Hungerstenar varnar
Hungerstenar har kommit upp till ytan … (Hungersten var ett nytt begrepp för mig, så jag slog upp det på wiki…)
"En hungersten är en sten som vanligtvis ligger djupt under vattenytan, men som blir synlig vid torka och lågt vattenstånd. Hungerstenar är ofta dekorerade med text och bilder och fungerar som minnesmärken för svåra år och som varningar för hungersnöd.[1] De restes i Tyskland och i tyska bosättningar i hela Europa under 1400- till 1800-talen."
Sorgligt. 😢
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hungersten
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GAJxE/hungerstenar-dyker-upp-i-floden-elbe
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Begreppet var nytt för mig med. Jag tror tyvärr att vi kommer att få bekanta oss med många nya klimatrelaterade ord inom de närmaste åren. 😟
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1: Fast det är ett mycket gammalt begrepp och inget nytt under solen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Nytt för mig skriver jag. Och uppenbarligen för fler än mig, även om begreppet i sig inte är nytt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-08-21 13:58 av Loris M
Men där de förekommer och förekommit är det inget nytt fenomen.
De tyska floderna är numera mycket mer reglerade än vad de var när man började att prata om hungerstenar.
Detta var helt nytt för mig också, aldrig hört det ordet innan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tror jag hörde talas om hungerstenar redan under den extrema sommaren 2018. Sen minns jag en serie som Creepypodden hade som tog upp något liknande, minns inte exakt hur det hörde ihop med det var också något meddelande som kom fram vid extrem hungersnöd osv.
- Redigerat 2022-08-21 17:58 av Zadeira
"Höga temperaturer och brist på nederbörd i Europa har lett till att vattenståndet i flera tyska floder är lägre än normalt. På vissa ställen är flodbädden blottad och stenar som vanligtvis ligger dolda har tittat fram. Vissa budskap är flera hundra år gamla."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/torkan-i-europa-avslojar-meddelanden-fran-forr
Europas torka kan bli den värsta på 500 år.
"Enligt FN:s klimatpanel IPCC kan värmeböljor likt årets i Europa bli mellan 10 och 50 gånger vanligare. "
Det är illa. 😿 Vad är vi väl utan vatten, det livsviktiga? 💧
#7: Fast förra året var det översvämningarna ni var oroliga för.
Minns ni Tyskland då?
#8 Extremväder, kallas det. Blir allt vanligare i klimatkrisens spår.
#9: Fast det har ju hänt förr - åker du kring Rhen och Mosel finns det många bevis för regelbundna översvämningar.
Tänk att alla variationer är kopplade till klimatkrisen till och med historiska.
Suck. Inte bara stenarna varnar, forskare också. Lyssnar människan någonsin?
#11: Jag lyssnar och till och med besöker och tittar efter minnesmärken för hungerstenar.
Jag tittar oxå på statistik och andra data inte bara ett finger i luften …
Suck gör du det?