Massutrotningen av insekter
Vi har en tråd här på OF som heter "Bina dör!!". Den är lång, så jag börjar en ny om detta med insektsdöden allmänt. Det har diskuterats på flera ställen på under årens lopp men jag tror att det ofta inte tagits på vederbörligt allvar.
T.ex. det här med att förr var det ett vanligt fenomen att man fick torka av vindrutan från döda insekter med jämna mellanrum. Detta händer väl nästan aldrig nu. En (bort)förklaring som tidigare hävdats är att vindrutorna är annorlunda utformade nu mot förr …
Men nu blir fenomenet uppmärksammat, i elfte timmen?
Ur länken nedan:
"– Vilken bilförare som helst över 45 år kan se att det har skett en enorm förändring i miljön, säger journalisten Stéphane Foucart i Dokument utifrån: Massmordet på insekterna."
En viktig anledning till insektsdöden är givetvis användningen av bekämpningsmedel i jordbruket.
https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-far-du-mindre-insektsmos-pa-bilrutan
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tråden om bin och bidöden:
https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussion/1478962/bina-dor!!
Jag tänkte häromdagen just på att det inte är samma problem med insekter på vindrutan som förr.. Hur man brukade svabba av rutan när man var och tankade! 🪰🦟🪰🦟Kanske vindrutorna är annorlunda nu men det är nog också färre insekter!
Inte bra! 🤨
Visst är det skönt att man slipper igensmetad framruta men det bådar inte gott för miljön!
💖🧡💛💚💙💜
#2 Precis! Hellre igensmetad framruta än en vissen miljö … 😢
Kommer ihåg förr när vi stod i bilkön och väntade på Finlandsbåten. Där var också fullt med fåglar som hade smörgåsbord på alla insekter som fastnat på "grillen" och andra ställen på bilen. Nu är det knappt lönt, tycker de …