16:17 av Psykologstudent
Loris M
4

Okej, då förstår jag. Det låter logiskt nu när du förklarar det ang. trauma. Förstår även dina resonemang ang. mängd text och de tär även min erfarenhet, ju mer text, desto längre risk att man inte orkar läsa/svara. 🙂

Och tack för återkoppling!

Jag hade önskat som sagt att man kunde vid valet av ordinär / icke-ordinär kunnat välja båda, om man ville. Då hade jag skrivit även om icke-ordinära upplevelser. Jag tror (utan att ha belägg för det utan mer utgå från min erfarenhet) att när människor får välja i den här typen undersökning där man är lite osäker kring syftet eller hur svaren ska användas, så väljer man "det säkra kortet" och skriver om ordinära upplevelser som alla kan relatera till. I annat fall riskerar man att blotta sina tankar som man vet att långt ifrån alla kan relatera till. Man vill inte framstå som "konstig".

Jag tror att mina icke-ordinära eller andliga upplevelser om man så vill, har hjälpt mig minst lika mycket, om inte mer, att skapa mening i livet och förstå samband mellan olika händelser. Men det delar jag inte med alla. Om jag exempelvis skulle börja prata om mina andliga upplevelser på min arbetsplats så är risken stor att det skulle skada min karriär och den respekten från kollegor jag har.

Bara lite reflektioner.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Psykologstudent
2

#3: Tack för input och reflektioner, det är givande att höra. Självklart går saker alltid att göra bättre!

Om du tänker så som du beskriver, så gör säkert andra det också. Problemet med om man utgår från två typer av upplevelser, är att det blir svårt att jämföra och analysera datan. Förhoppningsvis väljer inte allt för många bort att utgå från icke-ordinära upplevelser i rädsla att verka konstiga (för mig är inga upplevelser konstiga). Icke-ordinära upplevelser är vanligare än man tror, men jag vet av erfarenhet att många drar sig för att berätta öppet om sådana upplevelser så som du beskriver att du gör på din arbetsplats. I enkäten kan man iaf göra det helt anonymt :)

Uppskattar också att du delar med dig här av dina upplevelser av icke-ordinära/andliga upplevelser och hur de påverkat dig!