Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

LĂ€st 35 ggr
Magi-cat
2

De visa vĂ€xterna 💚🌿

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att behandla dem med respekt och kÀrlek!

Vetenskapens vÀrld pÄ TV ikvÀll:

"De kan höra utan öron och till och med se utan ögon. Vissa vĂ€xter dansar nĂ€r de letar efter ljus. Andra föredrar bevisligen Mozart framför popmusik.Dessa till synes orörliga varelser har faktiskt ett brett spektrum av krafter som övertrĂ€ffar vĂ„r fantasi. Forskare försöker nu förstĂ„ vilket slags intelligens som finns hos vĂ€xter.Är det möjligt att de gröna invĂ„narna pĂ„ vĂ„r planet ocksĂ„ Ă€r kapabla till mycket mer Ă€n vi nĂ„gonsin förestĂ€llt oss? I den hĂ€r dokumentĂ€ren avslöjas blommornas och trĂ€dens inre superkrafter."

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1

SÄ himla intressant! Och sÄ bra att det forskas pÄ det. Jag minns att jag lÀst om forskning dÀr de forskat pÄ vÀxternas kÀnslor. Att de hittat nÄgon form av reaktion (minns inte exakt vad) nÀr vÀxterna skadas eller bryts.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
1

#1 đŸ’šđŸ€—

Peter Wohlleben har skrivit sÄ intressant böcker om detta tema.

"I skogen finns ett liv som Àr helt okÀnt för oss. DÀr pÄgÄr fantastiska saker: trÀden kommunicerar med varandra. De tar hand om bÄde varandras avkomma och om gamla och drabbade grannar, de har kÀnslor och minnen. Otroligt? Kanske. Men sant.

Skogsvaktare Peter Wohlleben berÀttar fascinerande om ovÀntade och extraordinÀra förmÄgor hos trÀden. Han citerar de senaste vetenskapliga rönen och kombinerar dem med sina personliga erfarenhet av naturen, vilket skapar nya spÀnnande insikter. Vi kanske tror att vi vet det mesta om skogen och kÀnner till allt om trÀden. Men den som lÀser TrÀdens hemliga liv kommer att gÄ ut i naturen med helt nya kunskaper och ögon. PÄ ett lÀttillgÀngligt sÀtt visar Peter Wohlleben vÀgen."

https://www.norstedts.se/bok/9789113073590/tradens-hemliga-liv

I skogen finns ett liv som Àr helt okÀnt för oss. DÀr pÄgÄr fantastiska saker: trÀden kommunicerar med varandra. De tar hand om bÄde varandras avkomma o...
Loris M
1

Det Àr sÄ mycket vi inte vet. Samma med djur.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2

Vilket otroligt intressant program om de visa vĂ€xterna! De kan höra, se (registrera ljus), kĂ€nna, samarbeta 
. minnas.

TĂ€nk om dessa kunskaper (Ă€ntligen!) kunde slĂ„ rot hos mĂ€nniskan sĂ„ skogen och vĂ€xterna frĂ„n och med nu behandlas med respekt! 💚💚💚